Народные депутаты назвали главную проблему, мешающую открытию рынка земли
Без тщательной очистки Государственного земельного кадастра и изменения сложных бюрократических правил открытие рынка земли не состоится, считают народные депутаты. Кроме этого, утверждают, что обнаружили главную проблему, делающую открытие этого рынка бессмысленным.
Власне королівство
За інформацією, отриманою народними депутатами, орендувати землю сільськогосподарського призначення в Київській області можна за ціною 300 грн. за гектар. Отже, в інших областях це коштуватиме ще менше. Тож парламентарі передбачають, що відкриття ринку землі створить економічний колапс. Адже в основу як розрахунку орендної плати, так і ціни продажу земельних ділянок покладено нормативну грошову оцінку землі. Тому в разі відкриття ринку землі великі латифундисти матимуть змогу відчути себе королями.
Нині більшість поданих до Верховної Ради законопроектів передбачає встановлення обмежень на концентрацію землі площею від 500 до 200 га в одні руки. До речі, площа Монако — 202 га. Тож, використовуючи прості схеми, можна з легкістю подолати всі запобіжні механізми, передбачені цими законопроектами. Наприклад, за допомогою пов’язаних осіб.
Проте, доки більшість хвилює, чи не скуплять іноземці всю землю, існує багато інших проблем. Найпершою з яких є корумпованість Державного земельного кадастру. Адже керівники на місцях не підпорядковуються центральному апарату. «Фактично на місцях сидять князьки, а вся система, наче іржею, роз’їдена корупцією. Ні для кого не секрет, що місцеві службовці олівцем на документах пишуть суму хабара за подовження строку оренди землі. І сільгоспвиробники вимушені з цим погоджуватися», — повідомив під час брифінгу народний депутат Олександр Дубинський. Також він зазначив, що приблизна сума хабара становить $500 за гектар. Тож парламентар передбачає, що із відкриттям ринку землі збагатіють не її власники, а працівники ДЗК.
Корупційні коридори
І для цього створені всі передумови. Як стверджують експерти, нині більшість відомостей у ДЗК неточні або недостовірні. Подекуди це викликано технічними помилками. Проте спекуляцій із землею теж вистачає. В кожному конкретному випадку істину, звісно, може встановити суд. Однак на місцях добре відомі скандали, коли під час укладання договорів у нотаріуса особа дізнавалась, що вона вже не є власником землі.
Якщо на корупційні схеми «накласти» ринок землі, то це може призвести до економічного колапсу і життя пересічних громадян не покращиться, запевнив О.Дубинський. Саме це і змусило деяких парламентарів почати напрацьовувати альтернативні механізми законодавчого врегулювання відкриття ринку землі.
Захищати сільгоспвиробників планують установленням обмежень. Так, нардепи вважають, що дозвіл на купівлю землі має бути обмежений за двома критеріями. По-перше, купити ділянку зможе громадянин або юридична особа, створена відповідно до українського законодавства, виключно за місцем реєстрації або прописки. По-друге, особа повинна мати досвід роботи в цій сфері або профільну освіту.
Водночас такі пропозиції експерти не підтримали. Адже, на їхню думку, диплом про вищу освіту можна підробити або придбати. Крім того, у випадку запровадження норми щодо обов’язковості досвіду за бортом сільськогосподарського виробництва залишаються малі виробники. Адже вони не зможуть належним чином підтвердити досвід.
Жодним чином не вирішують проблем ні запровадження земельного банку, ні можливість пільгового кредитування для придбання ділянки. Водночас відкриття ринку землі створює загрозу національній безпеці. Адже в Україні багато хто має подвійне або навіть потрійне громадянство. Внаслідок чого такі особи можуть потрапити в поле зору правоохоронців із найближчих держав. Тож добре відома схема, коли паспорти учасників бойових дій централізовано збираються для отримання земельних ділянок, які згодом передаються фермерам в оренду, може бути з легкістю відтворена.
Таким чином, корупція, відсутність прозорості в кадастрі створюють передумови для того, щоб українці ще більше зубожіли, якщо ринок землі буде відкрито. Народні депутати вважають, що необхідні ретельна очистка ДЗК та зміна правил. Особливо враховуючи, що Регламент Верховної Ради містить технічні перешкоди для внесення змін до законопроектів, які пройшли перше читання.
Комментарии
К статье не оставили пока что ни одного комментария. Напишите свой — и будете первым!