«Спираючись на власний досвід, можу запевнити: немає безнадійних справ»
Багаторічний досвід та вдала правозастосовна практика — найкращі рекомендації для юриста. Валентин ГВОЗДІЙ — адвокат, який практикує вже понад 13 років. В інтерв’ю нашому виданню він розповів про фактори, які є запорукою успіху справжнього юриста, і про те, чого має бути вартий останній. Також наш співрозмовник поділився думками щодо стандартів правових послуг, наслідків адвокатської реформи та прогнозів щодо розвитку ринку юридичних послуг у недалекому майбутньому.
«Робиться все, щоб українська адвокатура була сильною, сучасною, конкурентною та розвиненою інституцією»
— Валентине Анатолійовичу, закон «Про адвокатуру та адвокатську діяльність» діє вже більш ніж півроку. Якщо проаналізувати наслідки адвокатської реформи, то що, на ваш погляд, змінилося на краще, а з чим нині виникають труднощі?
— Величезним плюсом я б назвав створення Національної асоціації адвокатів та прийняття документів, що регламентують роботу органів адвокатського самоврядування. Незважаючи на емоційність і публічний ажіотаж навколо цих процесів, з’їзд адвокатів України відбувся, йде нормальна робота.
Варто сказати, що закон про адвокатуру взагалі приймався для того, щоб відбулися позитивні зміни. І сьогодні новостворена асоціація намагається все робити для того, щоб його положення були максимально реалізовані, збільшилася незалежність адвокатури, у тому числі був забезпечений захист від незаконного втручання в її роботу.
Звісно, на нашому шляху стоїть багато перешкод. Зокрема, через значну кількість надуманих судових процесів, які сьогодні відволікають від роботи представників органів адвокатського самоврядування, реалізація багатьох обов’язків і намічених планів трішечки затримується. Для того щоб сьогодні НААУ нормально діяла, реалізовувала положення закону, здійснювала прогресивні нововведення, необхідне повноцінне функціонування належним чином її якісного секретаріату. А він на даний момент лише формується, оскільки асоціація поки що не має належного фінансування, яке вона повинна була б мати для реалізації покладених на неї завдань. Однак, хоч би що там було, усі ці труднощі є тимчасовими й найближчим часом будуть подолані.
Сьогодні в нормальному режимі працює Рада адвокатів України, готуються необхідні документи, впроваджуються нові технології, які згодом стануть доступні для всіх адвокатів. Наприклад, такі, за допомогою яких удосконалюється робота Єдиного реєстру адвокатів України. Ведеться робота з податковою службою, щоб виробити єдині підходи та подолати проблеми, які заважають адвокатам працювати. Одне слово, робиться все, щоб українська адвокатура була сильною, сучасною, конкурентною та розвиненою інституцією.
— Чого ви очікуєте від ринку юридичних послуг, скажімо, у 2 наступні роки? Які види практики будуть найбільш розвиненими, а які втратять популярність?
— Ближчим часом не варто очікувати кардинальних змін ситуації, буму проектів і великих клієнтських бюджетів. Стабільно буде завантажена судова практика. Бізнес потребує підтримки у справах щодо претензій та штрафних санкцій з боку регулюючих і фіскальних органів. Супровід судових справ про неплатоспроможність або реструктуризацію боргових зобов’язань також не втратить актуальності. На ринку M&A за очевидної обережності іноземних інвесторів складно очікувати масштабних проектів, зате й надалі варто очікувати укладення окремих угод між великими національними бізнес-структурами.
Ринок землі й агросектор із суміжними питаннями сільськогосподарської інфраструктури та альтернативної енергетики здатні будуть генерувати роботу для юристів. І цей обсяг збільшиться, як тільки земля сільгосппризначення вийде з-під мораторію та стане об’єктом реального інтересу та інвестицій іноземного капіталу. Прийняття нового КПК відкриває значні можливості щодо розширення практики в галузі кримінального права. Особливо затребуваними будуть послуги адвокатів у разі розгляду справ щодо правопорушень у сфері господарської діяльності та посадових злочинів. А наше мінливе законодавство у сфері оподаткування, валютного регулювання та цінних паперів зробить затребуваними консультації юристів із цих питань, адресовані національному й зарубіжному бізнесу в Україні. Резюмуючи, можу сказати, що активним, гнучким та компетентним адвокатам і хорошим юристам роботи, як завжди, не бракуватиме.
«Те, що люди розпочинали правозахисну діяльність, жодного дня не присвятивши стажуванню, було катастрофою»
— Чи ведете ви справи на основі pro bono?
— Так, принципом роботи нашої фірми є такий розподіл праці юристів, коли 5% їх часу виділяється на роботу над проектами на основі pro bono. Переважно це справи щодо допомоги благодійним і громадським організаціям, малозабезпеченим, одиноким матерям та інвалідам.
