Зміни до законодавства щодо діяльності Вищої ради правосуддя та створення етичної ради викликали чимало дискусій у суддівських самоврядників. І тепер конституційність цих нововведень розгляне КС.
Конституційне провадження відкрито Першою колегією суддів Першого сенату Конституційного Суду України, передає «Закон і Бізнес» із посиланням на прес-службу ВРП.
Повідомляється, що йдеться про перевірку відповідності Конституції України деяких положень Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо порядку обрання (призначення) на посади членів Вищої ради правосуддя та діяльності дисциплінарних інспекторів Вищої ради правосуддя (№ 1635-IX) та змінених ним норм Закону України «Про Вищу раду правосуддя».
Наразі здійснюється підготовка справи до розгляду на пленарному засіданні Великої палати Суду.
Позиція Вищої ради правосуддя у цій справі, зокрема, пояснена у рішенні ВРП № 53/0/15-22 від 18.01.2022.
Зокрема, на переконання Ради, деякі положення Закону №1635-IX та законодавчих актів, до яких ним внесено зміни, а саме:
- щодо утворення Етичної ради та наділення її владними повноваженнями;
- щодо процедури формування першого складу Етичної ради, яка передбачає обов’язкову участь трьох осіб, визначених міжнародними та іноземними організаціями, а також порядку ухвалення рішень Етичною радою;
- щодо одноразового оцінювання першим складом Етичної ради діючого складу Вищої ради правосуддя, наслідком якого може бути відсторонення діючих членів Вищої ради правосуддя від посади…
… містять норми, сутність, зміст і практична реалізація яких не відповідають Конституції та рішенням Конституційного Суду України.
Окрім цього ВРП висловила позицію, що автоматичне відсторонення діючих членів Вищої ради правосуддя від посади за рішенням Етичної ради, моживість якого передбачена положеннями Закону №1635-ІХ, суперечить принципу інституційної безперервності конституційного органу та може призвести до повної зупинки його роботи.
ВРП у своєму рішенні також вказала, що участь в обранні (призначенні) членів Вищої ради правосуддя осіб від міжнародних та іноземних організацій, визначена положеннями Закону №1635-IX, порушує основоположні конституційні принципи державотворення. Оскільки іноземні громадяни, делеговані міжнародними організаціями до складу ЕР не є носіями державної влади в Україні. І жодна міжнародна організація не наділена відповідно до свого статуту повноваженнями формування конституційних органів.
Окрім цього, ВРП наголошує на неконституційності порядку прийняття рішення першим складом ЕР. Зокрема йдеться про те, що відповідно до норм Закону №1635-IX, волевиявлення представників міжнародних та іноземних організацій превалює над волевиявленням членів Етичної ради із числа суддів, визначених Радою суддів України. Це суперечить положенням статті 8 Конституції України, та звужує права особи, передбачені статтями 22 та 64 Конституції України.
Матеріали за темою
Коментарі
До статті поки що не залишили жодного коментаря. Напишіть свій — і будьте першим!