Будь-який акт податкової ставатиме підставою для кримінального провадження
Кредит довіри суспільства до податкової міліції було втрачено. А, як показує практика, в Україні люблять не повертати старі позики, а брати нові. Тепер увійти в довіру спробує Бюро економічної безпеки.
Виправдана заміна
Для багатьох підприємців діяльність Державної фіскальної служби асоціюється виключно з тиском на бізнес. Це пов’язано як зі специфікою самого законодавства, так і з корупційними скандалами, що спалахували навколо вищезазначеного органу.
Наприкінці січня парламент прийняв у другому читанні законопроект №3087-д, яким передбачено ліквідацію податкової міліції та створення нового органу — БЕБУ. Думки експертів щодо його функцій розділились. Бізнес не розуміє, які саме категорії економічних злочинів має розслідувати бюро, чи виправданим є така численність його штату та яку відповідальність нестимуть посадові особи БЕБУ.
Натомість на якнайшвидшому запуску БЕБУ наполягали в Міжнародному валютному фонді. Про це зазначено в меморандумі України до МВФ від 2.06.2020. Ту ж наполегливість виявили й партнери з Європейського Союзу.
Отже, БЕБУ — це центральний орган виконавчої влади, на який покладаються завдання щодо протидії правопорушенням, що посягають на функціонування економіки держави. По суті, він позбавить силові органи повноважень щодо розслідування економічних злочинів.
Якщо проаналізувати статистику таких злочинів в Україні, то лише одиничні справи вдалося довести до реальних обвинувальних вироків. Це підтверджує, що правоохоронні органи неефективно виконували свою роботу. Тому появу нового спеціалізованого органу можна вважати кроком у правильному напрямку. Це дозволить зменшити корупційну складову в діяльності силових органів, знівелює ряд дублюючих функцій під час розслідування злочинів і дасть змогу одному органу повноцінно зосередитися на протидії подібним злочинам.
Без кайданок, але з обшуками
У стст.7—11 майбутнього закону «Про Бюро економічної безпеки України» прописаний цілий ряд повноважень нового органу. Зокрема, працівники БЕБУ зможуть отримувати від фінансових установ інформацію, що містить банківську таємницю (у порядку та обсязі, визначених у гл.10 загальних положень закону «Про банки і банківську діяльність»). Антимонопольний комітет, Фонд державного майна, органи державного фінансового контролю в Україні, а також інші держоргани будуть зобов’язані передавати БЕБУ всю інформацію, яка може свідчити про скоєння економічних злочинів.
Водночас у законі нечітко прописана відповідальність за неправомірне розпорядження такими відомостями, а це не може не турбувати підприємців. Тобто існує ризик, що посадовці БЕБУ під виглядом збору аналітичної інформації про економічні злочини зможуть дістати необмежений доступ до закритих даних, що стосуватимуться як бізнесу, так і звичайних громадян.
Окрім цього, за бюро мають намір закріпити силові повноваження. Наприклад, детективи БЕБУ матимуть право на обшуки та провадити оперативно-розшукову діяльність. Проте, на відміну від податкової міліції, не зможуть надівати на людей кайданки, розпилювати засоби сльозогінної та дратівної дії, примусово зупиняти транспорт. Тоді як теоретично працівники податкової міліції мали право застосовувати при виконанні повноважень службових собак і коней, водомети і т.д.
Нова стаття й нові зловживання
Разом з тим у Кримінальному кодексі з’явиться нова ст.2222 «Шахрайство з податком на додану вартість». За розкрадання або заволодіння бюджетними коштами буде передбачено покарання у вигляді штрафу до 50 неоподатковуваних мінімальних доходів громадян або громадськими роботами на строк до 240 год. В особливих випадках особа може понести покарання у вигляді 2 років виправних робіт або обмеження волі на строк до 3 років. При цьому така людина позбавлятиметься права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до 3 років або безстроково.
Водночас автори документа пропонують унести зміни й до Кримінального процесуального кодексу. Згідно з ними відомості про кримінальне правопорушення, відповідальність за яке передбачено в стст.212 та 2121 КК, можуть бути внесені до ЄРДР тільки в разі, коли податкове правопорушення визначено актом документальної перевірки відповідно до вимог ст.86 Податкового кодексу та іншими додатковими фактичними даними, що встановлюють наявність чи відсутність фактів та обставин кримінального правопорушення.
Тобто підставою для внесення інформації про кримінальне правопорушення до ЄРДР ставатиме будь-який акт податкової перевірки. Такі зміни в КПК можуть призвести до суттєвих зловживань з боку працівників БЕБУ.
Від ліквідації до створення
Після набрання чинності законом знадобиться ще чимало часу для повноцінного запуску нового органу. Перш за все це пов’язано з великою чисельністю його штату. Для працевлаштування 4000 працівників і проходження відповідних конкурсів на зайняття посад піде не один місяць. Не менше часу доведеться витратити на завершення всіх процедур щодо ліквідації податкової міліції, а також підрозділів Національної поліції та Служби безпеки, які розслідують економічні злочини.
Утім, розпочинатиметься цей процес із визначення з керівництвом бюро. Його директора призначатиме Кабінет Міністрів. До речі, у редакції документа, що подавався до першого читання, директора БЕБУ мав призначати Президент, та й саме бюро мало утворюватися саме його рішенням. Тоді це викликало низку питань, адже створення главою держави такого правоохоронного органу суперечить приписам ст.106 Конституції, яка містить вичерпний перелік повноважень Президента та в якій відповідні повноваження не застережені. Тепер же БЕБУ визначено як центральний орган виконавчої влади в структурі Уряду.
Прикметно, що однією з підстав для звільнення директора бюро стане визнання його роботи незадовільною. Натомість конкретизації щодо критеріїв такої оцінки не наведено.
З практики останніх років, яка виникла в Україні на прикладі Державного бюро розслідувань, Національного агентства із запобігання корупції, Агентства з розшуку та менеджменту активів, де тривалий час керівниками були та є виконувачі обов’язків, убачається, що процедура призначення на посаду директора органами виконавчої влади довготривала та складна. Тому важко спрогнозувати, коли саме БЕБУ приступить до виконання своїх обов’язків. За найсміливішими та найоптимістичнішими прогнозами, це станеться не раніше другої половини 2021 року.
Отже, сама ідея про створення єдиного державного органу, який буде відповідальним за боротьбу з економічними злочинами — це впевнений та рішучий крок до економічної безпеки України. Разом з тим у нинішній редакції документа розмиті поняття щодо відповідальності посадових осіб бюро, звільнення та призначення його директора, зміни до КПК і т.д. Отже, законопроект про БЕБУ мав би бути доопрацьований, аби заповнити прогалини. Це сприяло б виникненню в суспільства й бізнесу довіри до новоствореного органу.
Матеріали за темою
Коментарі
До статті поки що не залишили жодного коментаря. Напишіть свій — і будьте першим!