«Адміністративники» попереджають: без автономії юстиції громадяни можуть втратити право на захист від свавілля влади
Вищий адміністративний суд просить народних депутатів урахувати його зауваження та пропозиції до законопроекту про внесення змін до Конституції в частині правосуддя. ВАС уважає, що окремі положення документа можуть загрожувати незалежності системи адміністративної юстиції. А це, у свою чергу, призведе до порушення прав і свобод громадян, інтересів юридичних осіб.
Виокремлення не буде?
Про це ВАС застерігає у висновку, надісланому Голові Верховної Ради, очільнику Комітету ВР з питань правової політики та правосуддя та народним депутатам. У ньому, зокрема, наголошується: запропонованими в законопроекті «Про внесення змін до Конституції (щодо правосуддя)» (№3524) змінами фактично ліквідовується Верховний Суд України та утворюється Верховний Суд, роль якого значно посилюється в системі судоустрою. При цьому поза увагою залишилася рекомендація Венеціанської комісії щодо виділення адміністративних судів у автономну систему.
«Редакцією ч.4 ст.125 законопроекту передбачено, що з метою захисту прав, свобод та інтересів особи у сфері публічно-правових відносин діють адміністративні суди. Відповідно… визначено лише існування самих адміністративних судів і жодним чином не згадано про окрему систему таких судів», — зазначається у висновку.
При цьому, звертають увагу «адміністративники», під час усного слухання в Конституційному Суді Голова ВС, відповідаючи на запитання, як він особисто уявляє судоустрій за умови, що проектом передбачене існування адмінсудів і при цьому повинна бути забезпечена їхня автономія, сказав: окружні та апеляційні адмінсуди мають залишитися, а касаційною інстанцією в справах, які вони розглядають, повинен бути ВС.
«Таким чином, ніякої автономії адміністративних судів в Україні не буде», — робить висновок ВАС.
Роз’яснення та ризики
Яку представники інституції, для підвищення ефективності здійснення судочинства адмінсуди повинні бути виокремлені в автономну систему. Очолювати вертикаль повинен один касаційний адмінсуд, який буде наділений повноваженнями перевіряти внутрішню організацію роботи всіх адмінустанов, визначати методичну, статистичну, методологічну складові діяльності храмів Феміди, напрацьовувати єдині підходи та правові позиції в окремих категоріях справ.
«Моноцентрична організація судової системи на чолі з ВС, над чим зараз активно працюють фахівці Адміністрації Президента та Верховного Суду, лише послаблюватиме системність адміністративних судів, що, у свою чергу, не дозволить зміцнити їх автономію в судовій системі, а призведе до уніфікації всіх судових процесів (крім кримінального), що є процесуальним абсурдом», — уважає ВАС.
Він пояснює: відповідно до закону «адміністративники» — активні учасники процесу, вони не просто арбітри, як володарі мантій судів цивільної та господарської юрисдикції, а можуть самостійно витребувати докази, навіть коли цього не вимагають сторони, не приймають відмову від позову, якщо мають сумнів, що така відмова порушить права третіх осіб. А це є додатковою процесуальною гарантією захисту законних прав людини.
«Запропонований законопроектом підхід до побудови системи адмінсудів не грунтується на конституційних принципах та приписах, в яких людина визнається в Україні найвищою соціальною цінністю, а визнання, дотримання та захист прав і свобод людини і громадянина — обов’язком держави», — переконані служителі Феміди з ВАС.
Тому прогнозують, що в кінцевому результаті таке формування системи судоустрою призведе до підпорядкування адмін’юстиції принципам загальної юрисдикції та повністю знівелює можливість її існування на основі саме європейських принципів і стандартів.
Загроза конституційним гарантіям
На думку ВАС, автономна система адмінсудів повинна забезпечувати можливість розгляду справ у сфері публічно-правових відносин, починаючи з першої інстанції (з можливістю апеляційного перегляду рішення) та завершуючи касаційною інстанцією, «вердикт» якої буде остаточним, а не переглядатиметься ВС, як це відбувається зараз.
«Автономна система адмінсудів на чолі з вищим касаційним адмінсудом забезпечить можливість реального захисту прав, свобод та законних інтересів у сфері публічно-правових відносин та створить реальний, дієвий механізм забезпечення незалежності адмінсудів від будь-якого політичного впливу, а також від впливу та свавілля виконавчої та законодавчої влади», — наголошують володарі мантій.
До речі, на хибність підходу в законопроекті щодо визначення статусу Вищого адмінсуду неодноразово вказувала Венеціанська комісія, рекомендації якої полягають у необхідності посилення процесуальної ролі ВАС, закріпленні за ним статусу єдиного касаційного суду, найвищого суду в автономній адмінсистемі, як це є в багатьох європейських країнах.
Тому у висновку від 26.10.2015 Європейська комісія «За демократію через право» підтримала свою попередню позицію, яка передбачає існування системи спеціалізованих адмінсудів, указавши на доцільність автономії системи цих установ. «Венеціанці» вважають: закріплення в Конституції норми про адмінсуди є доречним, адже, з точки зору прав людини, адмін’юстиція є важливим елементом у процесі контролю за ефективністю державного управління.
«Запропоновані законопроектом організаційні основи системи адмінсудів порушують цілісність цієї системи, містять суттєві загрози конституційним гарантіям права громадян на судовий захист від неправомірних дій суб’єктів владних повноважень», — такого висновку дійшов ВАС.

Матеріали за темою
Чого більше від зразкових рішень, допомоги чи клопоту?
в„–10 (1412), 16.03—22.03.2019
Судді нарікають, що податківці закидають їх гнилими плодами
в„–40 (1390), 06.10—12.10.2108
У ВАСУ переобрали заступника голови суду
07.07.2017
У ВАСУ обиратимуть заступника голови суду
05.07.2017
Причиною великого навантаження на суддів адмінсудів є виконання ними обов’язків державних органів
в„–15 (1313), 15.04—21.04.2017
Президент не зобов'язаний вводити у дію рішення РНБО, — правовий висновок ВАС
в„–14 (1312), 08.04—14.04.2017
ВАС висловився щодо контролю за виконанням рішень адмінсудів, — документ
в„–14 (1312), 08.04—14.04.2017
Про що шкодують у ВАС та чому заздрять майбутнім процесуальним повноваженням КАС
в„–11 (1309), 18.03—24.03.2017
ВАС запевняє, що юрисдикція готова до зростання навантаження й перерозподілу справ
в„–7 (1253), 13.02—19.02.2016
Сьогодні призначать нового Голову ВАСУ
17.04.2014
Коментарі
странно, в моей практике админсуды ни разу самомтоятельно не запрашивали доказательства