Як вплине закон про відміну техогляду на каско й «автоцивілку»
Продовжуючи вивчати положення закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо усунення надмірного державного регулювання у сфері автомобільних перевезень» №3565-VI, цього разу з’ясуємо, як такий документ може вплинути на договори страхування наземного транспорту.
Страховка vs техконтроль
Отже, вже 13 серпня державний технічний огляд перетворюється на технічний контроль, обов'язковий тільки для комерційного транспорту. Згідно з новою редакцією ст.10 закону «Про дорожній рух» технічний стан приватних легкових машин залишається повністю на совісті їх власників (детальніше про це читайте в №30 «ЗіБ»). Проте автомобілісти висловили побоювання, що просто так Державтоінспекція не здасться і без проходження техконтролю не видаватиме обов'язкові поліси «автоцивілки».
Насправді зв'язок між полісами, що їх видають страхові компанії, та протоколами перевірки, які складатимуть приватні сертифіковані СТО, простежується лише тоді, коли йдеться про комерційний транспорт.
Згідно з новою ст.17 закону «Про обов'язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів» обов'язковою умовою укладення договорів «автоцивілки» з власниками транспортних засобів, що підлягають обов'язковому технічному контролю згідно із законом «Про дорожній рух», є проходження такими транспортними засобами технічного контролю і визнання їх технічно справними.
Цією ж нормою встановлено, що для такої категорії транспорту договори обов'язкового страхування цивільно-правової відповідальності укладаються на строк, що не перевищує строку проходження автомобілем чергового технічного контролю.
Іншими словами, без проходження технічного контролю таким транспортом поліс видаватися не буде.
Також законодавець передбачив механізм контролю за виконанням даної вимоги і санкції за її порушення. Так, ст.20 закону «Про страхування» була доповнена новим обов'язком страховика — надавати Державтоінспекції інформацію про укладення договорів «автоцивілки», а в Кодексі про адміністративні правопорушення було відкориговано відповідальність водіїв за непроходження техконтролю (ст.121) і працівників страхових компаній за безпідставну видачу спеціального знака «автоцивілки» (ст.1271).
Але все це, нагадаємо ще раз, стосується тільки комерційного транспорту. Власникові приватного легкового авто, навіть якщо останнє має всі можливі й неможливі технічні несправності та не відповідає вимогам (п.31.4 Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабміну від 10.10.2001 №1306), страховик не має права відмовити у видачі поліса обов'язкового страхування цивільно-правової відповідальності.
Що почому?
Що буде з ціною на «автоцивілку» і каско? Мабуть, це питання нині більш за все цікавить автолюбителів. Річ у тому, що відразу після того, як парламент прийняв закон про відміну техогляду, в засобах масової інформації з'явилася чутка про те, що страховики піднімуть ціни. Коментарі власне страховиків були невиразними, на кшталт того, що керівництво компанії з цього питання досі не визначилося. З огляду на страхові ризики, можливо, будуть застосовані коефіцієнти, які залежатимуть від наявності (відсутності) документів про стан автомобіля.
Наскільки є обгрунтованим підвищення ціни на поліс? Статистичні дані за перше півріччя 2011 р. у найбільш аварійно небезпечному регіоні України — м.Києві — засвідчили, що основними причинами дорожньо-транспортних пригод (а для страховиків, відповідно, страховими випадками) були: порушення правил маневрування (195 ДТП); порушення правил проїзду через пішохідні переходи (113); перевищення встановленої швидкості руху (72); порушення правил проїзду через перехрестя (68); недотримання дистанції (44) й управління автомобілем у нетверезому стані (31).
Як бачимо, «хіт-парад» причин ДТП повністю «сформовано» людським чинником. Проблеми зі станом авто до нього взагалі не потрапили. А враховуючи те, що техогляд для водія досить часто був формальною процедурою, то ризик для страхових компаній у зв'язку з його відміною якщо і підвищується, то лише трохи.
Що ж до «автоцивілки», то, як відомо, розмір страхового платежу не залежить від бажання страховика. Є встановлений розпорядженням Держфінпослуг від 9.07.2010 №566 базовий платіж, в якому закріплені й коефіцієнти коригування (зокрема, тип транспортного засобу, місце експлуатації, сфера використання, стаж водія). І страхова компанія не може змінити їх на власний розсуд.
Таким чином, подорожчати страховка може тільки в тому випадку, коли до вже згаданого нормативно-правового акта будуть унесені зміни. Наразі ж на сайті Держфінпослуг немає навіть відповідного проекту регуляторного акта.
Варто також зазначити, що спроба комісії закріпити на нормативному рівні коефіцієнт коригування, що залежить від факту проходження транспортним засобом технічного контролю, може зазнати критики, оскільки примусове придбання товарів і послуг заборонене ст.17 закону «Про захист прав споживачів» і ст.9 закону «Про захист від недобросовісної конкуренції».
