Економічний тероризм: маніпуляція чи реальна підстава для накладення санкцій?
Давайте з’ясуємо, що ж таке «чорна п’ятниця» від Президента, що таке Рада національної безпеки і оборони, чи має вона право накладати санкції на громадян України та якщо так, то в яких випадках? І чи тотожні поняття «контрабанда» та «економічний тероризм»?
Штучний термін
Нещодавно глава держави порівняв уведення санкцій з «чорною п’ятницею» та зазначив, що такі «акції» від держави проходитимуть майже щотижня. Так, після чергового засідання РНБО деякі фізичні та юридичні особи поповнили перелік тих, хто потрапив під санкції. Сам Президент назвав цих суб’єктів економічними терористами, які діють проти України. За словами гаранта, заблоковано майно й активи осіб, яких, за аналітичними даними апарату РНБО та за відомостями Служби безпеки, можна назвати 10 основними українськими контрабандистами.
Проте чи має Рада право накладати санкції на громадян своєї країни без рішення судів?
Що ж таке РНБО та які її функції? Рада відповідно до Конституції є координаційним органом з питань національної безпеки й оборони при Президентові (ст.1 закону «Про Раду національної безпеки і оборони»). Функціями РНБО є:
внесення пропозицій главі держави щодо реалізації засад внутрішньої та зовнішньої політики у сфері нацбезпеки й оборони;
координація та здійснення контролю за діяльністю органів виконавчої влади у сфері нацбезпеки й оборони в мирний час;
координація та здійснення контролю за діяльністю органів виконавчої влади у сфері нацбезпеки й оборони в умовах воєнного або надзвичайного стану та при виникненні кризових ситуацій, що загрожують нацбезпеці (ст.3 закону про РНБО).
Тобто вона не є органом виконавчої влади. Це координаційно-рекомендаційний орган при Президентові, куди входять 10 високопосадовців. Дежавю: 10 посадовців проти 10 нібито контрабандистів.
До кого Україна може застосувати санкції? Згідно із ч 2 ст.1 закону «Про санкції» до:
іноземної держави;
іноземної юридичної особи;
юридичної особи, яка знаходиться під контролем іноземної юридичної особи чи фізичної особи — нерезидента;
іноземців;
осіб без громадянства;
суб’єктів, які провадять терористичну діяльність.
Стаття 5 закону «Про санкції», якою керувалась РНБО при прийнятті рішення, має аналогічний зміст: рішення щодо застосування, скасування та внесення змін до санкцій щодо окремих іноземних юросіб, юросіб, які перебувають під контролем іноземної юрособи чи фізособи-нерезидента; іноземців; осіб без громадянства; суб’єктів, які провадять терористичну діяльність (персональні санкції), передбачених у пп.1—21 та 23—25 ч.1 ст.4 цього закону, приймається РНБО та вводиться в дію указом Президента. Відповідне рішення набирає сили з моменту видання такого указу та є обов’язковим до виконання.
Тепер стає зрозумілим, чому у висловах глави держави пролунав штучно створений термін «економічний тероризм». Закон визначає вичерпний перелік суб’єктів, до яких можуть бути застосовані санкції, і терорист — це єдиний суб’єкт, який підпадає під класифікацію резидента, тобто громадянина України. Але чи так це насправді? Чи є економічними терористами 10 «контрабандистів»?
Суцільні питання
Якими ж є правові підстави для застосування санкцій до головних 10 «економічних терористів України»? Це дії іноземної держави, іноземної фіз- чи юрособи, інших суб’єктів, які створюють реальні та/або потенційні загрози національним інтересам, національній безпеці, суверенітету й територіальній цілісності України, сприяють терористичній діяльності та/або порушують права та свободи людини і громадянина, інтереси суспільства та держави, призводять до окупації території, експропріації чи обмеження права власності, заподіяння майнових утрат, створення перешкод для сталого економічного розвитку, повноцінного здійснення громадянами України належних їм прав і свобод (ст.3 закону «Про санкції»).
У цій статті мова справді йде про дії фізосіб. При цьому важливо розуміти, що вона не розширює переліку суб’єктів, до яких можуть бути застосовані санкції. Ця стаття тільки визначає правові підстави для застосування санкцій в правовій конструкції: «за дії фізосіб застосовуються такі санкції».
Що таке «контрабанда»? Що таке «економічний тероризм»? І як пов’язані зазначені поняття? Тероризм — це суспільно небезпечна діяльність, яка полягає у свідомому, цілеспрямованому застосуванні насильства шляхом захоплення заручників, підпалів, убивств, тортур, залякування населення та органів влади або вчинення інших посягань на життя чи здоров’я ні в чому не винних людей або погрози вчинення злочинних дій з метою досягнення злочинних цілей. (ст.1 закону «Про боротьбу з тероризмом»).
Контрабанда — це переміщення через митний кордон України поза митним контролем або з приховуванням від митного контролю культурних цінностей, отруйних, сильнодіючих, вибухових речовин, радіоактивних матеріалів, зброї або боєприпасів (крім гладкоствольної мисливської зброї або бойових припасів до неї), частин вогнепальної нарізної зброї, а також спеціальних технічних засобів негласного отримання інформації (ст.201 Кримінального кодексу). Поняття економічного тероризму не визначено законодавством України в принципі.
Економічного тероризму не існує. Внутрішні економічні проблеми держави незалежно від їх масштабу не можна називати економічним тероризмом. У противному випадку зникає розуміння правової реальності та правової визначеності. Більше того, виникає запитання: яким чином підрахована сума збитків, анонсована Президентом у розмірі 300 млрд грн. від контрабанди в Україні? Практично сумірний обсяг коштів щороку в бюджет України приносить митниця. Заявлені 300 млрд збитків сумірні з результатом роботи митниці за рік. Якщо це так, то проблема зовсім не в контрабанді.
Глава держави зазначив, що це перший, але точно не останній десяток. Це нагадує вислів Гліба Жеглова: «Злодій повинен сидіти в тюрмі, і людей не хвилює, яким чином я його туди засаджу».
Із цієї історії виникає чимало запитань. Яким чином установлена вина? Де рішення судів? Де факти притягнення до відповідальності? Фактично відбулася підміна понять. РНБО самостійно визначила винних осіб. Вона самостійно поставила тавро — «економічний тероризм». Знову пригадаємо слова Г.Жеглова: «Запам’ятай, Шарапов, покарання без вини не буває». А в широкому розумінні відповідальність без вини все ж існує.
Матеріали за темою
Ocean Plaza націоналізовано
20.03.2023
ВС почав спілкуватися із РНБО мовою мемів
26.10.2021
Фінмоніторинг v. санкції: чим відрізняються запроваджувані обмеження — думка адвоката
в„–19-20 (1525-1526), 15.05—21.05.2021
У РНБО немає повноважень давати висновки щодо причетності особи до терористичної діяльності
в„–19-20 (1525-1526), 15.05—21.05.2021
Практика ВС не дає підстав сподіватися на об’єктивну правову оцінку санкцій — адвокат
в„–17 (1523), 24.04—30.04.2021
Такі формулювання створюють умови для тиску на судові органи - Ставнійчук про Закон про санкції
в„–15 (1521), 10.04—16.04.2021
Санкції РНБО: оскаржувати слід підстави для введення, а не порушення чиїхось прав
в„–15 (1521), 10.04—16.04.2021
Чи не загрожують національній безпеці методи її захисту?
в„–16 (1522), 17.04—23.04.2021
Коментарі
До статті поки що не залишили жодного коментаря. Напишіть свій — і будьте першим!