Аби захистити свою постанову про звільнення Голови Конституційного Суду, тим, хто її прийняв, довелося піти на безпрецедентний крок. Тепер будь-які акти КС — поза юрисдикцією судів.
Для виправдання своїх дій у рішенні від 2.12.2019 №11-р/2019 зроблено небезпечний висновок, що всі акти КС із питань, віднесених Конституцією до його повноважень, не підлягають оскарженню. Одним з обґрунтувань такого висновку названо те, що жоден інший орган публічної влади не має повноважень звільняти або позбавляти суддів КС недоторканності, а також призначати Голову Суду.
З одного боку, це означає, що 2/3 складу КС тепер можуть звільнити будь-якого свого колегу, не дотримуючись власного Регламенту та не переймаючись обґрунтуванням наявності підстав, передбачених у Конституції. Хоча саме обґрунтованість визначена одним із принципів діяльності КС. Та схоже, що цей аспект тільки сам КС і може перевірити.
Разом з тим цією ж «правовою позицією» може послуговуватися будь-який інший орган влади, чиї повноваження прописані в Основному Законі, не турбуючись про дотримання процедурних вимог. Наприклад, Вища рада правосуддя в частині звільнення судді з посади. За логікою КС, такі рішення також не можуть переглядатися в судовому порядку, оскільки жоден інший орган публічної влади не має конституційних повноважень звільняти суддів.
Той факт, що, за Конституцією, юрисдикція судів поширюється на будь-який юридичний спір, у КС навіть не згадали. Як обійшли поясненням власний висновок від 20.01.2016 №1-в/2016, що не містив застережень щодо можливого звуження права на оскарження своїх актів, не пов’язаних із конституційним провадженням, унаслідок появи нової ст.151-2 Конституції. Адже до 2016 року таких винятків для КС Основний Закон не містив. Тобто, ухвалюючи висновок №1-в/2016, судді КС могли порушити присягу, дозволивши парламенту визначити свою абсолютну непогрішність. Чим вони тепер і скористалися.
Тепер буде цікаво дізнатися, що із цього приводу думають у Страсбурзі. Ідеться про відсутність ефективного механізму захисту від порушень з боку державного органу. І хоча до того часу, як буде винесене таке рішення, повноваження більшості нинішнього складу КС уже завершаться, принаймні двері на шляху до диктатури конституційних органів можуть бути зачинені.

Матеріали за темою
У Чилі проголосували за те, щоб конституцію писати без юристів
в„–44 (1498), 31.10—06.11.2020
Чи можна порушувати Конституцію заради кредитів МВФ вирішить ВС
в„–29 (1483), 18.07—24.07.2020
Критичні ситуації — не привід для порушень Основного Закону, — колишній Голова КС
в„–20 (1474), 23.05—29.05.2020
Як Конституція перестає бути константою, і чи варто дбати про її недоторканність
в„–20 (1474), 23.05—29.05.2020
Чинна Конституція — це закон для бідних, - Всеволод Речицький:
в„–40 (1442), 12.10—18.10.2019
Розв’язання конституційного конфлікту народом шляхом проведення позачергових виборів до ВР відповідає Конституції — КС
в„–25 (1427), 29.06—05.07.2019
КС забрав у Президента право призначати членів НКРЕ. Директор НАБУ — наступний
в„–24 (1426), 22.06—28.06.2019
Судам заборонять застосовувати Конституцію замість законів, які видаються неконституційними
в„–7 (1409), 23.02—01.03.2019
Які загрози несе редагування Конституції в період передвиборної кампанії
в„–40 (1390), 06.10—12.10.2108
Коментарі
До статті поки що не залишили жодного коментаря. Напишіть свій — і будьте першим!