Неефективність інституту примусового виконання судових рішень ставить під загрозу мету здійснення судочинства
Про результати перегляду судових рішень в апеляційному порядку та розгляду справ, пов’язаних з виборами народних депутатів у 2012 році, йдеться в заключній частині аналітичного огляду, яка, крім того, містить інформацію щодо показників перегляду рішень апеляційних адміністративних судів у касаційному порядку та висновки, зроблені за результатами узагальнення та оцінки діяльності місцевих та апеляційних адмінсудів. Нагадаємо, управлінням вивчення судової практики та судової статистики Вищого адміністративного суду підготовлено аналітичний огляд стану здійснення судочинства місцевими та апеляційними адміністративними судами у 2012 році.
Апеляційний перегляд
Статистичні показники свідчать про значне зменшення кількості змінених чи скасованих судових рішень Волинського (на 55%), Київського (на 27%) та Черкаського (на 23%) окружних адміністративних судів.
В апеляційному порядку найчастіше змінювалися чи скасовувалися рішення Закарпатського (34%), Дніпропетровського (31%) окружних адміністративних судів та Окружного адміністративного суду м.Севастополя (30%). Було змінено чи скасовано кожне третє рішення цих судів.
Динамічні зміни досліджуваного показника свідчать про погіршення якості судових рішень Закарпатського окружного адміністративного суду на 21%.
Загалом у 2012 р. порівняно з минулим звітним періодом кількість змінених чи скасованих рішень окружних адміністративних судів відносно переглянутих в апеляційному порядку зменшилась із 29 до 22%. Цей відсоток залишився на рівні 2011 р.
У 2012 р. у більшості окружних адміністративних судів частина змінених чи скасованих рішень від загальної кількості ухвалених не перевищила 6%. У Кіровоградському, Черкаському окружних адміністративних судах — 7%, у Київському, Одеському окружних адмінсудах та Окружному адміністративному суді м.Севастополя — 8%. Було змінено чи скасовано найбільше рішень Чернігівського окружного адміністративного суду (10%) та Окружного адміністративного суду м.Києва (12%).
Тенденції збережено
У 2012 р. у Волинському, Дніпропетровському, Закарпатському, Запорізькому, Кіровоградському, Львівському, Миколаївському, Сумському, Тернопільському, Херсонському, Хмельницькому, Чернівецькому окружних адміністративних судах показник змінених чи скасованих у касаційному порядку рішень від загальної кількості ухвалених становив 1%, у Житомирському, Івано-Франківському, Київському, Полтавському, Рівненському, Черкаському окружних адміністративних судах та Окружному адміністративному суді м.Севастополя — 2%, Окружному адміністративному суді АРК, Вінницькому, Одеському, Харківському, Чернігівському окружних адміністративних судах — 3%, Донецькому, Луганському, Окружному адміністративному суді м.Києва — 4%.
До суду касаційної інстанції було оскаржено 7% рішень судів апеляційної інстанції (81099).
За результатами касаційного перегляду судових рішень апеляційних адміністративних судів у звітному періоді ВАС змінив чи скасував 0,8% (8732) від загальної кількості ухвалених рішень. Це на 0,3% менше, ніж у попередньому звітному періоді. Цей показник становить 20% від кількості справ, розглянутих у касаційному порядку. Порівняно з 2011 р. він зменшився на 2%.
За даними статистичної звітності, було скасовано найбільше рішень Севастопольського (24%), Вінницького та Київського (по 22%) апеляційних адміністративних судів, найменше — Львівського апеляційного адміністративного суду (16%). Такі тенденції спостерігалися й у 2011 р.
Домінуюча категорія
У період кампанії, пов’язаної з виборами народних депутатів у 2012 р., спостерігалося незначне збільшення надходження позовних заяв до місцевих адміністративних судів порівняно з 2006 та 2007 рр.
Так, у звітному періоді до місцевих адміністративних судів надійшло 9009 позовних заяв, у 2006 р. — 7182, у 2007 р. — 8501.
По судовий захист своїх виборчих прав звернулося 6509 виборців. 1385 позовних заяв надійшло від кандидатів у депутати та їхніх довірених осіб, 660 — від політичних партій та їх довірених осіб, 165 — від офіційних спостерігачів, 15 — від виборчих комісій та 275 — від інших осіб.
Як і під час попередніх виборчих процесів, найбільше позовних заяв надійшло від виборців, хоча кількість таких заяв порівняно з 2006 р. зменшилася на 9%, з 2007 р. — на 17%. Це відбулося за рахунок збільшення у 2012 р. надходження позовних заяв від кандидатів у депутати та їхніх довірених осіб на 10,5 та 13,4% відповідно.
Аналіз статистичних даних показує, що кількість позовних заяв про уточнення списків виборців залишається домінуючою категорією справ. У 2012 р. до місцевих адміністративних судів надійшло 6448 позовних заяв із таким предметом позову. Це 72% від загальної кількості позовних заяв, що надійшли до суду. У 2006 р. їх кількість становила 5618 позовних заяв (78%), у 2007 р. — 7689 (90%). Розгляд позовних заяв у справах про уточнення списку виборців було забезпечено місцевими загальними судами як адміністративними.
Другою за чисельністю категорією виборчих справ у 2012 р. є справи про оскарження рішень, дій чи бездіяльності окружних виборчих комісій. За звітний період надійшло 849 позовів, пред’явлених до окружних виборчих комісій, або 9% від загальної кількості позовних заяв. 95% таких заяв надійшло до окружних адміністративних судів.
Суб’єкти звернення подали 466 позовних заяв, або 5% від загальної кількості до дільничних виборчих комісій. 97% позовних заяв такого роду надійшло до місцевих загальних судів як адміністративних.
