З 1 січня 2026 року набудуть чинності зміни до Порядку розгляду скарг у сфері державної реєстрації. Вони стосуватимуться механізму оскарження рішень, дій або бездіяльність державного реєстратора, суб’єктів державної реєстрації та територіальних органів Мін’юсту.
Про це інформує «Закон і Бізнес» з посиланням на Мін’юст.
Комісії замість колегій
Відповідно до нового порядку, розгляд скарг на рішення, дії або бездіяльність державних реєстраторів та суб’єктів державної реєстрації здійснюватиметься комісіями з розгляду скарг у сфері державної реєстрації.
Комісії утворюватимуться:
- при Міністерстві юстиції України;
- при територіальних органах Міністерства юстиції - міжрегіональних управліннях.
Наказ Міністерства юстиції України № 71/5 від 9 січня 2020 року, який регулював діяльність колегій з розгляду скарг, втрачає чинність. А порядок роботи комісій, утворених саме при територіальних органах Міністерства юстиції, та їхній персональний склад затверджуватиметься відповідними міжрегіональними управліннями.
Комісії діятимуть на підставі положень, затверджених Мін’юстом чи відповідним територіальним органом з урахуванням примірного положення про комісію з розгляду скарг, затвердженого постановою КМУ від 28 квітня 2023 року № 420.
Ключові новації у порядку оскарження
Тепер порядком уточнено перелік питань, на які поширюється розгляд скарг, зокрема:
- дії, проведені в автоматичному режимі (оскарження результатів роботи електронних систем);
- рішення, дії або бездіяльність територіальних органів Мін’юсту;
- повідомлення державних реєстраторів про виявлені факти використання їхніх ідентифікаторів доступу іншими особами до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно чи Єдиного державного реєстру юридичних осіб, ФОП та громадських формувань.
Участь скаржника, державного реєстратора, суб’єкта державної реєстрації у розгляді скарги забезпечуватиметься у строки та в порядку, визначені законом «Про адміністративну процедуру», а заінтересовані особи стають учасниками адміністративного провадження.
У разі скасування судом рішення Мін’юсту чи його територіального органу, прийнятого за результатами розгляду скарги у сфері державної реєстрації, повторний розгляд такої скарги не проводитиметься, якщо інше не передбачено відповідним рішенням суду.
Якщо ж суд скасує рішення Мін’юсту чи його територіального органу про задоволення скарги у сфері державної реєстрації (що матиме наслідком внесення відомостей до реєстрів), Мін'юст чи його територіальний орган після надходження відповідного судового рішення, що набрало законної сили, у встановленому законодавством порядку вносить відповідні відомості та/або вчиняє реєстраційні дії в реєстрах.
Підготовка до впровадження змін
З метою забезпечення безперебійного функціонування адміністративних процедур органи юстиції на місцях уже здійснюють підготовчі заходи для роботи за новими правилами. Для заявників і суб’єктів державної реєстрації це означає, що з початку 2026 року усі скарги у сфері державної реєстрації розглядатимуться новими органами - комісіями за оновленою процедурою.
.
Матеріали за темою
Як подати скаргу у сфері держреєстрації
13.11.2025
У Кишиневі запрацювала філія ДП «Документ»
28.10.2025


Коментарі
До статті поки що не залишили жодного коментаря. Напишіть свій — і будьте першим!