Каких специальных приложений не хватает юристам в гаджетах, чтобы повысить эффективность работы и отношений с клиентами?
Еще несколько лет назад юристы вряд ли могли представить, что вся нормативно правовая база может содержаться в их мобильных устройствах, а участников процессов будут приглашать в суд с помощью СМС-сообщений. Впрочем, оказалось, что степень проникновения современных информационных технологий на рынок правовых услуг не в полной мере устраивает представителей этого ремесла. «ЗиБ» решил выяснить, каких мобильных новинок не хватает юристам для повышения эффективности своей работы.
Консерватизм юрринку
Якщо раніше аксесуарами, котрі вказували на успішність юриста, були дорога краватка, солідний костюм та начищене до блиску взуття, то нині таким показником є новомодні гаджети. Причому останні вже перестали бути лише дорогою іграшкою, перетворившись для правників на справжні робочі інструменти.
Однак чи сповна представники професії використовують функціонал власних смартфонів? Таким питанням перейнялась «ЮРЛИГА» та провела спеціальне дослідження. Так, у результаті опитування більш ніж 100 представників середніх і великих українських юридичних компаній виявилося, що вітчизняний юрринок є досить консервативним. Попри те що 97% юристів мають смартфони, використовують у робочих цілях стандартні комунікаційні програми (такі як Facebook, Viber, Skype), а 70% представників професії працюють із мобільними версіями баз законодавства, переважна більшість респондентів (93%) не користуються спеціальними мобільними додатками. Більше того, майже ніхто з них не знає про існування останніх. Про такі результати дослідження щодо ступеня проникнення інформаційних технологій на ринок правових послуг стало відомо на прес-конференції «Мобільні додатки на ринку юридичних послуг. Втрати та можливості».
Під час заходу експерти з прикрістю констатували: вітчизняні правники не лише не використовують спеціальних мобільних додатків, а й нічого не пропонують для їх створення, хоча потреба та можливості для цього є. Мовляв, кількість таких додатків, створених українськими компаніями, можна перерахувати на пальцях однієї руки, у той час як кількість мобільних розробок від російських юрфірм давно перевалила за сотню.
Втім, досвід нашого північно-східного сусіда не завжди є успішним. Так, за інформацією головного редактора порталу «ЮРЛИГА» Сергія Саченка, одна з російських юркомпаній для розширення бази своїх клієнтів випустила мобільний додаток, який передбачав безкоштовну консультацію юриста в режимі он-лайн та оперативне отримання в електронній формі виписки з реєстру нерухомості. Незважаючи на те що за рік існування такого додатку його завантажило близько 14 тис. користувачів, новинка зазнала краху. Річ у тім, що більшість клієнтів не належали до цільової аудиторії юрфірми (додаток виявився популярним серед норовливих студентів, які таким чином намагалися полегшити собі життя під час іспитів).
А от досвід гонконгівського підрозділу однієї з юркомпаній виявився взірцевим. Так, компанія випустила спеціальний додаток під конкретний захід — форум з інтелектуальної власності, що відбувся цьогоріч у Гонконзі. Додаток дозволяв учасникам форуму спланувати поїздку, розподілити власний робочий час та навіть дізнатися про основні пам’ятки країни. Та в новинку закладено хитрість: програма функціонувала так, щоб її користувач протягом заходу зустрівся зі спеціалістом «потрібної» юрфірми. Таким чином, остання сфокусувала увагу учасників форуму саме на своїх юристах і, можливо, отримала додаткові комерційні замовлення.
На українських теренах мобільний маркетинг ще не запрацював. А от вітчизняний корпоративний додаток, який є своєрідною розширеною електронною візиткою юрбізнесу, зарекомендував себе непогано. За даними експертів, лише 5% адресатів, які отримують рекламну інформацію електронною поштою, читають такі «меседжі», у той час як відсоток відкриття push-повідомлень, що надходять на мобільний телефон, становить 94%.
Попит на мобільні додатки
Не є таємницею, що час диктує все нові й нові потреби, а вибагливість користувачів правових послуг, як, власне, і самих юристів, стрімко зростає. Тож чого не вистачає українським правникам для підвищення ефективності своєї роботи та виведення взаємовідносин із клієнтами на новий технологічний рівень? Це запитання «ЗіБ» адресував тим представникам професії, які мають у своєму арсеналі чималий досвід правозастосовної практики.
Так, адвокат, радник ЮБ «Єгоров, Пугінскій, Афанасьєв і партнери» Сергій Гребенюк дефіциту мобільних додатків для юристів на ринку не помічає, але водночас звертає увагу на недостатнє «інтегрування» технологічних новинок в юридичну практику. «Ринок мобільних додатків настільки різноманітний, що повністю забезпечує потреби юриста», — погоджується з колегою юрист ЮК VB PARTNERS Денис Шкаровський.
