ПФУ не може відмовити в призначенні пенсії через незатвердження ним переліку необхідних документів — ВС
Відсутність механізму реалізації права, передбаченого законом, зокрема, щодо переліку документів, необхідних для призначення пенсії, не може бути підставою для позбавлення чи обмеження цього права.
На цьому наголосив Касаційний адміністративний суд, скасовуючи попередні рішення у справі №280/6884/21 та ухвалюючи нове, інформує «Закон і Бізнес».
Позивач звернувся до органу Пенсійного фонду із заявою про переведення його з пенсії по інвалідності на пенсію згідно із законом «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» від 28.02.1991 №796-XII.
Судами попередніх інстанцій встановлено, що позивач має статус учасника ліквідації ядерних аварій (категорія 3). У посвідчені зазначено, що позивач має право на пільги і компенсації, встановлені законом для учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС.
КАС зазначив, що відповідно до ч.1 ст.55 закону №796-XII особам, які працювали або проживали на територіях радіоактивного забруднення, пенсії надаються із зменшенням пенсійного віку, встановленого ст.26 закону «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», за наявності відповідного страхового стажу, зменшеного на кількість років зменшення пенсійного віку, але не менше 15 років страхового стажу.
Водночас, законодавством не передбачено переліку документів, які повинна подати особа, яка є учасником ліквідації ядерних аварій для підтвердження особливого статусу, що надає їй право на призначення пенсії відповідно до норм ст.55 закону №796-XII.
Аналіз положень п.3 ч.1 ст.9, ч.4 ст.14 закону №796-XII, пп.1, 4 Порядку віднесення громадян з-поміж тих, які брали участь у ліквідації інших ядерних аварій, у ядерних випробуваннях, у військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї або постраждали за інших обставин від радіаційного опромінення не з власної вини, до відповідних категорій осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, затвердженого постановою КМУ від 02.12.1992 №674, дає підстави для висновку, що особа, яка брала участь у ліквідації ядерних аварій, в ядерних випробуваннях, у військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї, прирівнюється за правовим статусом до учасника ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС відповідної категорії, а отже має рівні права та пільги, якщо інше не встановлено законом.
Наявність у позивача посвідчення учасника ліквідації ядерних аварій, а не учасника ліквідації аварії на ЧАЕС чи потерпілого, не має значення для вирішення спору, оскільки їх правовий статус, в аспекті права на пенсію із зниженням віку, є однаковим.
Водночас з 2016 року Пенсійний фонд не врегулював у відповідному підзаконному нормативно-правовому акті переліку документів, які учасники ліквідації ядерних аварій повинні подавати для призначення пенсії на умовах, визначених ч.1 ст.55 закону №796-XII. Саме через бездіяльність ПФУ правовідносини щодо призначення пенсій цим особам залишилися у правовій невизначеності, тому негативні наслідки неналежного правового регулювання не повинні покладатися на позивача.

Вважається, що за 40 років діяльності Семипалатинського полігону 1,2 млн осіб отримали радіаційне опромінення у різних дозах.
Матеріали за темою
Коментарі
До статті поки що не залишили жодного коментаря. Напишіть свій — і будьте першим!