Рада сподівається визначити єдині підходи у притягненні до дисциплінарної відповідальності
В умовах, коли подібні функції щодо застосування санкцій до суддів покладені на 2 органи, їх представники намагаються знаходити спільну позицію. Адже в іншому разі в практиці заплутаються всі сторони.
Незалежність у санкціях
Ключові питання притягнення законників до відповідальності експерти обговорили під час другого круглого столу в рамках проекту «Ефективність дисциплінарних органів у системі судочинства», який відбувся на цьому тижні у Києві. Свою мету проект визначає як підвищення ефективності процедур дисциплінарних проваджень, що має гарантувати незалежність суддів та забезпечити притягнення законників до відповідальності, якщо вони вчинили порушення. Цей захід став одним із серії подібних круглих столів, наступний з яких було вирішено провести у Львові.
«Кожна правова система потребує регулювання дисциплінарної відповідальності суддів. Таке регулювання допомагає встановити стандарти поведінки для представників системи. Водночас суспільство має усвідомлювати, що застосування дисциплінарних стягнень не повинно порушувати принципу незалежності суддів», — пояснив необхідність обговорення цієї теми суддя апеляційного суду Литви Артурас Дрюкас.
Єдиний стандарт
Одним з питань, яке проаналізували учасники круглого столу, було наближення до єдиного стандарту процедури притягнення суддів до відповідальності. Адже нині її застосовують і ВРЮ, і ВККС. Як відзначив заступник голови Ради Олексій Муравйов, процедура, прописана в законі «Про судоустрій і статус суддів», має бути однакова.
«Перше завдання, яке ми бачимо, — максимальна її уніфікація з метою створення передбачуваної, відкритої, доступної та зрозумілої системи притягнення суддів до дисциплінарної відповідальності», — наголосив він. При цьому, за словами О.Муравйова, визначення спільних стандартів має допомогти краще зрозуміти процедуру як особам, що звертаються зі скаргами, так і самим законникам.
Наразі ж ВРЮ має повноваження щодо притягнення до дисциплінарної відповідальності представників Верховного та вищих судів, а також розглядає провадження стосовно законників, скарги на яких надійшли до Тимчасової спеціальної комісії з перевірки суддів судів загальної юрисдикції. Крім цього, саме Рада розглядає скарги на рішення ВККС про притягнення до дисциплінарної відповідальності суддів судів першої та апеляційної інстанцій. Таким чином, розбіжності в розумінні принципів застосування санкцій можуть призводити до скасування вердиктів кваліфкомісії.
Звести цю практику до спільного знаменника могли б зміни до Конституції. Відповідно до проекту №3524 правонаступниця ВРЮ — Вища рада правосуддя — не розглядатиме дисциплінарних скарг на суддів жодної з інстанцій, а лише опікуватиметься їх переглядом. Водночас, доки доля реформаторської ініціативи виглядає туманною, шукати точки дотику будуть ті, хто застосовує законодавство на практиці.
О.Муравйов (ліворуч) переконаний, що застосування санкцій має бути передбачуваним і зрозумілим.
Матеріали за темою
Коментарі
До статті поки що не залишили жодного коментаря. Напишіть свій — і будьте першим!