Навіщо юристам думати як бізнесменам
Провідні аналітики в області юриспруденції після ретельного аналізу роботи юрдепартаментів підприємств найрізноманітніших галузей прийшли до висновку, що бізнес-потреби в послугах юристів-консультантів з часом змінюються. Оскільки роль законознавців в сфері бізнесу і фінансів незмінно зростає, кожен з них сьогодні повинен в більшій мірі орієнтуватися на результативність і дохід. Разом з тим, незважаючи на умови сучасного ринку, які диктуються клієнтами, змінювати свою робочу стратегію класичні юрфірми не поспішають, чим успішно користується загальновідома «велика четвірка».
Якісні метаморфози інхаусу
За останні кілька років сфера інхаусу змінилася настільки, що ігнорувати це перетворення просто неможливо. Якщо раніше, в 1990-х роках, юридичні відомства лише супроводжували угоди, то тепер департаменти беруть безпосередню участь в бізнес-процесах, тоді як їх глави виступають на рівних правах з партнерами в процесі прийняття ключових для бізнесу рішень.
Дослідження показують, що на вітчизняному ринку сьогодні 33% лідерів юридичних департаментів перебувають в безпосередньому підпорядкуванні у гендиректора, 76% включені до управлінського складу компаній, 28% знаходяться або на посаді генерального директора, або на їй подібній.
Разом з активним зростанням значення законознавців в сфері бізнесу незмінно підвищуються і відповідні вимоги до юридичних відомств - невід'ємній ланці абсолютно всіх бізнес-процесів.
Як і будь-який інший департамент, юристи повинні приносити гроші. Існують держави, де юридичні відомства працюють як практично окрема філія, виконуючи за певну вартість завдання для інших осіб, не пов'язаних безпосередньо з основною діяльністю таких підприємств, розвиваючи таким чином додатковий дохід для власної компанії.
Аналітики і експерти Великобританії, що досліджують цю сферу, з впевненістю заявляють, що в найближчому майбутньому юрфірми зустрінуть жорстку конкуренцію з боку цілих згуртованих команд юристів-інхауси, що особливо актуально для областей інтелектуальної власності, комерційної нерухомості і трудового права. Здебільшого це пов'язано з тим, що законодавство Королівства надає командам інхаусів повний карт-бланш на самостійний заробіток шляхом надання послуг непрямим клієнтам компанії.
Жага отримання універсальних професійних послуг консультантів, як щодо строго юридичних питань, так і бізнес-складової провідних проектів, пояснюється потребою в економії.
Знову-таки, шляхом проведених досліджень і опитувань з'ясувалося, що сьогодні існує серйозна потреба у функціонуванні на рубежі напрямків і юрисдикцій. Так, кожна третя компанія, яка використовує такі послуги, заявила про бажання залучати постачальників юрпослуг також і до експертизи щодо індустрії і бізнесу, яку переважна більшість юридичних фірм запропонувати не можуть. Результат опитування представників великого бізнесу показав, що більше половини учасників (52%) серйозно замислюються про зміну діючих постачальників юридичних послуг.
Перед командами фахівців, які представляють юридичний бізнес, виникло вкрай непросте завдання збільшення чисельності виконуваних відомствами доручень з максимальною мінімізацією залучення зовнішніх консультантів з метою економії розрахованого бюджету.
На сьогоднішній день основним каменем спотикання для департаментів є комплаєнс, потреба в якому помітно підвищилася в умовах неосяжної кількості законодавчих ініціатив і значного посилення координації на міжнародному рівні, а також в межах країни. 52% підприємств національного ринку поставили комплаєнс на перші позиції серед пріоритетних завдань керівників юридичних департаментів в поточному році, тоді як 49% представників світу бізнесу і фінансів згадали про підвищення кількості витрат, пов'язаних з процедурами комплаєнса.
Потреба у великих обсягах робіт з юридичного супроводу бізнесу в жорстких фінансових рамках, а також висока швидкість бізнес-процесів викликали нове віяння - необхідність автоматизації і стандартизації роботи інхаусів. Знову-таки, повертаючись до проведеного аналізу сфери бізнесу і його представників, можна побачити, що більше половини опитаних (55%) очікують значного зростання використання технологічних рішень в інхаусі вже в наступні п'ять років. На сьогоднішній день національний юридичний бізнес вже приділяє процесам стандартизації та автоматизації особливу, загострену увагу.
Статистика говорить про те, що 97% фірм стандартизують всі юрпроцесси, а 44% респондентів опитувань вказали на підвищену пріоритетність загальної автоматизації.
На порядку денному сьогодні також постало питання результативності роботи юристів, так як, з сумом оглядаючись на колишню відсутність актуальності обговорення показників продуктивності даної сфери, сьогодні кількість компаній, що активно впроваджують KPI, невпинно зростає. Так, вже 65% юридичних відомств вітчизняних фірм проводять внутрішній аналіз діяльності за допомогою членів бізнеспідрозділів, 75% опитаних вводять КПІ для управляючої особи відомства.
