Аби захистити свою постанову про звільнення Голови Конституційного Суду, тим, хто її прийняв, довелося піти на безпрецедентний крок. Тепер будь-які акти КС — поза юрисдикцією судів.
Для виправдання своїх дій у рішенні від 2.12.2019 №11-р/2019 зроблено небезпечний висновок, що всі акти КС із питань, віднесених Конституцією до його повноважень, не підлягають оскарженню. Одним з обґрунтувань такого висновку названо те, що жоден інший орган публічної влади не має повноважень звільняти або позбавляти суддів КС недоторканності, а також призначати Голову Суду.
З одного боку, це означає, що 2/3 складу КС тепер можуть звільнити будь-якого свого колегу, не дотримуючись власного Регламенту та не переймаючись обґрунтуванням наявності підстав, передбачених у Конституції. Хоча саме обґрунтованість визначена одним із принципів діяльності КС. Та схоже, що цей аспект тільки сам КС і може перевірити.
Разом з тим цією ж «правовою позицією» може послуговуватися будь-який інший орган влади, чиї повноваження прописані в Основному Законі, не турбуючись про дотримання процедурних вимог. Наприклад, Вища рада правосуддя в частині звільнення судді з посади. За логікою КС, такі рішення також не можуть переглядатися в судовому порядку, оскільки жоден інший орган публічної влади не має конституційних повноважень звільняти суддів.
Той факт, що, за Конституцією, юрисдикція судів поширюється на будь-який юридичний спір, у КС навіть не згадали. Як обійшли поясненням власний висновок від 20.01.2016 №1-в/2016, що не містив застережень щодо можливого звуження права на оскарження своїх актів, не пов’язаних із конституційним провадженням, унаслідок появи нової ст.151-2 Конституції. Адже до 2016 року таких винятків для КС Основний Закон не містив. Тобто, ухвалюючи висновок №1-в/2016, судді КС могли порушити присягу, дозволивши парламенту визначити свою абсолютну непогрішність. Чим вони тепер і скористалися.
Тепер буде цікаво дізнатися, що із цього приводу думають у Страсбурзі. Ідеться про відсутність ефективного механізму захисту від порушень з боку державного органу. І хоча до того часу, як буде винесене таке рішення, повноваження більшості нинішнього складу КС уже завершаться, принаймні двері на шляху до диктатури конституційних органів можуть бути зачинені.

Матеріали за темою
Феномен Конституції не вичерпується її текстом, а адмінсудочинство використовує її як норму прямої дії
в„–49 (1555), 04.12—10.12.2021
Що не так із попереднім схваленням закону про Великий Державний Герб України
в„–36 (1542), 04.09—10.09.2021
У Чилі проголосували за те, щоб конституцію писати без юристів
в„–44 (1498), 31.10—06.11.2020
Чи можна порушувати Конституцію заради кредитів МВФ вирішить ВС
в„–29 (1483), 18.07—24.07.2020
Критичні ситуації — не привід для порушень Основного Закону, — колишній Голова КС
в„–20 (1474), 23.05—29.05.2020
Як Конституція перестає бути константою, і чи варто дбати про її недоторканність
в„–20 (1474), 23.05—29.05.2020
Чинна Конституція — це закон для бідних, - Всеволод Речицький:
в„–40 (1442), 12.10—18.10.2019
Розв’язання конституційного конфлікту народом шляхом проведення позачергових виборів до ВР відповідає Конституції — КС
в„–25 (1427), 29.06—05.07.2019
КС забрав у Президента право призначати членів НКРЕ. Директор НАБУ — наступний
в„–24 (1426), 22.06—28.06.2019
Коментарі
До статті поки що не залишили жодного коментаря. Напишіть свій — і будьте першим!