А от старший юрист судового департаменту АО AVER LEX Дмитро Самусенко вважає, що не завадило б створити програмне забезпечення для мобільних пристроїв, яке б надавало доступ до єдиних державних реєстрів як у режимі он-лайн, так і поза зоною доступу до Інтернету. «Адаптація таких реєстрів під мобільні пристрої значно пришвидшила б доступ до інформації, наявної в таких реєстрах, а отже, дала б змогу надавати більш якісні юридичні послуги», — коментує він ситуацію.
Адвокату Євгену Грушовцю хотілося б, щоб ера технологій охопила державні органи, а захисники мали у своєму арсеналі ресурси, котрі дозволяли б скоротити час на отримання адвокатом якісної інформації.
Своєю чергою керуючий партнер ЮФ «Дмитрієва та партнери» Ольга Дмитрієва відзначає, що для продуктивної роботи з клієнтами наявних на ринку мобільних додатків їй цілком достатньо. А от для підвищення ефективності роботи юристам став би в пригоді мобільний додаток, що дозволяв би щоденно, у будь-який час та без прив’язання до офісного комп’ютера, дізнаватися про документи, прийняті Верховною Радою, з одночасним обговоренням новел між колегами.
Водночас О.Дмитрієва вважає, що адвокати потребують появи на ринку мобільних новинок не стільки для виведення відносин із клієнтами на новий технологічний рівень, скільки для захисту самих себе. Мовляв, якби в телефоні захисника з’явилася така собі екстрена кнопка виклику адвоката для захисту колеги, багатьом представникам професії жилось би набагато спокійніше.
До речі, в ефективності мобільного маркетингу для просування юрбізнесу О.Дмитрієва зиску не вбачає. Адже юридичні послуги — товар доволі специфічний, і найкращим піаром є рекомендації клієнтів.
Сигнал SOS від клієнта
Оскільки ніша мобільних додатків для правників майже не заповнена, юридичний бізнес задумався про відкриття своєрідного блакитного океану. Першопроходцем стало АО «Юскутум», яке розробило мобільний додаток адвокатського захисту. За словами представників об’єднання, маючи навіть останню модель модного телефону, треба витратити кілька хвилин, аби викликати адвоката (знайти в телефонній книзі потрібний контакт, додзвонитися, пояснити ситуацію). Тож ключовим у новинці став фактор скорочення часу на виклик захисника.
Як же працюватиме запропонований механізм? При натисненні на Legal Alarm (кнопку виклику адвоката за місцезнаходженням клієнта) сигнал про тривогу та координати клієнта надсилатимуться в спеціальний центр підтримки, у результаті чого адвокат блискавично виїде на поміч. До речі, коли кнопка буде в пасивному стані, місцезнаходження клієнта та його переміщення не простежуватимуться (інакше це могло б розцінюватись як утручання в особисте життя).
Цей додаток дозволяє також за один клик надіслати сигнал SOS друзям, близьким і колегам. Повідомлення миттєво з’явиться в соціальних мережах. Крім того, мобільна новинка містить поради та інструкції щодо поведінки у випадках обшуку, допиту та затримання, котрі покликані як максимум звести нанівець незаконні дії з боку органів контролю, як мінімум — не зашкодити собі й протриматися до приїзду адвоката. Стратегічною ж місією новинки є її перетворення на своєрідний пункт опору беззаконню.
Головне — встигнути натиснути потрібну клавішу в разі небезпеки. Аби потім не повторювати слів одного з кіногероїв: «Де ж у нього ця кнопка?»
КОМЕНТАРІ
Поява яких мобільних додатків на ринку інформаційних технологій стала б вам як юристу в пригоді?
Дмитро Самусенко, старший юрист судового департаменту АО AVER LEX:
«Доцільно було б створити програми для мобільних пристроїв, які б уможливлювали синхронізацію інформації з різних джерел
— Нині надання юридичних послуг вимагає не лише наявності знань і відповідних гаджетів (смартфон, планшет), а й сприяє розвитку програмного забезпечення для таких пристроїв, яке, у свою чергу, робить користування гаджетами значно продуктивнішим і кориснішим. Зокрема, наявність якісного програмного забезпечення дає змогу вчасно отримувати інформацію, доступ до законодавства, спрощує систематизацію отриманих фото- та відеозйомок тощо.
На цей час існує кілька основних напрямів, у яких не виникає проблем з наявністю подібних мобільних додатків. Наприклад, у сфері баз законодавства, калькуляторів для підрахунку штрафів тощо.
Одначе продукт, який би мав в собі одночасно такі функції, як систематизація фотографій, інформації щодо судових засідань, судів, учасників судових засідань, наявних доказів, контактів клієнтів та інформації щодо них, облік витраченого часу, юридичний словник, на жаль, відсутній. Частково така відсутність компенсується за допомогою окремих програм, які можуть об’єднуватися в одному гаджеті. Деякі програми, як правило, встановлюються виробниками за умовчанням (наприклад календар, контакти, поштові сервіси).
