Штучне підвищення заробітних плат окремих працівників ДСАУ за рахунок виплати стимулюючих виплат виглядає явно несправедливим по відношенню до працівників судів підкатегорії В2 і В3.
На це звернула увагу Рада суддів, проаналізувавши дані ДСАУ про розміри заробітних плат по основних посадах в розрізі регіонів, спеціалізацій, інстанцій та ТУ ДСАУ, повідомляє «Закон і Бізнес».
Адже, за даними звіту ДСАУ, торік було забезпечено стимулюючі виплати працівникам місцевих судів на рівні 33% посадового окладу, спеціалізованих місцевих — 42%, апеляційних — 45%.
Проте, за словами голови РСУ Богдана Моніча, у деяких областях відсоток стимулюючих виплат був нижчим. У той час, як в територіальних управліннях ДСАУ він, навпаки, вищий, подекуди — до 116% (в Луганській області).
Як зазначено у рішенні РСУ від 30.08.2023 №36, особливо яскравим в цьому контексті є приклад Київського окружного адміністративного суду, якому передана величезна кількість справ з ліквідованого Окружного адміністративного суду м. Києва, а середня місячна заробітна плата працівників підкатегорії В2 склала 8,6 тис. грн., працівників підкатегорії В3 – 5,3 тис. грн. (Дані щодо середнього відсотку стимулюючих виплат та середньої заробітної плати в розрізі областей, інстанцій та спеціалізації наведені у рішенні).
Натомість середній розмір стимулюючих виплат працівникам ДСАУ склав 48,7%. При цьому високий розмір стимулюючих виплат встановлювався здебільшого керівництву в розмірі 70,6% (керівник ДСАУ та його заступники) та працівникам патронатної служби (62,4%). Середній персонал натомість отримував стимулюючі виплати в розмірі від 39,2% до 46,7%. В той же час водіям ДСАУ нараховували стимулюючі виплати в розмірі 486%.
Так само констатовано, що ДСАУ самоусувається від вирішення нагальних питань, які виникають в діяльності тих чи інших розпорядників бюджетних коштів нижчого рівня. Яскравим прикладом такого є ситуація, що виникла з виплатою регіонального коефіцієнта суддям Тисменицького районного суду Івано-Франківської області.
Тож члени РСУ констатували, що «вочевидь, однією з причин низької ефективності діяльності ДСАУ в першу чергу є недостатня робота його керівництва, нездатність самостійно в межах визначених законодавством повноважень приймати оперативні рішення з проблемних питань судової влади, перекладаючи відповідальність за їх вирішення на свої територіальні управління, як розпорядників бюджетних коштів нижчого рівня».
З огляду на виявлені недоліки в роботі, РСУ визнала незадовільною роботу ДСАУ та ініціювала перед Вищою радою правосуддя проведення перевірки наявності ознак дисциплінарного правопорушення в діях (бездіяльності) голови ДСАУ Сальнікова О.О. та його заступника Пампури М.В. Крім того, від Рахункової палати запросили проведення аудиту ефективності використання ДСАУ бюджетних коштів упродовж 2022—2023 рр.
Рада суддів України
РІШЕННЯ
30 серпня 2023 року №36
Про організаційне та фінансове забезпечення діяльності органів судової влади
Частиною 1 ст.151 закону «Про судоустрій і статус суддів» встановлено, що Державна судова адміністрація України є державним органом у системі правосуддя, який здійснює організаційне та фінансове забезпечення діяльності органів судової влади у межах повноважень, установлених законом.
Отже, основні завдання ДСАУ полягають у здійсненні організаційного забезпечення функціонування судів та забезпечення фінансування органів судової влади, суддівського самоврядування, а також всіх інших суб’єктів публічної адміністрації, які виконують свої повноваження у сфері здійснення правосуддя. При цьому слід виокремити організаційне та фінансове забезпечення, яке здійснюється ДСАУ, як відносно відокремленою інституцією, у зв’язку з її особливим статусом як головного розпорядника бюджетних коштів.
Тобто ДСАУ виступає як суб’єкт правовідносин у сфері організаційно-правового забезпечення діяльності суду, особливості здійснення яких визначаються повноваженнями, що закріплені у законодавстві про судоустрій і статус суддів, Положенні про ДСА України, затвердженого рішенням Вищої ради правосуддя 17.01.2019 №141/0/15-19 з подальшими змінами, а також є суб’єктом фінансово-публічних правовідносин, які мають виконуватися не лише відповідно до законодавства про судоустрій і статус суддів, а також згідно з законодавством, що регулює бюджетні правовідносини.
Відповідно до ст.133 закону «Про судоустрій і статус суддів» Рада суддів є вищим органом суддівського самоврядування та діє як виконавчий орган з’їзду суддів України.
Повноваження та порядок роботи Ради суддів визначаються законом «Про судоустрій і статус суддів» та Положенням про Раду суддів України, затвердженим з’їздом суддів України з подальшими змінами.
Відповідно до повноважень, визначених законом, Рада суддів розробляє та організовує виконання заходів щодо забезпечення незалежності судів і суддів, поліпшення стану організаційного забезпечення діяльності судів; здійснює контроль за організацією діяльності судів, заслуховує з цих питань голову ДСАУ, його заступників, керівників структурних підрозділів і територіальних управлінь ДСАУ; звертається з пропозиціями щодо питань діяльності судів до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.
