Хоч і з запізненням з погляду практичного значення, але Конституційний Суд спробує дати оцінку процедурі перевірки доброчесності членів ВРП з боку етичної ради.
Велика палата КС на відкритій частині пленарного засідання у формі усного провадження розпочала розгляд справи за зверненням Верховного Суду, інформує «Закон і Бізнес».
Як інформував «ЗіБ», відповідне конституційне подання ВС направив ще у жовтні 2011 року, тобто до того, як прогнозоване ним можливе припинення діяльності ВРП стало реальністю. У документі ставиться під сумнів конституційність абз.13 п.231 розд.ІІІ «Прикінцеві та перехідні положення» закону «Про Вищу раду правосуддя» від 21.12.2016 №1798-VIII, а також абз.1, 6, 11 п.4 розд.II «Прикінцеві та перехідні положення» закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо порядку обрання (призначення) на посади членів Вищої ради правосуддя та діяльності дисциплінарних інспекторів Вищої ради правосуддя» від 14.07.2021 №1635-ІХ.
У поданні доводилося, що оспорювані приписи допускають одномоментне припинення діяльності ВРП, що «несе в собі реальні істотні загрози принципу безперервного функціонування органу державної влади». Крім того, вони передбачають повторне оцінювання членів Ради, які є суддями та вже проходили оцінювання на відповідність критеріям професійної етики та доброчесності. Водночас, передбачений порядок звільнення членів ВРП не відповідає засаді верховенства права, що нівелює визначений порядок формування відповідного органу та порушує засади незалежності суддів.
Суддя-доповідач у цій справі Віктор Кичун повідомив, що було надано доручення правовому департаменту секретаріату КС підготувати науково-експертний висновок та надати відповіді на низку запитань. Також направлено листи-запити до закладів вищої освіти, членам Науково-консультативної ради КС, науковцям.
Він поінформував, що переважна більшість вже висловили свої позиції. Водночас у червні 2022 року КС звернувся до Венеціанської комісії із запитом amicus curiae щодо окремих питань закону №1635-ІХ. Зокрема, чи може реалізація зазначеної процедури призвести до припинення діяльності ВРП, що матиме наслідком недотримання принципу верховенства права і принципу незалежності суддів та звуження встановленого ст.131 Конституції принципу безперервного функціонування ВРП? А також, чи може застосування приписів закону №1798-VIII призвести до порушення, втіленого у ст.126 Конституції, принципу незалежності суддів.
Наразі в матеріалах справи наявні спільне резюме аmicus curiae від ВК та Генерального директорату з прав людини (висновок від 24.10.2022 №1091/2022), аmicus curiae від делегації Європейського Союзу в Україні, посольств США, Великої Британії, Канади в Україні, від Американської торговельної палати в Україні, ГО «Фундація ДЕЮРЕ» тощо.
КС заслухав, зокрема, пояснення представника суб’єкта права на конституційне подання, керівника департаменту аналітичної та правової роботи ВС Расіма Бабанли, постійного представника Верховної Ради у КС Максима Дирдіна, представника Президента у КС Сергія Дембовського.
Утім, як відомо, у лютому 2022 року одразу 10 членів ВРП склали повноваження, не погоджуючись з новим порядком оцінювання, що майже на рік паралізувало діяльність Ради. Натомість ЕР все ж провела власну перевірку доброчесності тих членів ВРП, що залишилися, й за її висновком один з них — в.о. голови Ради Віктор Грищук — втратив посаду. Втім, він був обраний за квотою науковців, тож майбутнє рішення КС навряд чи вплине на його відновлення.
Розгляд справи буде продовжено на одному з наступних пленарних засідань.

Суддя-доповідач у цій справі — Віктор Кичун (в центрі).
Матеріали за темою
Коментарі
До статті поки що не залишили жодного коментаря. Напишіть свій — і будьте першим!