У ФРН закінчився одна із найдовших суперечок в історії мистецтва. З 1926 року, нащадки останнього імператора та держава з’ясовували, кому належить право на тисячі мистецьких цінностей династії Гогенцоллернів.
Як оголосив у Берліні державний міністр з питань культури та ЗМІ Вольфрам Ваймер, завдяки досягнутим з федеральним урядом та двома федеральними землями угодам, найцінніші артефакти залишаться на постійній основі у користуванні музеїв Берліна та Бранденбурга, пише «Закон і Бізнес» із посиланням на DW.
Загалом, як повідомляє Der Tagesspiegel, йшлося про 27 тисяч предметів. Серед них такі цінні артефакти, як портрет курфюрста Йоахіма I Бранденбурзького, представника династії Гогенцоллернів, роботи німецького художника епохи Ренесансу Лукаса Кранаха Старшого, а також меблі зі слонової кістки з маєтку князя Йоганна Моріца Нассау-Зігенського та столовий сервіз, придбаний королем Пруссії з династії Гогенцоллернів Фрідріхом II Великим у 1750 році.
Династія Гогенцоллернов правила Пруссією, а згодом і всією об’єднаною Німеччиною до закінчення Першої світової війни. Проголошення Веймарської республіки та зречення кайзера Вільгельма II від престолу поклали край монархії в Німеччині в 1918 році. Майно династії було конфісковано.
У 1926 році між тодішнім урядом Пруссії і Гогенцоллернами все ж таки було укладено договір про те, кому що належить. Однак крапку в суперечці він не поставив — до останнього часу зберігалася правова невизначеність.
Ключовим питанням у справі вирішення долі спадщини династичної сім’ї стала роль, яку нащадки німецького кайзера зіграли у становленні націонал-соціалізму в Німеччині — у приході Гітлера до влади.
Дім Гогенцоллернів, який очолює Георг Фрідріх, принц Прусський, що народився в 1976 році і є праправнуком останнього імператора Німеччини Вільгельма II, не зумівши домовитися з владою ФРН, оголосив про те, що претендує на тисячі творів мистецтва, які сьогодні перебувають у німецьких музеях. Переговори щодо права власності на них велися з 2014 року. Крім того, Гогенцоллерни вимагали багатомільйонних компенсацій за експропрійовані палаци та інвентар.
Поки йшли судові розгляди, переговори зайшли у глухий кут. Однак у 2023 році відповідні позови було відкликано. «Настав момент, коли вирішення цього питання в судовому порядку видається мені неправильним», — заявив тоді у ЗМІ праправнук останнього німецького кайзера. Восени 2024 року переговори розпочалися знову.
Новим наразі є те, що вдалося прояснити юридичні нюанси, пов’язані із володінням і власністю. Спірні об’єкти з колишнього музею Гогенцоллернів будуть передані некомерційному Фонду художньої спадщини Гогенцоллернів. До опікунської ради увійшли 6 представників державного сектора і три— від Гогенцоллернів. «Право розпоряджатися» артефактами, наприклад, щодо виставок, переходить від династії до фонду.

Георг Фрідріх, принц Прусський, розглядає на одній із виставок у Потсдамі у 2008 році кавовий сервіз, частину спадщини Гогенцоллернів. Фото: Nestor Bachmann/dpa
Матеріали за темою
Коментарі
До статті поки що не залишили жодного коментаря. Напишіть свій — і будьте першим!