У разі ухвалення президентського проекту закону №9055 «Про адвокатуру та адвокатську діяльність» всі адвокати, які співпрацюють з правозахисними організаціями, будуть позбавлені можливості здійснювати адвокатську діяльність в межах співпраці з цими організаціями.
На це звернула увагу платформа «Правозахисний порядок денний», передає «Закон і Бізнес» з посиланням на Українську гельсінську спілку з прав людини.
«Автори й прихильники цього законопроекту намагаються довести його прогресивний характер, посилення гарантій адвокатської діяльності та розширення прав. Однак в разі ухвалення цього законопроекту всі адвокати, які співпрацюють з правозахисними організаціями, будуть позбавлені можливості здійснювати адвокатську діяльність в межах співпраці з цими організаціями. Сотні справ, які сьогодні подані адвокатами цих організацій до Європейського суду з прав людини, і тисячі судових справ в національних інстанціях залишаться лише згадкою про минулу діяльність, нові заяви до Європейського суду та до національних інстанцій подавати від правозахисних організацій буде просто нікому», - йдеться у повідомленні.
У своєму висновку, в якому здійснений аналіз законопроекту 9055, Спеціальний доповідач з питань незалежності суддів та адвокатів Верховного комісара ООН з прав людини Дієго Гарсіа-Саян зауважив, що обмеження, яке закріплює стаття 28 законопроекту 9055, може негативно вплинути на правників, які будуть змушені обирати між повною зайнятістю та здійсненням адвокатської діяльності, що, звісно, негативно позначиться на доступі до правосуддя в країні, зокрема, для людей з обмеженими економічними можливостями. В доповіді наводиться ще ціла низка виписаних ризиків та загроз для незалежної адвокатської діяльності, такі, як порядок притягнення адвокатів до дисциплінарної відповідальності, необгрунтовані види дисциплінарних стягнень, які впливають на незалежність адвокатської діяльності і, відтак, належний захист в судовому порядку.
Окремо зазначається непрозорий процес роботи над цим законопроектом, що також зауважено в доповіді Дієго Гарсіа-Саяна, який пише, що консультації з представниками юридичної професії мали дуже обмежений характер, а остаточний проект був оприлюднений офісом Президента без можливості надати коментарі щодо його змісту.
Непрозорість, кулуарність процесу підготовки та внесення тексту законопроекту, відсутність якісної фахової експертизи, наприклад, з боку Венеціанської комісії, квапливість з намаганням якнайшвидше провести цей законопроект через сесійну залу парламенту підтверджують неякісний процес підготовки і такий само неякісний текст самого законопроекту, який в такому вигляді несе реальну загрозу для захисту прав людини в правозахисному середовищі України і може бути розцінений як спосіб наступу й тиску на це середовище.
У зв’язку із цим правозахисники звернулися до Верховної Ради України із закликом не допустити розгляду та ухвалення законопроекту 9055 (проект має розглядатися 28 лютого), про що наголошує у своїй доповіді Спеціальний доповідач з питань незалежності суддів та адвокатів Верховного комісара ООН з прав людини Дієго Гарсіа-Саян. На думку експертів платформи текст законопроекту 9055 має бути перероблений, обговорений публічно та змінений із врахуванням висловлених зауважень від представників адвокатської спільноти, правозахисних організацій, міжнародних експертів.
Платформа “Правозахисний порядок денний” – неформальна коаліція правозахисних організацій, що займаються вирішенням системних проблем законодавства та практики для захисту фундаментальних прав людини. Учасниками Платформи виступають Українська Гельсінська спілка з прав людини, Харківська правозахисна група, Центр громадянських свобод, Amnesty International в Україні, Центр інформації про права людини, Центр досліджень правоохоронної діяльності, Проект “Без кордонів”, Євромайдан SOS та інші. Координацію роботи платформи здійснює Центр громадянських свобод.
Коментарі
До статті поки що не залишили жодного коментаря. Напишіть свій — і будьте першим!