Втім, ці програми не завжди дають змогу фіксувати та систематизувати великі обсяги інформації, а тому доцільно було б створити програми для мобільних пристроїв, які б уможливлювали синхронізацію інформації з різних джерел, при цьому надаючи доступ до такої інформації певному або необмеженому колу користувачів.
Денис Шкаровський, юрист ЮК VB PARTNERS:
«Наявні мобільні додатки повністю забезпечують ефективну роботу юриста з клієнтами»
— Робота успішного юриста не можлива без використання портативних пристроїв. При цьому, незважаючи на їх компактність, вони є незамінними та значно спрощують нашу роботу.
До виходу додатку ipLex існувала необхідність в оперативному та зручному доступі до бази законодавства поза межами офісу, оскільки робота із сайтами не завжди зручна. Наразі ж база нормативних актів доступна в режимі он-лайн, що дозволяє працювати з нею, навіть перебуваючи в дорозі.
Крім того, існує значна кількість як платних, так і безкоштовних додатків, що полегшують щоденні завдання юриста — від зняття фотокопій матеріалів справи, їх узагальнення та відправлення в офіс до підготовки процесуальних документів.
Окреме місце займають додатки, які полегшують комунікацію між юристом і клієнтом. Наразі не існує проблеми в проведенні поза межами офісу відеоконференцзв’язку з клієнтом, котрий перебуває в іншій точці земної кулі, чи передачнні йому скан-копії документів.
Тому я вважаю, що наявні мобільні додатки повністю забезпечують ефективну роботу юриста з клієнтами та є його незамінними помічниками.
Сергій Гребенюк, адвокат, радник ЮБ «Єгоров, Пугінскій, Афанасьєв і партнери»:
«Потрібна оперативна інформація про актуальні набори інструментів та нові сервіси»
— Сучасні технології в принципі дозволяють юристам досить ефективно працювати. Насамперед ідеться про використання різних інтернет-ресурсів. Мабуть, немає юриста, який не користується законодавчими базами, різними аналітичними юридичними ресурсами, електронним реєстром судових рішень чи не використовує різних комунікаційних програм, органайзерів, електронних календарів, спеціальних програм для обробки та захисту інформації тощо.
Зазвичай всі ці ресурси мають мобільні версії (як для смартфонів, так і для планшетів), що, безумовно, допомагає ще більше підвищити ефективність роботи. З огляду на різноманітність таких ресурсів важко говорити про нестачу конкретних мобільних додатків. Швидще навпаки — про недостатнє «інтегрування» таких технологій в юридичну практику. Для опанування певних мобільних технологій потрібен час, а головне — оперативна інформація про такі мобільні додатки, актуальні набори інструментів та нові сервіси, які можуть використовуватися юристом для ефективнішого вирішення різних завдань.
Євген Грушовець, адвокат:
«Хотілося б, щоб ера технологій нарешті охопила державні органи»
— Щодня кожна людина сприймає велику кількість інформації, особливо це стосується юристів, захисників, які більшу частину свого часу працюють з інформацією. Величезні потоки отримуваних відомостей повинні, на мій погляд, бути належним чином «освоєні» та якісно використані. У цьому правникам допомагають різного роду мобільні сервіси, які завжди під рукою.
Проте, якщо інформацію (документи) від клієнта отримати більш-менш просто (останній зацікавлений в її наданні), то від державних органів — дещо складніше. І така процедура займає час, який можна було б використовувати ефективніше.
Наприклад, інформацію на адвокатський запит ми отримуємо в письмовому вигляді й не завжди протягом 5 днів. Не завжди така відповідь містить те, про що адвокат запитує. Тому бажано мати відповідні ресурси, за допомогою яких оперативно отримувати засобами дистанційного зв’язку інформацію, котру можна було б використовувати як докази.
Позитивні зміни в цьому напрямку робить судова влада — введено в дію реєстр судових рішень, сторона процесу має можливість отримати інформацію про дату та час слухання справи на відповідному ресурсі суду. Але хотілося б, щоб ера технологій нарешті охопила державні органи, щоб було створено відповідні ресурси та процес отримання інформації, якісної інформації, забирав менше часу.
Материалы по теме
Юридический рынок сегодня роходит наиболее тяжелое испытание за время независимости Украины
15.09.2022
То густо, то пусто: как война повлияла на юрисконсультов украинских предприятий - исследование
06.05.2022
Почему суд не может изменить гонорар адвоката и как пандемия сделала юристов счастливыми
в„–37 (1543), 11.09—17.09.2021
Комментарии
К статье не оставили пока что ни одного комментария. Напишите свой — и будете первым!