Кое-что о дресс-коде в Агентстве по вопросам розыска и менеджмента активов

Форму носят, а ее нет! Дресс-код или стиль должен придать авторитетности, свидетельствовать о компетентности работника, а костюм — создавать впечатление наличия вкуса.
Формений одяг у правоохоронних органах застосовується з різних причин. По-перше, він чітко вказує на належність людини до офіційних органів. І це допомагає уникнути непорозумінь. На процесуальних та інших заходах відокремлює уповноважених осіб від пересічних громадян. По-друге, уніфікований одяг справляє психологічний ефект. Він дисциплінує як тих, хто його носить, так осіб, до яких застосовуються якісь примусові заходи та має викликати авторитет.
Але як з’ясувалось встановлених зразків форменого одягу працівників АРМА, правил його носіння, норм забезпечення таким форменим одягом та строки його носіння актами законодавства не існує. У період з 2017-го до 2025 року за бюджетною програмою «Керівництво та управління у сфері розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів» відсутні витрати на придбання та виготовлення форменого одягу для працівників АРМА.
Про це нам повідомили в самому агентстві у відповідь на наш запит. Розрахунком видатків до кошторису із загального фонду держбюджету на 2025 рік за цією бюджетною програмою бюджетних призначень форму також не передбачено. На даний час існує лише символіка. Указом Президента від 14.03.2024 №157/2024 було засновано емблему і прапор відомства та встановлено Порядок їх використання.
Водночас понад 7 років існують Рекомендації щодо зовнішнього вигляду (дрес-коду) працівників. Вони були затверджені наказом АРМА від 29.12.2017 №252. Це дуже ретельно відпрацьований та детальний нормативно-правовий акт.
Встановлення правил дрес-коду на самому початку роботи Національного агентства було зумовлене необхідністю приведення зовнішнього вигляду працівників до міжнародних стандартів ділового стилю та з метою формування корпоративної культури, як важливої складової іміджу відомства.
Адже зовнішній вигляд працівника, що відповідає стандартам бізнес-етикету, на переконання керівництва АРМА, мав відіграти важливу роль у довірі до агентства, показати повагу до ділових партнерів і клієнтів, впливати на внутрішню комунікацію між співробітниками, а також свідчити про рівень їх ділової культури, надати їм упевненості у собі, та навіть відображатися на кар'єрному зростанні.
Тож установлені правила щодо зовнішнього вигляду стали переліком норм та вимог до працівників. Бо вигляд у робочий час мав відображати не тільки уподобання співробітника, але й вимоги державного органу, у якому він працює. Працівників Національного агентства зобов’язали виходити з затверджених цим наказом рекомендацій.
Основні вимоги до одягу, встановлені рекомендаціями, – це акуратність, стриманість і охайність. Костюм повинен бути завжди добре випрасуваний, сорочка, блуза – свіжою, взуття – начищене. Працівникам заборонено ходити на роботу в одному і тому ж вбранні два дні підряд.
Також загальні правила дають поради до вибору одягу і кольорів. Слід ураховувати особливості фігури людини (зріст, поставу, повноту), колір шкіри, очей, волосся, а також вік. Не обов’язково дотримуватися модних тенденцій, слід знайти свій індивідуальний стиль, який потім може варіюватися відповідно до змін моди.
Діловому вбранню працівника АРМА мають бути притаманні традиційні забарвлення, які можна назвати класичними: темно-синій, сірий, бежевий, темно-коричневий, оливковий, кремовий, колір слонової кістки. Перевага надається синьому і сірому кольорам, їх темним відтінкам у холодну пору року та світлим, пастельним — у теплу. Така кольорова гама найбільше сприяє продуктивності ділових стосунків. А от чорний колір доречний під час урочистих та жалобних заходів.
У рекомендаціях відзначається, що такий стиль «надає авторитетності і свідчить про компетентність працівника». Костюм працівника «повинен створювати враження наявності смаку».
Дрес-код містить дуже докладні рекомендації щодо одягу окремо для чоловіків та жінок.
Так, у чоловіків піджак має бути завжди застебнутий під час офіційних заходів, проте нижній ґудзик піджака ніколи не застібають. Манжети мають виступати з-під рукава піджака не більше як на 2 см. Комір сорочки повинен бути на 1—1,5 см вище коміра піджака. Ширина краватки залежить від ширини лацканів піджака, а її максимальна довжина — до середини пряжки ременя. Остання має бути неодмінно середнього розміру. Шкарпетки — обов’язково достатньо довгі.
