ДСАУ отримала грошей менше, ніж 3 роки тому. А робота всіх суддів оцінюватиметься однаково — у 8,5 тис. грн.
Фінансування судової системи застрягло десь на рівні між 2011 та 2012 рр. Розмір суддівської винагороди суттєво знизився. Причому законник будь-якої інстанції та юрисдикції щомісяця отримуватиме не більш ніж 7 «мінімалок». Усе це викличе у Феміди відчуття фінансового дежа-вю: такий рівень забезпечення судді переживали в минулому.
Перевершені «сподівання»
Судовій владі неодноразово доводилося переживати складні фінансові часи. Кожен рік готував Феміді нові бюджетні сюрпризи. Скрутне становище було й у 2014-му, коли довелося перейти на економний режим. А Державна судова адміністрація мала реагувати на непередбачені виклики: перейматися долями спочатку законників із Криму, а потім — Донецької та Луганської областей.
Володарям мантій довелося навчитися раціонально використовувати держкошти та відмовитися від багатьох привілеїв. Наприклад, припинилися придбання автотранспортних засобів, мобільних телефонів, ноутбуків, меблів, оплата послуг мобільного зв’язку. Судам заборонили використовувати більш ніж 2 легкові автомобілі, порекомендували обійтися без транспортного обслуговування посадових осіб судів за викликом, крім випадків екстреної доставки справ у апеляційні та вищі суди. До такого режиму економії поступово звикли.
Незважаючи на те що у 2014-му Феміда зазнала значних фінансових втрат, були й здобутки. Так, до кінця липня вдалося виконати річний план надходження коштів до спецфонду держбюджету від сплати судового збору. Завдяки цьому вдалося «надлишкові» кошти витратити, зокрема, на зарплати працівникам апарату судів.
А от державний бюджет на 2015 р. перевершив усі «сподівання»… Так, ДСАУ як головному розпоряднику коштів у цьому році виділили 3,68 млрд грн. (хоча в проекті держбюджету передбачалося 4,15 млрд.). Ця сума на 772,8 млн більша від тієї, яку ДСАУ отримала у 2011 р., але на 546,5 млн менша за ту, яку адміністрації виділили у 2012-му. Виходить, навіть 3 роки тому рівень фінансового забезпечення Феміди був вищим за цьогорічний — на 15%, якщо не враховувати інфляцію.
Нагадаємо: коли готувався бюджетний запит на 2015 р., голова ДСАУ Зеновій Холоднюк повідомив, що потреба судової системи на цей рік становить 10,71 млрд грн. А отримала Феміда майже втричі менше.
Поховані надії
Ще один фінансовий удар: із січня цього року посадовий оклад суддів першої інстанції не збільшиться до 15 мінімальних заробітних плат, як було заплановано під час проведення реформи 2010 р. Напередодні новорічних свят народні обранці зробили «подарунок»: прийняли закон «Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України» від 28.12.2014, який поховав усі надії вершителів правосуддя на зростання добробуту.
Так, парламентарі вирішили, що посадовий оклад місцевого судді в 15 «мінімалок» — це забагато. Тому зменшили його до 10 мінімальних зарплат. Та й на цьому не зупинилися, адже в «Перехідних положеннях» закону записали: «…у 2015 році максимальний місячний розмір… суддівської винагороди обмежується 7 розмірами мінімальної зарплати, а при скороченні чисельності працівників — 10 розмірами мінімальної зарплати (виплата допомоги по тимчасовій непрацездатності, допомоги для оздоровлення, матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань та оплата часу щорічної відпустки не враховується у зазначеному максимальному розмірі)».
Тобто володарів мантій Верховного, Конституційного, вищих спеціалізованих, апеляційних та місцевих судів чекає однакова винагорода — 8526 грн. (максимум —12180 грн. за умови скорочення штату). Жодні коефіцієнти, доплати за вислугу років, перебування на адмінпосаді, науковий ступінь та «секретну» роботу не враховуватимуться.
Винагорода однакова для всіх
До речі, влітку 2014-го нардепи внесли зміни до держбюджету, обмеживши максимальний місячний розмір винагороди 15-ма м.з.п. Керівники судових установ звернулися до Прем’єра з проханням передбачити можливість диференціації з урахуванням коефіцієнтів відповідно до ст.129 закону «Про судоустрій і статус суддів» у кошторисі на 2015 р. Сподівалися, що колеги в місцевих судах отримуватимуть 15 мінімальних зарплат, апеляційних — 16,5, вищих спеціалізованих — 18, а Верховного та Конституційного — 19,5. Адже, як наголосили представники суддівської спільноти в листі, «конституційники», «верховники» та володарі мантій з вищих спецсудів мають вищий рівень кваліфікації, а винагороду отримують на рівні суддів першої інстанції.
Вони навіть підрахували, що додаткова потреба бюджетних призначень для забезпечення диференціації обмеження винагороди становитиме 152,8 млн грн. Однак сталося не так, як гадалося: Уряд та парламент не те, що не врахували цих побажань, а й зрівняли «зарплатні» права всіх володарів мантій.