Ціни на поліси каско теоретично можуть бути переглянуті, оскільки їх визначає сам страховик. Проте який сенс йому робити це, зменшуючи і без того невисокий попит на цей вид добровільного страхування?
Оскільки відповідальність за утримання транспортного засобу в справному стані несе власник, набагато простіше, а головне — резонніше, передбачити в договорі додаткову підставу для відмови у відшкодуванні збитків, завданих унаслідок порушення страхувальником Правил дорожнього руху. Так, нині договори каско, як правило, містять положення, згідно з яким у разі порушення правил обгону, проїзду через залізничні переїзди, перетину суцільної осьової лінії збитки не відшкодовуються. До цього переліку цілком можна додати і спричинення шкоди внаслідок технічної несправності транспортного засобу.
Таким чином, об'єктивних причин для підвищення цін на поліси «автоцивілки» і каско поки що немає. Правда, не можна ручатися, що відміну ТО не буде використано підприємцями як привід.
Труднощі перехідного періоду
Як наголошувалося раніше (див. №32 «ЗіБ»), одним із приємних нововведень закону №3565-VI стала відміна нотаріально засвідченої письмової форми договору позики наземного самохідного транспортного засобу, іншими словами, відміна довіреності. Тобто наявності у водія технічного паспорта вже достатньо, щоб у співробітника ДАІ не виникло питань щодо правомірності використання автомобіля як майна. Проте, щоб зовсім уникнути запитань, слід мати при собі посвідчення водія і поліс «автоцивілки».
Якщо з правами все зрозуміло, то з договором обов'язкового страхування цивільно-правової відповідальності можуть виникнути нюанси. Повністю звільнено від довіреності при переданні машини лише тих осіб, які «автоцивілку» станом на 13 серпня оформили за договором І типу.
Нагадаємо: згідно з ст.15 закону «Про обов'язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів» поки що існують три типи договорів:
I тип — страхування відповідальності за шкоду, завдану внаслідок експлуатації транспортного засобу, зазначеного в договорі страхування, будь-якою особою, що експлуатує його на законних підставах;
II тип — страхування відповідальності за шкоду, завдану внаслідок експлуатації будь-якого транспортного засобу або одного з транспортних засобів, указаних у договорі, особою, вказаною в договорі страхування;
III тип — страхування відповідальності за шкоду, завдану внаслідок експлуатації транспортного засобу, зазначеного в договорі страхування, особою, вказаною в договорі страхування, або однією з осіб, указаних у договорі.
Коли придивитись, то побачимо, що дешевші ІІ і ІІІ типи договорів страхування не забезпечуватимуть відшкодування шкоди, завданої водієм, якого не вписано в поліс. Тобто до такого автолюбителя обов'язково виникнуть претензії з боку інспектора ДАІ, бо, попри правомірність користування автомобілем, страховка все ж відсутня. А це — порушення закону.
Правда, 18 вересня 2011 р. набуває чинності закон №3045-VI «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо дорожньо-транспортних пригод і виплати страхового відшкодування», який скасовує ІІ і ІІІ типи договорів у зв'язку з тим, що водіям нададуть право оформляти ДТП без участі органів міліції.
Проте поки що страхові компанії видають поліси ІІ і ІІІ типів, тому найближчого року, коли ви братимете «напрокат» машину у свого друга, варто цікавитися, за яким типом застраховано «автоцивілку».
Це також стосується транспортних засобів пільгової категорії власників, перерахованих в ст.13 закону «Про обов'язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів»: учасників бойових дій, інвалідів, осіб, що постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, пенсіонерів. Їхні пільги (а це цілковите звільнення від «автоцивілки» або 50-процентна знижка) не поширюються на інших осіб, які сіли за кермо їх авто.
У яких випадках відтепер співробітник ДАІ має право зупиняти вашу машину і що потрібно знати водієві про законні підстави і приводи інспектора додатково читайте в матеріалі ЗіБ «Стоп, машино!».
Чи дійсно відмінено техогляд і як тепер Державтоінспекція буде забезпечувати справність технічних засобів на дорогах також можна дізнатися у статті «ТОй, та не той».
У матеріалі «Ні дати, ні взяти» розглянуте питання, чи зобов'язаний водій передавати на вимогу працівника ДАІ для перевірки права і техпаспорт після 13 серпня 2011 року.
Весь номер в форматі PDF
(pdf, 4.99 МБ)
Згідно із законом «автоцивілку» можна оформити навіть на несправний автомобіль.
Коментарі
Действительно гайцы стали проверять по какому типу оформлена автогражданка. Еле отмазался.
ОСАГО по третьему типу (которые и сейчас заключаются) будут действовать до конца их срока. Никаких перезаключений не нужно. Откуда паника?
Будут ли продолжать действовать полисы ОСАГО по З типу до конца их срока согласно полиса или нужно доп соглашение и доплата соответственно до полиса по 1 типу?Прошу ответить компетентных товарищей.Спа…