У 2006 р. загальні показники надходження позовних заяв цих категорій становили, відповідно, 6 та 9%, у 2007-му — 3 та 2%.
Щодо оскарження рішень, дій або бездіяльності Центральної виборчої комісії, то до судів першої інстанції надійшло 277 позовних заяв, або 3% від їх загальної кількості. Із них 271 заява надійшла до Київського апеляційного адміністративного суду як суду першої інстанції.
У 2006 р. відносний показник надходження позовів, пред’явлених до ЦВК, становив 1,3%, у 2007-му — 0,7%.
Оперативний розгляд
У звітному періоді спостерігалося збільшення кількості випадків оскарження рішень, дій чи бездіяльності кандидатів у депутати та їхніх довірених осіб (472 позовні заяви, або 5%). У 2006 р. цей показник становив 0,7%, у 2007-му — 0,2%. Також така тенденція спостерігається щодо надходження позовних заяв у справах про оскарження рішень, дій чи бездіяльності засобів масової інформації. У 2012 р. надійшло 182 позовні заяви, або 2% від позовних заяв цієї категорії
(у 2006-му — 0,7%, у 2007-му — 0,5%).
У 2012 р. повернуто 403 позовні заяви, або 4,5% розглянутих в, залишено без розгляду 2975 (33%), відмовлено у відкритті провадження щодо 68 (0,8%) відкрито провадження на підставі 5471 позовної заяви (61%).
Коментуючи ці дані, слід зауважити, що у 2012 р. на 15,5% порівняно з 2006 р. та на 19% порівняно з 2007 р. збільшилася кількість позовних заяв, залишених без розгляду. Зміна цього показника відбулася за рахунок зменшення кількості позовних заяв, на підставі яких відкрито провадження у справі.
За даними судової статистики, у 2012 р. перебувало в провадженні 5594 справи. Із них з прийняттям постанови розглянуто 4679 справ, або 84%. Позовні вимоги задоволено у 3176 справах, або в 57% справ.
Місцеві адміністративні суди забезпечили оперативний розгляд адміністративних справ зі спорів, пов’язаних з виборчим процесом. Показник справ, розглянутих понад строки, як і у 2006 р., становив 0,1%. У 2007 р. понад строки судами розглянуто 0,7% справ.
Із 9117 розглянутих справ у апеляційному порядку оскаржено рішення в 1217 (13%). Із них 183 рішення було оскаржено до ВАС як суду апеляційної інстанції. Під час попередніх виборчих процесів цей показник становив 5% (2006 р.) та 4% ( 2007 р.).
88 апеляційних скарг, або 7%, залишено без розгляду, 19 скарг (1,6%) — повернуто, щодо 12 (1%) — відмовлено у відкритті провадження.
Порівняно з 2006 та 2007 рр. відповідно на 4 та 29% зменшилася кількість апеляційних скарг, залишених без розгляду, на 7,5 та 4,5% — кількість повернутих апеляційних скарг. Це зменшення є наслідком дотримання заявниками норм КАС щодо оформлення апеляційних скарг у справах, пов’язаних з виборами, та порядку їх подання.
Зменшення випадків завершення розгляду матеріалів апеляційних скарг на стадії відкриття провадження у справі призвело до зростання кількості розглянутих справ. Так, у звітному періоді закінчено провадження у 1097 справах (90%). У 2006 р. цей показник становив 84%, у 2007-му — 52%.
Висновки зроблено
Узагальнюючи та оцінюючи діяльність місцевих та апеляційних адміністративних судів згідно з даними судової статистики, можна дійти висновку, що вони добре справляються з покладеним на них завданням щодо забезпечення судового захисту прав і свобод громадян, юридичних осіб у публічно-правових відносинах.
Для звітного періоду характерним є зменшення надходження справ і матеріалів до місцевих адміністративних судів. Показник оперативності розгляду справ залишається високим. Зменшення на 2% кількості справ, розглянутих окружними адміністративними судами понад строки, свідчить про те, що голови окружних адміністративних судів вживали заходів для забезпечення виконання п.2 постанови пленуму ВАС «Про стан здійснення правосуддя адміністративними судами у 2011 році» від 16.03.2012 №1 щодо покращення організації роботи судів з метою недопущення порушень строків розгляду адміністративних справ. Така робота потребує продовження й у 2013 р.
Водночас апеляційні адміністративні суди здійснювали судочинство в умовах надмірного навантаження.
Статистичні показники вказують на причини виникнення такого становища. Наприклад, одним із чинників завантаженості судів була недосконалість правового регулювання в соціальній сфері. Неузгодженість окремих актів призвела до значного зростання кількості адміністративних справ у 2011 р., що позначилося на роботі апеляційних адміністративних судів у звітному періоді.
Наслідком неправильного розуміння окремих норм стало небачене раніше в судовій практиці зростання чисельності поданих заяв про перегляд судового рішення за нововиявленими обставинами.
Дані судової статистики свідчать про збільшення кількості заяв, поданих у порядку виконання судових рішень, що вказує на неефективність інституту примусового виконання судових рішень. Ця проблема, зокрема, є і судовою проблемою, оскільки невиконання судового рішення ставить під загрозу мету здійснення судочинства.
Щодо організації роботи судів, то статистичні показники підтверджують те, що за п’ять років процесуальної діяльності окружні та апеляційні адміністративні суди посіли вагоме місце в системі органів судової влади та стали невід’ємною складовою державної влади.
Співвідношення кількості рішень, ухвалених окружними адмінсудами, та змінених чи скасованих в апеляційному порядку у 2011—2012 рр.
Коментарі
До статті поки що не залишили жодного коментаря. Напишіть свій — і будьте першим!