Консультативна комісія з реституції понад 20 років розглядала у Німеччині спірні справи щодо предметів культурної спадщини, викрадених нацистами. Тепер їй на зміну прийшов інший орган.
У грудні розпочав роботу спеціально створений третейський суд у справах про культурну спадщину, викрадену нацистами, пише «Закон і Бізнес».
Таким чином, нащадкам осіб, пограбованих нацистами, має бути полегшений доступ до розгляду. Для їхньої участі більше не буде потрібно згода музею, залученого до певного розгляду. Обов'язковою умовою є те, що предмети мистецтва були конфісковані у їхніх власників через переслідування нацистами, пояснює DW.
Рішення третейського суду матимуть юридичну силу обов'язкових. Цим він відрізняється від консультативної комісії, оскільки її рекомендації не були обов’язковими до виконання. Більше того, процес буде безкоштовним для обох сторін. Як передбачається, повернення викрадених культурних цінностей буде прискорено.
До складу нового третейського суду увійшли 36 осіб, включаючи юристів та визнаних експертів у галузі історичних досліджень. Головуючими є колишня суддя Європейського суду з прав людини Елізабет Штайнер та екс-суддя Федерального конституційного суду, колишній прем'єр-міністр федеральної землі Саар Петер Мюллер.
Незважаючи на те, що вирішено ще не всі юридичні питання, пов’язані з поверненням культурних цінностей, держміністр з культури та ЗМІ Вольфрам Ваймер сподівається, що робота третейського суду надасть «новий імпульс» процесу переосмислення історичної несправедливості.
Німеччина у попередні роки вже робила спроби юридичного врегулювання питання реституції награбованого нацистами. У 2003 році для вирішення спірних випадків було створено консультативну комісію для розгляду цих справ, більш відому як комісію Лімбах — на честь першого голови Ютти Лімбах.
Однак цей орган вивчив лише 26 випадків. «Той факт, що комісія завершила відносно невелику кількість справ, пов’язаний не з неефективністю її роботи, а з тим, що до неї не надходило більше справ цієї тематики», — сказав голова комісії Ганс-Юрген Папір, який йде у відставку. А причина в тому, що жертви не могли в односторонньому порядку звертатися до комісії.
За оцінками експертів, нацисти викрали до 600 тис. витворів мистецтва внаслідок грабежів європейських країн у період третього рейху — з 1933 року до кінця Другої світової війни. Крім золота, срібла та валюти, вилучалися культурні цінності, в тому числі картини, кераміка, книги та релігійні скарби. Хоча більша частина цих предметів була повернена від імені союзників відразу після війни, багато з них досі вважаються зниклими або стали предметом спору про реституцію.
Так, наприклад, у німецьких федеральних землях Баварія та Північний Рейн — Вестфалія вже багато років триває боротьба за картини із державних колекцій. Так, адвокати спадкоємців Альфреда Флехтхайма вже близько 10 років вимагають повернення роботи Макса Бекмана «Ніч» із колеції Художнього зібрання Північного Рейну – Вестфалії.
А в Баварії однією з найгучніших справ є суперечка за твір Пабло Пікассо «Портрет мадам Солер», на яку претендують нащадки колекціонера Пауля фон Мендельсона-Бартольді. Вони не змогли звернутися до консультативної комісії, оскільки Баварія не дала згоди, аргументуючи це тим, що в даному випадку не йдеться про конфіскований твір. Тепер справу буде передано до третейського суду.
Серед картин, які намагаються повернути спадкоємці, — творіння Пабло Пікассо «Портрет мадам Солер».
Матеріали за темою
Українському народу дали премію за стійкість
26.11.2025


Коментарі
До статті поки що не залишили жодного коментаря. Напишіть свій — і будьте першим!