Орендарям, розташованим на території проведення АТО, встановлюються тимчасові пільги у вигляді звільнення від сплати орендної плати за користування державним майном і не передбачається зниження розміру орендної плати на майбутнє.
Такий висновок зробила об’єднана палата Касаційного господарського суду у справі №905/1137/20, інформує «Закон і Бізнес».
За обставинами справи між регіональним відділенням Фонду державного майна по Донецькій та Луганській областях та ТДВ «Шахта «Білозерська» було укладеного договір оренди цілісного майнового комплексу строком на 49 років. Орендна плата була визначена за базовий місяць — серпень 2008 року і мала коригуватися щомісяця з урахуванням індексу інфляції.
ТДВ розташоване на території проведення АТО, тому воно було звільнене від сплати орендної плати з квітня 2014 року. Зобов’язання зі сплати орендної плати відновлено із червня 2016 року.
У червні 2020 року Фонд звернувся з позовом до ТДВ про стягнення на користь державного бюджету заборгованості з орендної плати, яка виникла протягом січня — травня 2020 року.
Спір у цій справі виник у зв’язку з різним розумінням сторонами впливу встановленого законом «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції» від 2.09.2014 №1669-VІІ тимчасового скасування орендної плати на час після закінчення періоду, на який була надана пільга у вигляді скасування орендної плати, тобто на майбутнє після відновлення обов’язку орендаря зі сплати орендної плати.
Орендодавець стверджував, що після завершення пільгового періоду орендар мусив сплачувати орендну плату з урахуванням індексу інфляції за весь період пільги (з 2014 по 2016 рік). Натомість позиція орендаря фактично зводиться до того, що він одержує дві пільги. По-перше, він був тимчасово звільнений від сплати орендної плати. По-друге, на майбутнє до закінчення дії договору (тобто до 2057 року включно) має пільгу, яка полягає у сплаті орендної плати в меншому розмірі (внаслідок незастосування індексу інфляції протягом періоду, на який була скасована орендна плата).
Рішенням господарського суду, залишеним без змін постановою апеляційного суду, позовні вимоги задоволено частково; стягнуто з ТДВ на користь держбюджету заборгованість з орендної плати і пеню; в задоволенні решти позовних вимог відмовлено. Суди дійшли висновку, що правомірним є підхід орендодавця до розрахунку та помилковою вважається позиція орендаря, яка ґрунтується на довільному тлумаченні закону №1669-VІІ, який не містить положень, що змінюють порядок і підхід до розрахунку орендної плати.
ОП КГС підтвердила правильність підходу орендодавця. Суд визнав, що закон №1669-VII передбачає лише тимчасову пільгу зі звільнення від сплати орендної плати, але не змінює порядок її розрахунку після завершення пільгового періоду. Отже, індекс інфляції за час дії пільги повинен бути врахований при подальшому розрахунку орендної плати.
Об’єднана палата взяла до уваги, що відповідно до преамбули закон №1669-VІІ визначає тимчасові заходи для забезпечення підтримки суб’єктів господарювання, що здійснюють діяльність на території проведення АТО, та осіб, які проживають у зоні проведення АТО або переселилися з неї під час її проведення. У зв’язку із цим із червня 2016 року виконання зобов’язання за договором оренди в частині оплати орендної плати за користування державним майном поновлено.
З огляду на зазначене Суд не бачить підстав для відступлення від висновків, викладених у раніше ухваленому рішенні КГС від 27.02.2018 у справі №922/1063/17.
Аби не пропустити новини судової практики, підписуйтеся на Телеграм-канал «ЗіБ». Для цього натисність на зображення.
Матеріали за темою
Чи має АРМА враховувати інтереси кредиторів, коли визначає умови управління арештованими активами?
22.11.2024
Як завдяки менеджменту АРМА арештовані активи перетворюються на збиткові об’єкти - адвокат
30.09.2024
Коментарі
До статті поки що не залишили жодного коментаря. Напишіть свій — і будьте першим!