Колекторський закон, ухвалений рік тому, на жаль, не вирішив питання належного (етичного) спілкування кредиторів із боржниками, що прострочили свої зобов’язання. В НБУ виправляють ситуацію на підзаконному рівні.
Сьогодні, 5 серпня, набрало чинності Положення про встановлення додаткових вимог щодо взаємодії із споживачами фінансових послуг та іншими особами при врегулюванні простроченої заборгованості (вимог щодо етичної поведінки), затверджене постановою Правління Національного банку України від 04.08.2022 № 170, передає «Закон і Бізнес».
Таким чином регулятор хоче захистити права споживачів та інших осіб через забезпечення відповідального ставлення з боку кредитодавця, нового кредитора чи колектора.
В НБУ кажуть, що додаткові вимоги щодо етичної поведінки були розроблені спільно з учасниками ринку для підсилення та однозначного трактування норм Закону «Про внесення змін до деяких законів України щодо захисту споживачів при врегулюванні простроченої заборгованості».
Зокрема, вводиться заборона отримувати згоду споживача на обробку даних його телефонного довідника та журналу дзвінків з метою врегулювання простроченої заборгованості.
Врегульовано питання передачі даних третіх осіб, які не є поручителями, майновими поручителями або спадкоємцями. Якщо споживач надає персональні дані третіх осіб, зокрема близьких осіб, це не означає їхню безпосередню згоду на взаємодію. Вони мають надати такий дозвіл самостійно.
Також уточнено норми щодо особистих зустрічей зі споживачем чи іншими особами. Такі зустрічі мають відбуватися добровільно після отримання окремої згоди на проведення кожної такої зустрічі. Зустрічатися за місцем роботи – заборонено. Під заборону також потрапили низка некоректних практик, які були виявлені Національним банком у процесі розгляду звернень громадян.
Споживачі чи інші особи мають право фіксувати неправомірну взаємодію, що може бути передана до Національного банку й використана під час перевірки дотримання вимог щодо етичної поведінки.
Повідомляється, що найбільший відсоток звернень в НБУ стосується роботи саме небанківських фінустанов, які мають право надавати споживчі кредити. Так, у другому кварталі 2022 року звернення через порушення вимог щодо етичної поведінки становлять більше третини всіх звернень щодо діяльності таких фінустанов. Водночас дуже незначний відсоток таких звернень було отримано щодо діяльності банків, за якими також практично не зафіксовано практики застосування нецивілізованих методів врегулювання простроченої заборгованості.
.
Матеріали за темою
Нацбанк знизив облікову ставку до 13,5%
25.04.2024
Відсьогодні Нацбанк пом’якшує низку обмежень
29.12.2023
Банки заробили удвічі більше у 2023 році
07.12.2023
НБУ встановив облікову ставку на рівні 16%
27.10.2023
Коментарі
До статті поки що не залишили жодного коментаря. Напишіть свій — і будьте першим!