Мистецтво управління в юридичному бізнесі
Ефективне управління юридичним бізнесом неможливе, якщо ви на самому початку не визначите для себе мету, яку хочете досягти, та шлях, по якому збираєтеся йти. Орієнтація на середньо- і довгострокову перспективу - основа успішної бізнес-моделі.
• Розробіть бачення розвитку вашої фірми на найближчі 3-5-10 років - окресліть напрямки діяльності, чисельність штату, обсяг прибутку, місце на ринку і т.д.
• Поставте конкретні, досяжні, актуальні, вимірні і обмежені в часі цілі і виберіть методи і засоби для їх досягнення.
• Проведіть аналіз поточних справ, підготуйте план дій на найближчий час.
• Підтримуйте зв'язок зі співробітниками, донесіть до них ваше бачення розвитку компанії, позначте мету, яку ви ставите перед ними, знайдіть способи додаткової мотивації.
• Визначте для себе контрольні точки (раз на місяць, квартал, в півріччя) і проводьте ретельний аналіз відповідності руху вашої компанії сформованій стратегії. Вчасно вносьте корективи в залежності від зовнішніх і внутрішніх обставин.
Що в 90% випадків стає на заваді досягненню поставлених цілей?
Управління юридичною фірмою можна порівняти з марафонським забігом. І тут, як і в спорті, важливо не те, наскільки жваво ти рвонеш на старті, а те, наскільки правильно розподілиш свої сили, щоб не зійти з дистанції, так і не наблизившись до намічених цілей.
Для власника юридичного бізнесу вкрай важливо вміти управляти трьома категоріями - це:
• гроші;
• кадри;
• час.
Почнемо по порядку ...
Фінанси НЕ співають романси, або як правильно управляти грошовими ресурсами
Тут юристи-підприємці найчастіше допускають 2 помилки.
1. Починають свій бізнес на позикові кошти, простіше кажучи, беруть кредит для заснування компанії.
Щоб уникнути фінансового краху, розраховуйте тільки на себе. Звичайно, отримання певних позикових коштів не стане істотною перешкодою для вашого бізнесу. Але застрахуватися від ризику неплатоспроможності все-таки варто. Для цього заздалегідь складіть бізнес-план, де вкажіть, скільки і яких саме коштів вам знадобиться, як швидко окупляться ваші вкладення.
2. Витрачають гроші не за призначенням.
Причиною невдачі в даній ситуації стає повна відсутність заздалегідь продуманої системи управління фінансами, іншими словами - «проїдання» бюджету компанії. Щоб не помилитися, створіть захищені статті витрат і направляйте кошти не тільки на погашення поточних платежів, а й на інвестиції в майбутнє розвиток (реклама, автоматизація бізнес-процесів, підвищення кваліфікації персоналу тощо).
«Кадри вирішують все!», або як правильно управляти персоналом
Як і в попередньому випадку, власники юридичного бізнесу не досягають успіху через декілька помилок, основними з яких є наступні.
1. Відсутність чіткої вертикальної і горизонтальної структури всередині юридичної фірми.
При формуванні штату співробітників вкрай важливо заздалегідь визначити їх кількість, посади і службові обов'язки. Це допоможе уникнути двовладдя і залучення досвідчених фахівців до роботи, що не вимагає особливої кваліфікації, на шкоду їх основної діяльності.
Ще одна важлива функція грамотного структурування юридичної фірми - кар'єрно-мотивуюча. Коли в компанії є чітка кар'єрна драбина, співробітники отримують додатковий стимул до максимально ефективної і продуктивної роботи.
Орієнтовна схема таких сходів (зверху вниз) виглядає так:
• керуючий партнер;
• партнер;
• головний юрист (начальник відділу);
• провідний юрист;
• юрист;
• молодший юрист або помічник;
• секретар, працівник кур'єрської служби і т.д.
2. Відсутність чіткого розподілу обов'язків між керівництвом, фахівцями, технічним персоналом.
Нерідкі ситуації, коли роботу, з якою впорався б і один фахівець, виконують кілька співробітників. І навпаки, ряд напрямків діяльності в компанії взагалі не просувається, оскільки просто нікому зайнятися цією роботою. Крім того, у багатьох юридичних фірмах юристи за службовими обов'язками змушені також виконувати обов'язки секретарів, кур'єрів, маркетологів. Все це призводить до простоїв в роботі з клієнтами і неймовірно високому завантаженню професійних фахівців.
Чітка вертикаль влади в компанії створює зрозумілі для всіх співробітників умови праці - кожен знає, хто чий начальник. А заздалегідь розроблені посадові інструкції дозволяють спрямувати зусилля юристів в потрібне русло.
3. Відсутність грамотного підходу до підбору кадрів.
Низька якість кадрової роботи призводить до того, що в юридичній компанії можуть роками працювати співробітники, зовсім не зацікавлені в успіху спільної справи. Комусь до пенсії залишилося пара років, хтось планує йти в декрет, а деяким взагалі все одно, де працювати, аби вдома тунеядцем не називали.
Підбираючи співробітника на ту чи іншу посаду, керуйтеся наявністю у претендентів вміння:
• мислити бізнес-категоріями клієнта;
• заздалегідь передбачити і аналізувати правові ризики;
• комунікувати з людьми в залежності від їх роду занять і положення в суспільстві;
• самостійно організовувати свою роботу;
• бути швидким, але при цьому досить гнучким у прийнятті важливих рішень.
