Нараховувати відсотки можна лише за період правомірного користування кредитними коштами, а після закінчення строку дії кредитного договору — суми, визначені ст.625 ЦК.
Про таку позицію Великої палати ВС нагадала суддя Касаційного цивільного суду Ольга Ступак під час засідання «Клубу банкірів», інформує «Закон і Бізнес».
Суддя розповіла про випадки, коли іпотекодержателі за допомогою недобросовісних маніпуляцій намагалися вивести об’єкт з-під іпотеки. Труднощі виникають і тоді, коли банк не перевіряє правову «історію» об’єкта, який передається в іпотеку, і згодом з’ясовується, що цей об’єкт — проблемний.
Обговорюючи тему поруки, О.Ступак акцентувала, що під час внесення у 2018 році змін до ЦК законодавець звернув увагу на ті висновки, які зробив Верховний Суд, що дало можливість зробити поруку ефективнішим видом забезпечення виконання зобов’язання. Втім, порука й досі залишається персоніфікованою, і поручитель відповідає за виконання зобов’язання лише конкретної особи, але не її правонаступників, якщо інше не передбачено в договорі.
Своєю чергою, її колега Ігор Гулейков нагадав про те, що вкладник за договором депозиту є споживачем фінансових послуг, а банківські установи — їх виконавцем та несуть відповідальність за неналежне надання цих послуг, а саме сплату пені в розмірі 3 % вартості послуги за кожний день прострочення.
Водночас проблема у використанні законодавцем трактування поняття «вартість послуги» існувала досить довго, адже раніше це поняття охоплювало як суму депозиту, так і нараховані відсотки. Проте ВП ВС дійшла висновку, що зміст приписів ч.5 ст.10 закону «Про захист прав споживачів» слід трактувати так, що базою нарахування пені є розмір процентів на суму вкладу, що є платою банків за використання коштів. Сама сума вкладу не може бути врахована для нарахування пені (постанова ВП ВС від 25.01.2022 у справі № 761/16124/15-ц).
Поширеною є практика щодо незаконного використання електронних платіжних засобів. Тоді банк має довести, що саме дії клієнта призвели до втрати даних, які надають доступ до платіжної картки та рахунку.
Суди ж звертають увагу на те, як швидко клієнт відреагував на втрату картки, заблокував її та звернувся до банку й правоохоронних органів. Тобто оцінюють, чи справді клієнт зробив усе можливе задля мінімізації власних втрат. До речі, одним із ризиків відповідно до судової практики є використання онлайн-банкінгу зі збереженими в системі паролями.
Крім того, вони розповіли про випадки, коли одна зі сторін намагалася використати право користування дітьми житлом задля виведення майна з-під іпотеки. У цьому разі через неузгодженість цивільного й адміністративного законодавства, яке дозволяє зареєструвати дитину одному з батьків за адресою свого проживання без згоди іпотекодержателя, виникає багато спорів. При зверненні стягнення на предмет іпотеки суд зобов’язаний перевірити дотримання прав дітей, а саме коли вони були там зареєстровані, чи були зареєстровані на момент укладення іпотечного договору тощо.
Засідання «Клубу банкірів» організувала Академія фінансового управління при Міністерстві фінансів.

Натисність на зображення, аби підписатися на телеграм-канал «ЗіБ» та знати більше про новини судової системи.
Матеріали за темою
Коментарі
До статті поки що не залишили жодного коментаря. Напишіть свій — і будьте першим!