Лише 10% справ, що надходять до вищих адміністративних органів, передаються в суд
Система адміністративних судів у Польщі — двоступенева, на відміну від триступеневої української. Рішення органів влади громадяни спочатку оскаржують у цих же органах і тільки в разі негативного «вердикту» у справі можуть звертатися до суду. Про ці та інші особливості польської системи правосуддя українським законникам розповіли колеги з сусідньої країни.
Служителі Феміди Вінницького апеляційного адміністративного суду ознайомилися з основними засадами функціонування та діяльності адміністративних судів Республіки Польщі. Обмін досвідом відбувся в рамках роботи круглого столу «Роль та місце адміністративних судів Польщі в публічно-правових відносинах».
Українські служителі Феміди розповіли гостям, що на території нашої держави історія адміністративної юстиції сягає середніх віків: вона бере початок ще з ХVI — XVII ст. Однак вперше на законодавчому рівні створення системи адміністративних судів було задекларовано законом «Про судоустрій України» від 7.02.2002. Акт не тільки визначив місце адміністративних судів у системі судів загальної юрисдикції, а й установив трирічний строк для їх створення. Проте цей процес виявився значно тривалішим. Фундаментальним етапом становлення системи адміністративної юстиції в Україні стало прийняття 6.07.2005 Кодексу адміністративного судочинства.
Українські судді підкреслили, що правовий захист, який забезпечують адміністративні суди, спрямований не на покарання протиправної поведінки, а на поновлення законності. Своєю чергою іноземні колеги розповіли про місце системи адміністративних судів у структурі публічної влади Польщі та ознайомили з організацією роботи адмінсудів. Вони також розповіли про процес розподілу компетенції між обителями Феміди, що розглядають адміністративні справи, торкнулися питань здійснення суддівського самоврядування, перспективи формування судового прецеденту тощо.
Зокрема, суддя Вищого адміністративного суду Польщі Ян Гженда розповів, що система адміністративних судів в їхній країні — двоступенева, на відміну від триступеневої української. Вона складається з адміністративних судів воєводств та ВАС Польщі. До 1 січня 2004 р. діяв лише ВАС, який мав свої філії у найбільших містах.
Адміністративні суди здійснюють правосуддя шляхом контролю за діяльністю публічної адміністрації (сфера державного управління й місцевого самоврядування) та розв’язання спорів щодо компетенції та підвідомчості між органами місцевого самоврядування, самоврядними апеляційними колегіями, а також між ними та урядовими органами.
Адміністративні суди воєводств є першою інстанцією. ВАС Польщі розглядає в апеляційному порядку скарги на рішення цих судів. Він також має повноваження тлумачити правові положення, використання яких призвело до відмінностей в рішеннях адміністративних судів, а також роз’яснювати складні випадки застосування права. Крім того, він може вирішувати спори щодо підвідомчості між органами місцевого самоврядування та органами виконавчої влади.
Характерною особливістю польської системи адміністративної юстиції є те, що перед зверненням до суду особа має пройти процедуру оскарження прийнятого адміністративним органом рішення саме до цього органу. Якщо рішення приймається не на користь особи, вона може звернутися до вищого адміністративного органу. У разі невиконання цих вимог суд має право відмовити в прийнятті заяви.
Завдяки такому підходу лише близько 10% справ, що надходять до вищих адміністративних органів, подаються до адміністративних судів першої інстанції. Зменшенню кількості справ, що надходять до ВАС Польщі, сприяє також те, що всі витрати, пов’язані із веденням судового процесу, покладаються на позивача, якщо він програє.
Учасники круглого столу погодилися, що завдяки зустрічі їм вдалося дізнатися багато корисного для подальшого запровадження у своїх країнах і покращення функціонування адміністративного судочинства. Вони також розглянули питання щодо участі суддів Вінницького апеляційного адміністративного округу в науковій конференції адміністративних судів Польщі, що відбудеться у жовтні цього року, й затвердили проект угоди про співпрацю.
Голова ВААС Віталій Кузьмишин (ліворуч) і його польський колега Ян Гженда визнали зустріч корисною і домовилися про співпрацю в майбутньому.
Матеріали за темою
Повноваження керівника апарату суду, надсилання рішення в ЄСІТС та інші висновки в огляді КАС
26.03.2024
Госпсуд на Одещині очолив «старий» голова
06.03.2024
У райсуді на Київщині змінився голова
29.02.2024
У Херсонському міськсуді переобрали голову
23.02.2024
У райсуді Львова переобрали голову
19.02.2024
У райсуді Київщини переобрали голову
16.02.2024
У райсуді на Рівненщині — новий голова
13.02.2024
У райсуді на Закарпатті новий голова
02.02.2024
У райсуді на Полтавщині змінився голова
18.01.2024
У суді на Львівщині переобрано голову
09.01.2024
У міськсуді на Одещині — новий голова
04.01.2024
Коментарі
До статті поки що не залишили жодного коментаря. Напишіть свій — і будьте першим!