Додатковими «плюсами» є висока комп'ютерна грамотність, знання іноземних мов, досвід роботи та бездоганне професійне реноме.
4. Відсутність автоматизації робочого процесу.
Юрист - це експерт з правових питань. І від того, наскільки швидко і грамотно він виконує свою роботу, залежить прибутковість вашого бізнесу. Так чи варто такого цінного співробітника завантажувати додатковими рутинними справами?
Щоб звільнити час юриста і позбавити його від виконання непрофільних обов'язків:
• розробіть і упровадите типові звіти для клієнтів, шаблони основних документів, планувальники щоденних справ;
• максимально скоротіть паперовий документообіг шляхом переведення його в електронну форму;
• забезпечте вашого фахівця зручними в роботі комп'ютерними програмами і додатками.
Всього 3 кроки - і ви в кілька разів підвищите продуктивність роботи ваших фахівців і поліпшите управління юридичним бізнесом.
Тайм-менеджмент - наше все, або як правильно управляти робочим часом
Про те, що час - гроші, сьогодні знають навіть діти. А для професійного юриста це взагалі основний і, без перебільшення, безцінний ресурс. Щоб проаналізувати, наскільки грамотно ви розпоряджаєтесь своїм часом і часом своїх співробітників, дайте відповідь на кілька питань.
• Скільки годин на день ви / ваші юристи витрачаєте на розмови по телефону, які не приводять до продажу послуг?
• Як часто протягом дня ви / ваші юристи змушені відволікатися від основної роботи, щоб вирішити дрібні організаційні питання (відправити листа, підписати документи і т.д.)?
• Чи завжди ви як керівник доступні для своїх співробітників?
• Чи часто ви самостійно шукаєте відповіді на питання, вирішити які ваші юристи могли б самостійно?
• Скільки часу займає у вас / ваших юристів малозначні розмови з клієнтами?
Відповіді на ці питання допоможуть визначити, скільки вашого робочого часу марнується, не приносячи відчутного результату, а в більшості випадків взагалі знижуючи прибутковість бізнесу.
До 30% скоротити тимчасові втрати, а значить, на третину підвищити продуктивність роботи вашої компанії, допоможуть наступні заходи:
• завжди плануйте свій робочий день і цього ж вимагайте від співробітників;
• додатково відводьте обмежену кількість часу на дзвінки, листування, спілкування зі співробітниками;
• позначте час, коли вас ні в якому разі не можна турбувати;
• вимагайте від співробітників при зверненні до вас чітко формулювати проблеми і пропонувати шляхи їх вирішення;
• заведіть систему обліку робочого часу, щоб приділяти роботі з клієнтами строго відведену кількість годин.
Всього кілька простих кроків дозволять вам в рази збільшити результативність роботи вашої юридичної компанії.
Де знайти хороших клієнтів, або як працює закон Парето в юридичному бізнесі?
Складність менеджменту в юридичній компанії полягає не тільки в тому, щоб навчитися управляти фінансами, кадрами і часом. Якщо ви хочете досягти успіху, потрібно вміти правильно формувати клієнтську базу. Відповідно до закону Парето, 80% прибутку вашої компанії приносять 20% клієнтів! І ваше завдання - більшу частину сил і часу присвятити роботі саме з такими клієнтами.
• Визначте спеціалізацію вашої юридичної фірми. Не потрібно намагатися осягнути неосяжне. Окресліть для себе кілька основних напрямків і не розпиляйтеся на інші сфери.
• Пропонуйте клієнтам ті послуги, яких ніхто не надає (або надає дуже обмежене коло компаній). Орієнтуйтеся на ті види юридичної допомоги, які приносять максимальні дохід при мінімальних затратах праці і часу, і на ті сфери, де ви - справжній профі.
• Розробіть власну маркетингову політику і перестаньте, нарешті, продавати свої послуги виключно через юристів. Виділіть основні напрямки для залучення нових клієнтів, найміть в штат PR-фахівця або віддайте цю роботу стороннім компаніям на аутсорсинг.
• Не працюйте з усіма підряд. Визначте портрет свого клієнта, проаналізуйте результативність взаємодії з потенційними клієнтами (скільки людей зателефонувало, а скільки уклало договір). Не соромтеся вказати на двері недобросовісним і неплатоспроможним замовникам послуг - ви не на благодійному базарі. Виробіть особливі підходи до «привілейованих» клієнтів, від контрактів з якими ви отримуєте найбільший прибуток.
• Ніколи не беріться за свідомо програшні справи. Повірте, далеко не будь-яка гра варта свічок. І якщо хапатися за все підряд, обіцяючи клієнту успіх там, де це неможливо, ви дуже швидко прогорите. Засновник всесвітньо відомої німецької компанії Роберт Бош якось сказав: «Краще втратити гроші, ніж довіру». Пам'ятайте про це!
Матеріали за темою
Адвокатам облаштують свої пункти незламності
30.11.2022
Юридичний ринок сьогодні проходить найбільш тяжке випробування за часів незалежності України
15.09.2022
То густо, то пусто: як війна вплинула на юрисконсультів українських підприємств - дослідження
06.05.2022
Юридичний ринок уже не буде колишнім: поглинання як квиток на трамвай, і ціна на адвоката-нейрохірурга
в„–38 (1544), 18.09—24.09.2021
Коментарі
До статті поки що не залишили жодного коментаря. Напишіть свій — і будьте першим!