До того ж, мабуть, ніхто не може заборонити нардепам протягом року передумати та зменшити максимальний розмір винагороди до 6, а то й 5 «мінімалок». Навіть думка КС, який неодноразово висловлював правову позицію щодо гарантій незалежності суддів, зокрема стосовно зобов’язань держави забезпечувати фінансування та належні умови для діяльності Феміди, навряд чи допоможе.
В одному з рішень Рада суддів наголосила: подібні обмеження «є формою фінансового впливу на суддів, що ставить під сумнів гарантовану Конституцією незалежність судової влади, а отже, і конституційне право людини та громадянина на судовий захист».
Деякі експерти застерігають: суттєве урізання винагороди може призвести до того, що окремі служителі Феміди торгуватимуть рішеннями, зросте кількість хабарників. Також не виключено, що вже найближчим часом прокотиться хвиля звільнень із суддівських лав.
«Мінімалка» для законників
Потурбувалися народні обранці й про тих володарів мантій, звільнення яких часто-густо гальмує сама Верховна Рада. «Судді з моменту закінчення його повноважень до моменту прийняття рішення про його звільнення (відставку) здійснюється виплата суддівської винагороди в розмірі однієї мінімальної заробітної плати у розрахунку за повний календарний місяць» — такою нормою доповнили ст.129 закону «Про судоустрій і статус суддів». Щоправда, нардепи забули про виплату винагород служителям Феміди, які не обрані безстроково або не склали присяги (одні й другі при цьому не розглядають справ).
Зменшили й щомісячне довічне грошове утримання — із 70 до 60% грошового утримання судді, який працює на відповідній посаді.
Також у суддівському законі з’явилися положення про те, що «загальна чисельність працівників апарату судів не може перевищувати величину, визначену з розрахунку 3,7 посади працівників на одну посаду судді, виходячи із загальної кількості посад суддів у цілому в місцевих та апеляційних судах». Нині штатна чисельність володарів мантій — трохи більше за 8 тис. осіб, а працівників апарату — 32625 (тобто на одну посаду володаря мантії припадає 3,9 посади працівників апарату). А от на кожного законника Верховного та вищих спецсудів має бути не більш ніж 4 працівники апарату. До речі, структурний та штатний розпис апарату останніх затверджують збори суддів ВС та вищих спецсудів.
На межі виживання
Тепер, що стосується того, які суми отримали всі судові установи. Фінансове забезпечення ВС, майже всіх вищих спецсудів та КС повернулося на рівень 2011 р. Утім, деяким з них і тоді жилося краще: 4 роки тому ВГС отримав на свої потреби 127,5 млн грн., а у 2015-му — 121 млн.
Найбільших втрат зазнали апеляційні адмінсуди: порівняно з 2014-м рівень їх забезпечення зменшився на 40% (у минулому році вони отримали 253,2 млн грн., а в цьому — 152,5 млн). На другому місці за розміром втрат — апеляційні загальні суди: у 2014 р. на здійснення ними правосуддя виділялося 758,6 млн грн., а у 2015-му — 574,3 млн, що на 24,3% менше). Хоча раніше кожен бюджетний рік радував ці установи додатковими 20 млн грн.: у 2012 р. для апеляційних загальних судів були передбачені видатки в розмірі 716,6 млн грн., у 2013-му — 737,1 млн, у 2014-му — 758,6 млн.
Протягом 2012—2014 рр. місцеві господарські суди фінансувалися на однаковому рівні — близько 326 млн грн. У цьому році вони втратять 34,9 млн (10,6%). Найменше постраждають від кошторисних сюрпризів окружні адмінсуди, адже рівень їх забезпечення зменшиться на 9,5%. До того ж цим установам не звикати до фінансових утрат: держбюджетом на 2012 р. для них передбачалося 311,7 млн грн., на 2013-ий — 304,1 млн, на 2014-ий — 300 млн. У 2015 р. розмір забезпечення окружних адмінсудів становитиме 274,5 млн грн.
До речі, фінансування місцевих загальних судів щороку збільшувалося. Так, у 2012 р. на свої потреби вони отримали 2,32 млрд грн., у 2013-му — 2,34 млрд, у 2014-му — 2,39 млрд. Проте держбюджет на поточний рік звів нанівець усі попередні підвищення. Місцеві загальні суди отримали на 290 млн грн. менше, ніж минулого року (на 12,1%).
Очевидно, що 2015 р. буде надскладним для Феміди. Суди можуть опинитися за крок до припинення діяльності, адже коштів не вистачатиме не те що на зарплати, а й на елементарні речі: папір, конверти, марки. Відновлення роботи судів у східних регіонах також вимагатиме значних фінансових видатків.
Повернення в бюджетне минуле підводить Феміду до межі виживання. Ще один поштовх — і можна буде забути і про незалежність, і про справедливість правосуддя.
Порівняльну таблицю фінансування судової системи у 2014—2015 рр. дивіться тут.
Матеріали за темою
Коментарі
Таке відчуття, що у судах працюють лише одні судді, а працівники апарату суду просто справи з одного місця на інше перекладають. Працівники можуть і на 1300 грн. на місяць прожити, а суддям і 7 мін. о…
щось зовсім забули про апарат суду. в кінці 2014 року трохи побалували, а в 2015 знову на воду та хліб. Останній раз апарату суду оклади підвищували в 2008 році.