В проблемах с таможенным оформлением нашли виновного — компьютер
Территория Украины всегда была привлекательной для развития торговли. Однако, как заявляют адвокаты и представители бизнеса, фискальная политика государства может нанести непоправимый вред национальной безопасности.
Надзвичайні та невідворотні
Процедура митного оформлення для бізнесу виглядає, наче стихійне лихо, і майже кожне постачання товарів готує прихований форс-мажор. Україна ніколи не стояла осторонь митних питань, тож у зв’язку з глобалізацією обсяг торгових операцій мав би суттєво розширитися. Про проблеми й перспективи міжнародної торгівлі говорили на І форумі з митного права та міжнародної торгівлі, зорганізованому Асоціацією правників України.
Однак, за свідченням радника ICC Ukraine Валерія Луговця, раніше політикум розумів важливість нормального функціонування митних органів. Зокрема, що функції митниці значно ширші, ніж наповнення державного бюджету. Простота та прозорість роботи цього органу здатні зняти економіку держави з якоря.
До речі, це дуже добре розуміють у світі, тож для спрощення процедур торгівлі укладаються спеціальні угоди. До них, до речі, поступово приєднується й Україна. Однією з таких є Угода про спрощення процедур торгівлі. Вона є дороговказом для нашої держави стосовно не тільки напрямку розвитку митної справи, а й сприяння бізнес-процесам, а відповідно, й економіці.
«Насправді чинне законодавство містить безліч гарних ідей та прогресивних концепцій, а щодо деяких аспектів Україна обігнала країни ЄС майже на 11 років», — зазначив Валерій Луговець. Проте тоді постає запитання: чому бізнес і досі має таку велику кількість перешкод?
Архетип «комерс»
Що потрібно змінити, щоб велика державна машина розвернулася обличчям до бізнесу? Можливо, справа в недолугому законодавстві? Проте за 7 років, що минули після прийняття Митного кодексу, істотних змін не відбулося. Можливо, справа у складних процедурах? Однак усе поступово зазнає змін.
«Мені здається, що в уяві митників і досі існує архетип «комерс», котрому потрібно створити всілякі складнощі, оскільки він апріорі порушує законодавство», — прокоментувала ситуацію адвокат Оксана Кобзар. Імовірно, це пережитки зруйнованої системи, коли все навколо було державним, а громадяни мали бути щасливими, незважаючи ні на що.
Загальновідомо, що в більшості розвинених країн не таке вже й досконале законодавство, а державні службовці мають достатньо повноважень, аби перетворити життя бізнесу на пекло. То чому одні країни розвиваються, а інші — ні? Можливо, відповідь слід шукати поза межами закону?
Примарна надія
Досліджуючи реальні справи та проблеми, з якими стикається бізнес, можна побачити замкнене коло. Одні вимагають хабарів, а інші платять, і всі звітують про вдале виконання плану. Видається, що справжнє рішення полягає у відсутності поваги до справи, котрою займаєшся.
Бізнесу й досі соромно за свою діяльність. У суспільстві існує безліч стереотипів щодо торгашів із притаманними їм рисами. Проте не менше стереотипів існує і щодо чиновника, починаючи з того, що на державу працюють найбільш недолугі, і закінчуючи анекдотами про огірки в діжці.
У результаті отримуємо велику міграцію до більш розвинених країн. Мовляв, там усе по закону, тому й краще. Видається, що за роки незалежності так і не було ґрунтовно роз’яснено нові правила суспільного життя. Проте надія є.
Під час форуму жодний з присутніх не засудив бізнесменів, котрі мають торгові зносини з іншими державами. Будь-кому зрозуміло, що в умовах вільного ринку необхідно підтримувати тих, хто його розвиває. Крім власне держслужбовців.
Утім, як пообіцяв присутнім заступник міністра фінансів Сергій Верланов, варто сподіватися на зміни. За його словами, нині на це існує політична воля. Зокрема, невдовзі відбудеться від’єднання митників від Державної фіскальної служби. Наразі готуються всі необхідні документи, і невдовзі варто очікувати початку конкурсу.
Оздоровлювати «рибу» почнуть з голови, тож призначати на посади будуть за наслідками прозорого конкурсу. За обіцянкою чиновника, посади отримають лише ті, хто розуміє, що митниця повинна стати сервісною службою. Для протидії контрабанді існують спеціальні органи, заявив доповідач.
У свою чергу представники бізнесових кіл ставляться до таких заяв із пересторогою. Вони ставлять логічні запитання: яким чином оновиться апарат на низах? хто та яким чином здатний змінити світогляд чиновників?
Синдром вахтера
Та чи здатна молода кров протистояти тиску системи? На думку заступника міністра фінансів, так. Але присутні правники були іншої думки. Зокрема, вони вбачають корінь зла у відсутності відповідальності.
На це нарікали й присутні на форумі судді. Так, Оксана Епель із Шостого апеляційного адміністративного суду зазначила, що для українських митників рішення суду нічого не варте.
Однак, виявляється, у багатьох проблемах винен… комп’ютер. Наприклад, фіскали повідомили, що не всі митниці мають належний доступ до програмного забезпечення. Тож коригування митної вартості, яке спричиняє безліч проблем бізнесу, насправді комп’ютер робить самостійно. Держслужбовці до того не мають жодного стосунку.
Після палких виступів митників адвокати ділилися прикладами з власної практики. Вони, зокрема, доводили, що, застосувавши невеличкий досвід програмування, можна досить легко отримати всі дані із цієї державної бази. Навіть зовсім інші результати за такими ж самими критеріями пошуку!
Загалом правники дійшли висновку, що незалежно від того, кому буде підпорядкований новостворений митний орган, представникам держави потрібно позбавлятися від «синдрому вахтера». А Митний кодекс необхідно доповнити розділом щодо відповідальності службових та посадових осіб.
У ньому слід передбачити й персональну відповідальність за завдану неправомірними діями шкоду підприємству. А бази, доступні митникам, годилося б відкрити і для бізнесу.
Материалы по теме
Комментарии
К статье не оставили пока что ни одного комментария. Напишите свой — и будете первым!