— До вас звертаються колеги за професійними порадами? Чи мають, на ваш погляд, досвідчені юристи ділитися досвідом на безоплатній основі?
— Переконаний: досвідчені правники не тільки мають, а й зобов’язані давати поради та ділитися досвідом з колегами, дотримуючись принципу наставництва. Тому введення новим законом про адвокатуру інституту стажування є надзвичайно позитивною зміною. Те, що в нас люди ставали адвокатами й розпочинали правозахисну діяльність, жодного дня не присвятивши стажуванню, було просто катастрофою і призвело до сумних наслідків. Інститут стажування існував у адвокатурі на всіх етапах її розвитку, зокрема й за часів Радянського Союзу, що однозначно сприяло контролю якості роботи адвокатів і підтримувало належний рівень знань та підготовки адвокатського корпусу в цілому.
Навіть найрозумніший випускник інституту чи університету не може відразу злагоджено працювати в команді юридичної чи адвокатської фірми. Йому необхідно усвідомити своє місце, хто він, які конкретно завдання здатен виконувати. І головне, молодому юристові потрібно набути практичних знань і навичок. Звичайно, без гарної теоретичної бази справжнім фахівцем стати неможливо, проте тільки добрий наставник навчить його правильно розуміти суть адвокатської практики й належним чином здійснювати її.
— Чи вдавалося вам вигравати справи, які, на перший погляд, здавалися безнадійними, чи беретеся ви за такі?
— Із власного досвіду можу сказати: хоч як би банально це звучало, але немає безнадійних справ. Можуть відкритися нові обставини, стати відомими додаткові деталі та нюанси, які докорінно змінюють ситуацію та прогнози стосовно ухвалення рішення у справі на ту чи іншу користь.
Дуже важливими в цьому контексті також є професіоналізм і майстерність адвоката. Його аналітичні вміння, досвід, наполегливість і уважність. Просто є юристи, які через небажання наполегливо працювати називають справу програшною й опускають руки. Ми ж, навпаки, завжди шукаємо шляхи подолання перешкод і, мушу сказати, у переважній більшості випадків їх знаходимо.
«Відносини між клієнтом і юристом неможливо загнати в якісь рамки, визначити конкретними поняттями й стандартизувати»
— Чи простежуєте ви подальшу долю клієнтів, проекти щодо яких уже завершено? Як забезпечити тривалу співпрацю з клієнтами?
— Мудрість і гнучкість юридичної фірми в роботі з клієнтами, вироблення індивідуальних підходів до їхніх проблем головним чином визначають тривалість співпраці. Ми завжди намагаємося будувати довірливі та спрямовані на перспективу відносини з клієнтами. На основі власного досвіду ми можемо стверджувати, що тривалі стосунки зовнішніх юридичних радників з клієнтами зумовлюються гнучкістю цінової політики, орієнтацією на потреби бізнесу клієнта, глибоким розумінням його сектору чи індустрії та швидкою мобілізацією юридичної команди для оволодіння новими фаховими й економічними знаннями, яких може потребувати діяльність клієнта.
Проте чи не найважливішими чинниками залишаються бажання слухати й чути клієнта, враховувати його досвід і думку в своїй роботі, а також уміння застосовувати проактивний підхід до оцінки ризиків бізнесу клієнта в нових умовах і напрацьовувати швидкі практичні рішення. Це стосується як поточних справ, так і тих, роботу над якими вже завершено. Ми аналізуємо справу клієнта крізь призму впливу тих чи інших економічних та юридичних факторів на його індустрію, ініціюємо заходи щодо зменшення наслідків економічної нестабільності. Такі кроки, безумовно, бізнес позитивно оцінює, і це сприяє посиленню нашої співпраці.
— Коли справа доходить до питання щодо гонорарів, як правило, починається найцікавіше. Виходячи з вашої практики, чи можете підтвердити думку, що діалоги з клієнтами стосовно ціни на юридичні послуги потребують значних психологічних зусиль та відповідної аргументації? Якщо клієнт вагається (припустимо, аналогічна послуга в конкурента на порядок дешевша), яким чином ви схиляєте його на свій бік, як вибудовуєте діалог з ним?
— Чому клієнт обирає того чи іншого юриста? Особливо коли ми говоримо про фахівців, які працюють в одному ціновому сегменті. Це питання дуже індивідуальне. Відносини між клієнтом і юристом неможливо загнати в якісь рамки, визначити конкретними поняттями та стандартизувати. У кожному випадку має значення особиста симпатія, набір якостей, які імпонують саме вам, чи наявність певних рис характеру, що є для вас вирішальними. Комусь чудово підходить один адвокат, але той же адвокат іншого абсолютно не задовольняє. І це відбувається з огляду на різні обставини, людські чинники, психотип особистості тощо.
