РСУ затребувала від Уряду понад мільярд гривень для компенсації суддям. З такою вимогою виступила РСУ у рішенні №55, текст якого друкує «Закон і Бізнес».
Рада суддів України
Рішення
24 вересня 2020 року м.Київ № 55
Щодо виконання рішення Конституційного Суду
Як відомо, 28.08.2020 Конституційний Суд ухвалив рішення №10-р/2020 у справі за поданням Верховного Суду щодо відповідності Конституції (конституційності) окремих положень постанови Кабінету Міністрів «Про встановлення карантину з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, та етапів послаблення протиепідемічних заходів», положень чч.1, 3 ст.29 закону «Про Державний бюджет України на 2020 рік», абз.9 п.2 розд.ІІ «Прикінцеві положення» закону «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік».
Зазначеним рішенням визнано такими, що не відповідають Конституції (є неконституційними), положення:
— частин 1, 3 ст.29 закону «Про Державний бюджет України на 2020 рік» від 14.11.2019 №294-ІХ зі змінами;
— абзацу 9 п.2 розд.ІІ «Прикінцеві положення» закону «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» від 13.04.2020 №553-ІХ.
Зазначені положення законів визнані неконституційними та втрачають чинність з дня ухвалення Судом цього рішення.
У п.4.3 рішення КС висловлена правова позиція, відповідно до якої обмеження відповідних виплат (заробітної плати, грошового забезпечення працівників, службових і посадових осіб органів законодавчої та судової влади) є допустимим за умов воєнного або надзвичайного стану. Однак такого роду обмеження має запроваджуватися пропорційно, із встановленням чітких часових строків та в жорсткій відповідності до Конституції та законів України.
Щодо застосування обмежень у виплаті суддівської винагороди Суд вказав, що таке обмеження також може застосовуватися й до суддів, однак після закінчення терміну його дії втрачені у зв’язку з цим обмеженням кошти необхідно компенсувати відповідними виплатами, оскільки суддівська винагорода є складовим елементом статусу судді, визначеного Конституцією.
Одночасно; 24.04.2020 у рішенні №21 рада висловлювалася, що:
— положення ч.3 ст.29 закону №294-ІХ у редакції закону №553-ІХ у частині обмеження заробітної плати, суддівської винагороди, грошового забезпечення суддям, суддям КС, членам ВРП, членам ВККС є такими, що суперечать ст.6, ч.1 ст.8, чч.1, 2 ст.126, ч.2 ст.1481, ч.1 ст.149, ч.1 ст.153 Конституції;
— положення пп.1 п.11 закону №553-ІХ, відповідно до яких з розд. «Прикінцеві положення» закону №294-ІХ виключено п.11, яким доручалось Кабміну за підсумками виконання держбюджету в І кварталі 2020 року розглянути питання щодо збільшення видатків Державній судовій адміністрації на забезпечення здійснення правосуддя у необхідному обсязі є такими, що суперечать стст.6, ч.1 ст.8, ч.1 ст.58, чч.1, 2 ст.126 Конституції.
Також вказаними рішенням РСУ звертала увагу, що заходи економії, передбачені законом №553-ІХ в частині обмеження суддівської винагороди й оплати праці посадових осіб органів суддівського врядування, не мають загального та систематичного характеру для усього публічного сектору, є непропорційними, оскільки встановлений цим законом єдиний розмір максимальної заробітної плати чи винагороди більшою мірою обмежує фінансування саме судової гілки влади порівняно з представниками законодавчої та виконавчої гілок влади.
Однак представники законодавчої та виконавчої гілки влади не дослухалися до застережень органів суддівського врядування та самоврядування із вказаного приводу, що фактично призвело до застосування обмежень, які мають усі ознаки неконституційних, і таких, що прямо суперечать міжнародним стандартам та підривають функціонування судової гілки влади, як незалежної інституції.
Крім того, відповідно до вказаного рішення РСУ розрахунок суддівської винагороди у період дії неконституційних норм закону №553-ІХ здійснювався у повному обсязі, а обмеження максимального її розміру застосовувалось до загальної суми розрахованої суддівської винагороди.
За інформацією, наданою РСУ, суми недовиплаченої суддівської винагороди внаслідок дії неконституційних норм у 2020 році місцевим та апеляційним судам становить 1125533050 грн., для Верховного Суду — 149997003,59 грн., для Вищого антикорупційного суду — 16268,1 тис. грн.
Після ухвалення КС згаданого рішення, до РСУ надходять чисельні звернення від судів з питання компенсації виплат суддівської винагороди.
У ради відсутня інформація про недостатність коштів, необхідних для покриття відповідних сум компенсації суддівської винагороди, у Верховного та Вищого антикорупційного судів.
У той же час у судах першої та апеляційної інстанцій відповідні кошти відсутні, а тому виникає необхідність звернення до Кабміну з вимогою виділити необхідні для цієї мети кошти.
Відповідно до ст.133 закону «Про судоустрій і статус суддів» РСУ є вищим органом суддівського самоврядування та діє як виконавчий орган з’їзду суддів, розробляє та організовує виконання заходів щодо забезпечення незалежності судів і суддів, правового захисту судів, соціального захисту суддів та їхніх сімей та приймає рішення з цих питань.
Заслухавши та обговоривши інформацію голови РСУ Моніча Б.С. щодо виконання рішення КС №10-р/2020, відповідно до стст.126 — 134 закону «Про судоустрій і статус суддів» та Положення про Раду суддів України, затвердженого рішенням позачергового Х з'їзду суддів 16.09.2010 (з подальшими змінами), Рада суддів
ВИРІШИЛА:
Звернутись до Кабміну з вимогою про виділення додаткових коштів для компенсації виплат суддівської винагороди судам першої та апеляційної інстанцій в розмірі 1125533050 грн. відповідно до рішення КС №10-р/2020.
Матеріали за темою
Коментарі
До статті поки що не залишили жодного коментаря. Напишіть свій — і будьте першим!