Консалтинг: перспектива розвитку або в'януча стабільність?
Традиційні консалтингові юридичні фірми, між тим, поки не особливо прагнуть до суттєвих змін. 66% правознавчих підприємств, які брали участь в дослідженнях, заявили про відсутність будь-яких змін в політиці їх роботи, враховуючи навіть неприємну динаміку ринку юридичних послуг. Більш того, 59% респондентів переслідують безтурботну стабільність саме тому, що їх клієнтів влаштовує все без винятків.
В першу чергу, причиною відсутності ініціативи є складні наслідки можливих змін. Більшість провідних партнерів не розглядають десятирічну перспективу, не надто замислюючись про майбутнє справи. Як і раніше, замало уваги приділяється бізнес-складовій юридичної практики, що тягне за собою дефіцит належної уваги до ефективності роботи пайових партнерів юрфірми.
Виходячи з результатів проведених досліджень, 59% учасників відзначили, що питання неефективності пайових партнерів не обробляється, однак, все ж таки, потребує уваги. Іншими словами, факт низької фінансової результативності партнерів загальновідомий, але на даному етапі залишається без активної реакції.
Наступна причина опору змінам полягає в тому, що будь-які зміни звичного порядку речей в будь-якому випадку несуть дискомфорт. Незалежно від того, що партнер не є особливо корисним з фінансової точки зору, він залишається лідером, який заробив свій статус і положення. Нерідко до комерційних питань домішується людський фактор, однак, оцінюючи ситуацію суто крізь призму результативності бізнесу, позитивні особистісні характеристики і значний стаж партнера жодним чином не виправдовують якісні вади його статусу.
На поточний момент проблему якщо і намагаються вирішити, то особливого ентузіазму не докладають, надалі звільняючи партнера.
Революційний проект лідируючої "Четвірки"
У той час, як консалтери-класики активно борються за право залишити ситуацію без якісних змін, опонуючі їм представники юридичної «великої четвірки» виявляють прогресуюче бажання прибрати ініціативу до своїх рук. Не без істотних на те підстав вже давно йде мова про експансію традиційних акул аудиту на юрринок. Такі гіганти як Ernst & Young, Deloitte Legal, PricewaterhouseCoopers і KPMG вже протягом декількох років активно розвиваються в області комерційного і трудового права, а також проводять транзакції, фокусуючись на фінансових послугах та банківській практиці. Полем їх такої діяльності стали Австралія, Китай, Японія, Мексика, Великобританія і ще понад двадцять розвинених країн світу.
На даному етапі саме «велика четвірка» в змозі негайно відгукнутися на звернення представників сфери інхаусу і забезпечити необхідну автоматизацію роботи, надати якісно нові послуги на межі бізнесу та юриспруденції, а також діяти виключно з урахуванням результативності.
Абсолютну реальність небезпечної конкурентоспроможності «четвірки» доводять партнерські відносини Deloitte і Allen & Overy у втіленні MarginMatrix - першого спільного проекту великої міжнародної юрфірми і представника великої четвірки.
Новоутворення впроваджено з метою допомоги банкам в оформленні та управлінні тисячами деривативних контрактів, а також у відстеженні процедур комплаєнса в різних юрисдикціях. Порівнюючи колишньої досвід, компанії обіцяють скорочення робочого дня юриста на обробку даних по 10 000 контрактів з 15 років, як це залишається на сьогоднішній день, до 12 тижнів. Прогнози вражаючі. Також, як і вимагає бізнес, регулювання юридичних проектів, технологій і провайдерів ресурсів в США і ЄС планується проводитися надалі з однієї точки. На практиці, за результатами численних досліджень, подібні проекти якраз є втіленням запитів бізнесу і інхаусу, так як вони, на відміну від більшості класичних компаній, пропонують широкі можливості для загальної автоматизації діяльності, в глобальному охопленні вирішують питання комплаєнса і забезпечують трансдисциплінарність у веденні проектів.
Американські дослідники впевнені, що в умовах ідеального вектора розвитку загострення конкуренції з представником четвірки спровокує класичні компанії на активний аналіз і ефективну реорганізацію роботи.
Матеріали за темою
Адвокатам облаштують свої пункти незламності
30.11.2022
Юридичний ринок сьогодні проходить найбільш тяжке випробування за часів незалежності України
15.09.2022
То густо, то пусто: як війна вплинула на юрисконсультів українських підприємств - дослідження
06.05.2022
Юридичний ринок уже не буде колишнім: поглинання як квиток на трамвай, і ціна на адвоката-нейрохірурга
в„–38 (1544), 18.09—24.09.2021
Коментарі
Переклад варто вичитати. Алекс, слідкуйте, щоб якість не падала.