Безумовно, клієнт передусім ураховує професіоналізм, але, як показує досвід, найважливіше значення має не лише це, оскільки презюмується, що всі адвокати — професіонали. Звичайно ж, коли проводимо зустрічі, ми зацікавлені в співпраці й намагаємося максимально донести до клієнта думку, чому йому варто звернутися по правову допомогу саме до нас, що ми можемо робити, як це робимо, чому в нас найкращі співробітники, яким чином забезпечуємо те, аби вони були найкращими.
Певна річ, треба бути конкурентоспроможним. Але в тому-то й сіль, що кожна деталь має значення, кожен нюанс. Як ви подзвонили, як швидко відповіли, як швидко виконали завдання, як прийняли, коли до вас прийшли, як поговорили — все це має значення. Іноді бувають клієнти, які кажуть: «Ми обійшли 6 юридичних фірм, перш ніж до вас прийшли. Там з нами ось так поговорили, там — ось так прийняли, там — навіть партнер не вийшов, а там — ще щось». Вибір радника завжди індивідуальний. Головне, що є безумовним, — потрібно забезпечувати загальну якість роботи фірми та кваліфіковано працювати.
«Ціна помилки юриста часом може бути фатальною»
— Чи погоджуєтеся ви з твердженням, що за невисокою ціною на правові послуги, як правило, приховуються професійні недоліки юриста? Скільки має коштувати гарний юрист?
— Гарний юрист повинен коштувати стільки, скільки коштують гарні юристи на території, де він здійснює свою діяльність. Це питання регулюється ринком. Наші послуги мають ринкову вартість, тут діє здорова конкуренція.
Звісно, ціна на послуги може бути як високою, так і помірною. Це залежить від виду послуги та від того, хто її надає. Адже є справи складні, де потрібна робота професіоналів високого рівня. Їхні послуги коштують дорожче й часто навіть дуже дорого. Тому все відносно. Проте я згоден, що занизька ціна на послуги, ймовірно, свідчить про сумнівну їх якість, тому що поняття «ціна» та «якість» невід’ємно пов’язані між собою.
— Чи існують, на ваш погляд, які-небудь стандарти якості юридичних послуг? Яка ціна помилки юриста?
— Звичайно, стандарти існують, і вони є світовими. Приміром, коли ми їздимо в клієнтських справах за кордон, спілкуємося з колегами, відразу видно: дотримується та або інша фірма таких стандартів чи ні. Усе має значення: як тебе зустрів секретар, як з тобою ведуть листування, як складено договір про надання правової допомоги, як готуються документи. Йдеться не тільки про їх зміст, а й про швидкість виконання, форму, оформлення.
Також дуже велике значення має результативність роботи фірми. Треба не лише вміти робити розумний вигляд і писати багато розумних речей, а й думати про те, що клієнт платить не за процес, а за результат, заради якого звернувся до правника.
Ціна помилки юриста часом може бути фатальною. І це навіть не завжди ціна самої справи, тому що справа — то є справа, а за нею завжди стоять люди. Тому я вважаю, що юристи не мають права на помилку, так само, як, скажімо, лікарі.
«Юристи — це каста людей, які можуть робити те, чого не можуть робити інші»
— Що є запорукою успіху справжнього юриста та якими рисами має володіти останній?
— Думаю, що юрист повинен бути насамперед дуже уважним, працювати системно й акуратно. А ще вміти логічно мислити та правильно вибудовувати позицію. Безумовно, правник має вміти гарно говорити й доносити свою думку до співрозмовника. Крім того, важливою рисою юриста є вміння зберігати спокій, але при цьому бути активним, живим. Адже це необхідно для того, щоб захищати інтереси клієнта, який перш за все очікує дій. Чому клієнти звертаються до юристів? Бо це каста людей, які можуть робити те, чого не можуть робити інші. Ми не є якимись унікальними. Наприклад, хірурги також можуть робити те, чого ми з вами робити не можемо. Але в цьому і є велика цінність справжніх фахівців — їм платять великі гроші за те, що вони володіють знаннями, вміннями та навичками, яких немає в переважної більшості людей.
Правник із набором перелічених якостей має всі шанси стати успішною, заможною людиною. І я зараз не говорю про партнерів у юридичному бізнесі, йдеться про всіх наших колег, які працюють щодня для клієнта й виконують великі обсяги роботи.
— І наостанок. Якими будуть ваші побажання читачам «ЗіБ»?
— Бажаю всім оптимізму, гарного настрою та успіхів у справах!
Коментарі
До статті поки що не залишили жодного коментаря. Напишіть свій — і будьте першим!