Для тех, кто не знает правил поведения и этикета, создадут новые
Народные депутаты решили привести правила поведения в обществе и основы ответственности за их нарушение к единому стандарту, закрепленному в одном нормативно-правовом акте. Ожидается, что это поспособствует повышению эффективности охраны и поддержке публичного порядка.
Режим законності
Нині законодавство України містить окремі нормативно-правові акти у сфері гарантування суспільної безпеки та громадського порядку, якими встановлені відповідні правила та норми поведінки, зокрема:
• наказ Міністерства внутрішніх справ «Про затвердження Правил пожежної безпеки в Україні»;
• Положення про порядок організації та проведення масових заходів;
• закон «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров’я населення»;
• Кодекс про адміністративні правопорушення, яким визначено відповідальність за порушення суспільної безпеки та громадського порядку.
Проте вказані нормативно-правові акти повною мірою не оптимізують роботи правоохоронних органів щодо забезпечення публічного порядку. Результатом цього є порушення режиму законності, безвідповідальність громадян.
Аби виправити ситуацію, у Верховній Раді зареєстрували законопроект «Про публічний порядок» (№9300).
Проектні складові
Новий закон існуватиме як єдиний кодифікований нормативний акт, що складатиметься із кількох частин. «Загальна частина» визначатиме правила поведінки в публічних місцях. В «Особливій частині» йтиметься про порушення встановлених правил і відповідальність за це. Крім того, проект передбачає наявність «Спеціальної частини», присвяченої особливостям виявлення й притягнення до відповідальності за скоєння публічних проступків.
Документ запроваджує поняття «публічний порядок» як урегульовану правовими та іншими соціальними нормами систему суспільних відносин, що забезпечує захист прав і свобод громадян, їх життя і здоров’я, повагу до честі та людської гідності, дотримання норм суспільної моралі.
Проступком проти публічного порядку, у свою чергу, визнається протиправна, винна (умисна або необережна) дія чи бездіяльність, яка посягає на публічний порядок і за яку законом передбачено відповідальність. Якщо за ці порушення не встановлена кримінальна відповідальність, то настає відповідальність за проступки проти публічного порядку, визначені в проекті.
Пазли винності
За порушення правил поведінки передбачені стягнення у вигляді попередження, штрафу, тимчасового вилучення предмета, який став знаряддям вчинення/об’єктом проступку та/або грошей, одержаних унаслідок вчинення такого проступку, або громадських робіт. Відповідно до ст.31 проекту при накладенні стягнення враховуватимуться характер проступку, особа порушника, ступінь його вини, майновий стан, обставини, що пом’якшують і обтяжують відповідальність.
Тобто на Національну поліцію та в деяких випадках на громадські об’єднання (їхніх працівників), відповідальні за забезпечення публічного порядку, покладатимуться функції щодо визначення кваліфікації винних дій. Отже, матиме місце суб’єктивна оцінка з боку представників указаних органів.
Також з документа не зрозуміло, що мається на увазі під урахуванням «особи правопорушника, ступеня вини, майнового стану». Яким чином майновий стан впливатиме на вид стягнення?
Ефемерні правила
Додаткові питання виникають, наприклад, щодо правил вигулу тварин, передбачених розд.10 та 11 закону. Так, ст.79 проекту встановлює вимоги до місць і зон для вигулу тварин: «Кількість місць для вигулу тварин на території житлового району, мікрорайону, кварталу визначається від кількості тварин, які потребують вигулу та утримуються населенням цих територій. При цьому за рахунок кількості місць для вигулу тварин приймається положення, що одночасно в місцях вигулу може вигулюватися не більш як 10 тварин».
За порушення цих норм передбачена відповідальність. Проте реалії не відповідають вимогам закону, зокрема щодо встановлення місць та зон для вигулу тварин.
Окремі статті присвячено відповідальності за лайку, образливе ставлення чи чіпляння до громадян та дрібне хуліганство, що раніше охоплювалося ст.173 Кодексу про адміністративні правопорушення. При цьому «санкції», визначені окремими статтями нового закону, передбачають відповідальність у вигляді штрафу в розмірі від 3 до 7 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, а у випадку повторного вчинення таких дій — від 8 до 15 н.м.д.г.
Окрім того, КпАП визначає більш жорстке покарання: громадські (на строк від 40 до 60 год.) або виправні роботи (від одного до двох місяців з відрахуванням 20% заробітку) чи адміністративний арешт на строк до 15 діб. Отже, проект спричиняє правову колізію в частині відповідальності за порушення правил поведінки та значно полегшує покарання.
Новели правопорядку
Серед новел слід відзначити відповідальність за насильницьке вторгнення в публічні місця всупереч забороні працівників, які стежать за порядком, безпідставне порушення спокою громадян телефонними дзвінками, лихослів’я по телефону, а також співання непристойних пісень чи, наприклад, грубе порушення черг, що супроводжується образами громадян і проявом неповаги до них.
Також передбачена відповідальність за появу в публічних місцях в оголеному вигляді та випорожнення у не відведених для цього місцях. Відповідальність за такі порушення — штрафи в розмірі від 8 до 15 н.м.д.г. та від 3 до 7 н.м.д.г. відповідно. Що саме розуміється під поняттям «не відведених» місцях — законодавець не вказав.
Планується запровадити відповідальність за крики, вигуки з хуліганських мотивів під вікнами громадян уночі, неправдиве повідомлення про смерть родичів, знайомих чи появу в публічних місцях у нетверезому стані. Проте навряд чи штраф у розмірі від 3 до 7 н.м.д.г. (від 51 до 119 грн.) допоможе особі усвідомити ступінь відповідальності та не допустити порушення норм поведінки.
Акцент на попередження
Метою прийняття закону названо позасудовий розгляд справ про порушення публічного порядку. У такий спосіб планується зменшити навантаження на слідчі підрозділи Національної поліції та суди. Однак те, яким чином правоохоронні органи кваліфікуватимуть характер проступку, зокрема за «майновим станом тощо», та визначатимуть, наприклад, достатній ступінь гучності розмови, поки що незрозуміло.
Звичайно, сьогодні першочерговою в роботі правоохоронців повинна бути можливість швидкого реагування з акцентом на попередження правопорушень. Їхні функції щодо забезпечення публічного порядку мають бути чітко відпрацьовані та закріплені на законодавчому рівні.
Для дійсного забезпечення громадського порядку, з одного боку, необхідна більша мотивація, а точніше — відповідальність за вчинення проступку, а з іншого — удосконалене законодавство, що не спричиняє додаткових запитань при його трактуванні. Проте відповідальність у вигляді штрафу в розмірі від 3 до 7 н.м.д.г. за майже всі можливі порушення правил громадського порядку не є дієвим способом, який змусить громадян замислитися про свою поведінку та зумовить покращення громадського порядку.
Адміністративний штраф очікує як за вигул тварин у невстановлених місцях, так і за невідведення території для цього.
Материалы по теме
Харьковчанин отправлял гранаты по почте
07.12.2023
Заработал Единый реестр оружия
23.06.2023
В Украине создадут виктимологическую карту
12.05.2023
Комментарии
К статье не оставили пока что ни одного комментария. Напишите свой — и будете первым!