Президентський проект Закону №9055 «Про адвокатуру та адвокатську діяльність», зокрема, містить ризики незаконного притягнення адвоката до дисциплінарної відповідальності, та спонукає до переходу відносин між адвокатами та роботодавцями «в тінь» з виплатою гонорарів у конвертах.
На цьому в ексклюзивному коментарі виданню «Закон і Бізнес» наголосив член Комітету ВР з питань запобігання і протидії корупції Ігор Луценко, коментуючи рішення профільного комітету про визнання невідкладного проекту №9055 корупціогенним.
Він звернув увагу на запропонований текст присяги адвоката в редакції статті 10 проекту, а також на визначені пунктами 1 та 3 ст. 21 обов’язки адвоката, які дають повноваження суду для притягнення адвоката до дисциплінарної відповідальності через неповагу до суду. «При цьому суд може розцінити неповагою до суду навіть саму стратегію і спосіб захисту адвокатом свого клієнта, - зауважив нардеп. - З урахуванням того, що статтею 41 проекту закону передбачено надсилання окремих ухвал суду до дисциплінарних комісій матиме місце обмеження професійних прав адвоката і права на захист, оскільки адвокат буде під ризиком дисциплінарної відповідальності у зв’язку з захистом клієнта».
Також член профільного комітету негативно оцінив норму пункту 5 частини 2 статті 39, яка визначає, що дисциплінарним проступком адвоката «зловживання правами, наданими йому цим Законом або процесуальним законом». Наявність цієї, надто широко сформульованої підстави притягнення до дисциплінарної відповідальності, на думку І.Луценка, ще раз підтверджує ризик незаконного притягнення до дисциплінарної відповідальності адвоката.
Окремо він проаналізував дилему, яку породжує ст. 28 проекту у зв’язку із роботою «юристів-інхаусів».
Нагадаємо, відповідно до цієї статті проекту адвокат, що здійснює адвокатську діяльність, не може суміщати її з роботою за трудовим договором (контрактом), за виключенням наукової, викладацької чи творчої діяльності.Адвокат, що уклав трудовий договір (контракт) з особою, яка не є адвокатським бюро або адвокатським об’єднанням, не має права здійснювати адвокатську діяльність та зобов’язаний зупинити її у порядку, встановленому статтею 7 цього Закону, крім випадків, коли його діяльність за таким трудовим договором (контрактом) є науковою, викладацькою чи творчою.
«Виходом з породженої законопроектом № 9055 дилеми буде перехід відносин між адвокатами та роботодавцями «в тінь», - переконаний І.Луценко. - Буде укладатися усна домовленість про не оформлення працівника (адвоката) у штат підприємства, організації чи установи, і виплата заробітної платні буде проходити «в конверті» без сплати податків і платежів до бюджету».
Аналогічної корупційної шкоди правопорядку завдає і стаття 30 проекту.
«У зв’язку із тим, що в найближчому майбутньому в судах будуть представляти інтереси тільки адвокати, органи державної влади та місцевого самоврядування об’єктивно змушені будуть залучати до роботи адвокатів, - пояснив нардеп. - Але, водночас, висококваліфікований адвокат, який має репутацію, знання, досвід не піде працювати у штат відповідного органу, оскільки працюючи в державному і самоврядному органі (як то випливає з положень ч. 2, ч. 5 ст. 30 законопроекту), він не може загалом займатися адвокатською діяльністю і повинен буде її зупинити. Однак рівень матеріального забезпечення топ-адвоката і розміри заробітної платні на штатних посадах правників – працівників органів державної влади і місцевого самоврядування – істотно різняться».
Тому, на думку члена комітету ВР, зазначені органи змушені будуть брати на роботу або адвокатів зі значно нижчою кваліфікацією, що безспірно істотно вплине на якість й ефективність захисту інтересів цих органів влади і самоврядування. Або змушені будуть укладати таємні угоди з фаховими адвокатами з виплатою гонорару «в конвертах».
Матеріали за темою
Коментарі
До статті поки що не залишили жодного коментаря. Напишіть свій — і будьте першим!