Правозастосовні функції виконують будь-які органи державної влади та місцевого самоврядування. Але не всі органи, які застосовують норми права, можуть бути віднесені до кола правоохоронних.
На це звернула увагу Велика плата ВС у постанові від 30.08.2023 у справі №633/195/17, інформує «Закон і Бізнес».
У цій справі працівника Державної служби з надзвичайних ситуацій було визнано винуватим у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч.1 ст.125 («Умисне легке тілесне ушкодження») КК, та призначено покарання у виді громадських робіт на строк 100 год. На підставі п.1 ч.1 ст.49, ч.5 ст.74 КК особу звільнено від призначеного покарання у зв’язку із закінченням строків давності.
Обвинувачений, будучи майором служби цивільного захисту завдав своєму колезі удар кулаком у ділянку верхньої частини носа, а потім — у ліву скроневу ділянку голови, чим заподіяв останньому легкі тілесні ушкодження.
На думку засудженого, суд першої інстанції, самостійно змінивши правову кваліфікацію вчинених ним дій із ч.2 ст.365 КК на ч.1 ст.125 КК, порушив вимоги ст.337 КПК та право на захист від нового обвинувачення.
Як повідомляв «ЗіБ», колегія суддів Касаційного кримінального суду передала справу на розгляд ВП ВС для з’ясування питання, чи відноситься ДСНС до правоохоронного органу і чи є засуджений працівником такого органу.
Велика палата зауважила, що при тлумаченні поняття «правоохоронний орган» для цілей застосування норм КК може бути використана норма-дефініція положень абз.1 п.1 ч.1 ст.2 закону «Про державний захист працівників суду і правоохоронних органів» № 3781-XII, але лише в частині правоохоронної функції, яка реалізується шляхом правозастосування.
Вона зазначила, що правоохоронним може виступати лише орган державної влади, якому згідно із законодавством надані повноваження здійснювати від імені держави владні управлінські функції, який приймає загальнообов`язкові рішення, забезпечуючи їх виконання, у тому числі й примусовими засобами. До ознак, що характеризують працівників правоохоронних органів слід віднести такі: вони перебувають у трудових чи службових відносинах з правоохоронними органами; за характером посади, яку обіймають, виконують правоохоронну функцію.
Натомість, не можуть бути суб`єктами кримінального правопорушення, передбаченого ст. 365 КК, технічні працівники, наприклад працівники митних органів, які не здійснюють митну справу, експерти і спеціалісти та інші особи, які не мають відношення до безпосереднього здійснення митної справи.
Оскільки у КК не розмежовано поняття «працівник правоохоронного органу» та «працівник ДСНС», ВП дійшла висновку, що положення ч.2 ст.365 КК підлягають застосуванню при кваліфікації дій працівника ДСНС як працівника правоохоронного органу (який є посадовою особою, що здійснює правоохоронну функцію).
З огляду на це, ВП скасувала ухвалу апеляційного суду та направила справу до нього на новий розгляд.
Коментарі
До статті поки що не залишили жодного коментаря. Напишіть свій — і будьте першим!