Чоловічий діловий одяг в АРМА дозволяє обручки, годинник, запонки в одному стилі. Кейси та портфелі, взуття і ремені «підбираються між собою в ансамбль»: вони повинні підходити працівнику за розміром і формою і так само підходити до гардероба працівника.
У робочий час й при виконанні обов’язків чоловікам повністю заборонені затемнені окуляри, майки та футболки, візерункові сорочки яскравих кольорів, шорти та джинси, спортивний одяг та кросівки, кімнатні тапки, пляжні шльопанці, в’єтнамки, взуття без шкарпеток, шкарпетки білого, червоного чи інших яскравих кольорів.
Жіночий діловий костюм працівниці АРМА також визначається класичним кроєм, що вимірюється у сантиметрах. Дозволена максимальна довжина спідниці — 10 см нижче коліна, мінімальна — 10 см вище коліна. Але найкраще пасує — до середини коліна. Розрізи з боку і спереду для ділового костюму недоречні. Брюки мають бути класичного крою, сидіти по фігурі, не обмежуючи рухи. Ділові сукні можна носити з піджаком від костюма, якщо кольори, стилі і тканини узгоджуються. Блузки можна підбирати різні за стилем і кольоровою гамою.
Жіночий діловий одяг передбачає панчохи або колготи за будь-якої погоди (навіть у спекотні дні). Взуття жінки — закриті класичні моделі переважно «човники» з висотою підборів не більше 5—7 см. В осінньо-зимовий період дозволяється невисокі чоботи або стильні ботильйони з натуральної шкіри або замші чорного кольору.
Окремо йдеться про макіяж (обов’язково денний і пастельних тонів), парфуми (природні, гармонійні, не занадто різкі) та прикраси (з дорогоцінного металу або професійна біжутерія за кількістю не більше трьох—чотирьох).
Заборони для жінок мають специфіку, пов’язану скоріше із гендерними стереотипами. Їм не можна колготок «зухвалих кольорів та фасонів» (чим прикметник «зухвалі» відрізняються від визначення «яскраві», як застережено для чоловіків, — незрозуміло), глибоко декольтованого і прозорого одягу, суконь і спідниць із розрізами, а також міні-спідниць, коротких топів.
І що в цьому поганого, запитаєте ви. Насправді — дуже якісний документ з точки зору нормопроектувальної техніки (якщо не брати до уваги деякі дрібниці через правову невизначеність яскравих і зухвалих кольорів). Але питання не в тім.
Офіційно форми в Агентстві з питань розшуку та менеджменту активів немає, але на фотографіях сайту чомусь є. Стиль щоденного одягу працівників повинен надавати їм авторитетності й свідчити про компетентність, а на практиці – корупційні скандали і кримінальні справи, в тому числі проти керівництва відомства.
Із зовнішнім виглядом працівників визначилися у перший же рік роботи, а от налагодити виконання основних функцій чомусь не вдається до сьогодні. «Багато років поспіль посадові особи Агентства відбирали управителів арештованим майном у ручному режимі. Такий підхід мав наслідком справедливі звинувачення з боку профільних неурядових організацій, медіа та громадськості у непрозорості та корупційних ризиках, що містились у програмах управління майном». Це не припущення автора, а позиція самого відомства, висловлена у 2023 році під час презентації Методичних рекомендацій щодо послідовності дій працівників АРМА при підготовці та в ході проведення конкурсного відбору управителів активами. Якби чиновники на початку діяльності взялися так само ретельно як одяг визначати правила виконання основних функцій, можливо вдалося б оминути багатьох негараздів у роботі.
А так і до сьогодні в Агентстві намагаються налагодити роботу, жаліючись на брак незалежності, слабку інституційну спроможність та недосконалість чинного законодавства.
А втім, правила дрес-коду дотримані. Краватки зав’язані, блузки випрасувані, взуття начищене. А що робиться з управлінням арештованими активами? Ну, про це, мабуть, у наступних рекомендаціях АРМА. Головне ж — виглядати компетентно?

Официально формы у АРМА нет, но на фотографиях, размещенных на его сайте, почему-то есть.
Материалы по теме
Комментарии
К статье не оставили пока что ни одного комментария. Напишите свой — и будете первым!