Так, рішенням РСУ від 4.05.2023 №14 вирішено запровадити щоквартальне звітування ДСАУ на засіданнях Ради про стан та перспективи фінансового забезпечення діяльності органів судової влади.
У зв’язку з цим, листом від 9.06.2023 №9рс-256/23-вих РСУ звернулась до ДСАУ з нагадуванням щодо необхідності щоквартального звітування відповідно до п.2 рішення РСУ №14, зазначивши, що у звіті обов’язково має бути:
інформація про перерозподіли коштів, які здійснені за рішенням Вищої ради правосуддя (які кошти, з яких розпорядників були зняті, кому перерозподілені тощо);
інформація про розміри заробітних плат по основних посадах в розрізі регіонів, спеціалізацій, інстанцій, ТУ ДСАУ;
інформація про те, чи продовжуються виплати особам, які перебувають на окупованих територіях, розміри таких виплат.
Запитувана інформація надійшла до РСУ 14.07.2023 листом ДСАУ від 13.07.2023 №11-8368/23.
Крім того, дізнавшись, що 20.07.2023 до порядку денного засідання ВРП включено питання про звіт голови ДСАУ за 2022 рік, РСУ листом від 14.07.2023 №9рс-349/23-вих звернулась до ДСАУ з вимогою в найкоротші строки надіслати до РСУ всі матеріали, що стосуються звіту голови ДСАУ за 2022 рік (в тому числі й ті, що надіслані до ВРП), а також витребувана інша інформація щодо діяльності ДСАУ у 2022 році.
Листом від 19.07.2023 №16-8660/23 ДСАУ надіслала до РСУ звіт про свою діяльність за 2022 рік, що надсилався до ВРП 10.03.2023№16-2821/23.
Окремі матеріали ДСАУ були надані РСУ безпосередньо напередодні засідання 17.08.2023.
Слід звернути увагу, що на запит РСУ не була надана інформація про перерозподіли коштів, які здійснені ДСАУ протягом 2022 року (які кошти, з яких розпорядників були зняті, кому перерозподілені тощо).
Також не була надана інформація про те, чи продовжувалися виплати особам, які перебували на окупованих територіях, розміри таких виплат в розрізі судів/ ТУ ДСА/ ТУ ССО та про загальний розмір здійснених виплат (за період 2022 року).
Крім того, з огляду на питання, які виникали під час засідання РСУ, 17.08.2023 листом за №9рс-421/23-вих. до ДСАУ було направлено запит з проханням негайно (не пізніше 22.08.2023) надати РСУ такі матеріали та документи:
інформацію про розміри заробітної плати співробітників Служби судової охорони за 2022 рік та І півріччя 2023 року (в розрізі посад, регіонів та основних складових заробітної плати, в тому числі й стимулюючих виплат);
наказ про призначення на посаду голови ДСАУ та матеріали, на підставі яких було видано цей наказ;
накази про призначення на посади заступників голови ДСАУ та матеріали, на підставі яких були видані ці накази (за 2022—2023 рр.);
накази про розподіл обов’язків між головою ДСАУ, заступниками голови ДСАУ, накази про покладання обов’язків голови ДСАУ на когось із заступників (за 2022—2023 рр.);
накази про призначення/звільнення начальників територіальних управлінь ДСАУ, накази про встановлення їм стимулюючих виплат (за 2022—2023 рр.);
накази про притягнення начальників територіальних управлінь ДСАУ до дисциплінарної відповідальності та матеріали на підставі яких такі накази видавались (за 2022—2023 рр.);
накази територіальних управлінь ДСАУ про встановлення дистанційної роботи у 2022—2023 рр. (зокрема ТУ ДСА в Херсонській області);
інформацію про вартість впровадження додаткового каналу електронної комунікації судів з учасниками судового процесу (месенджер Viber), за допомогою якого з 15.02.2023 суди можуть надсилати судові повістки і виклики;
інформацію про позицію ДСАУ щодо можливості заохочення державних службовців путівками в ДП «Санаторно-курортний лікувальний центр «Шкло» у межах чинного правового регулювання;
інформацію про вжиті ДСАУ заходи щодо виконання постанови КМУ від 16.12.2022 №1384 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 9 жовтня 2020 р. № 1109»;
інформацію про підготовку судів до нового опалювального сезону та можливого блекауту (зокрема, чи розроблялись якісь заходи задля запобігання можливим негативним наслідкам, чи вчинялися з боку ДСАУ якісь дії задля закупівлі ТУ ДСА/ судами генераторів та/чи систем зберігання енергії).
ДСАУ вказаний запит виконано з порушенням строків, встановлених РСУ, та надано запитувані матеріали частково 29.08.2023, тобто напередодні засідання РСУ, що фактично унеможливило провести їх вивчення та повний аналіз.
Також ДСАУ проігноровано прохання РСУ терміново надати на її запит від 24.08.2023 №9рс-424/23-вих. інформацію щодо деяких питань патронатної служби ДСАУ та стимулюючих виплат. Як і на попередній запит, запитувані матеріали до РСУ були надані 29.08.2023.
Крім того, при опрацюванні вказаних запитів жодних пропозицій чи повідомлень від ДСАУ про продовження строків їх виконання до РСУ не надходило.
При цьому, в.о. голови ДСАУ Пампура М.В., який брав участь у засіданні РСУ 17.08.2023 під час розгляду питання про організаційне та фінансове забезпечення діяльності органів судової влади ДСАУ у 2022 році та І півріччі 2023 року, був повідомлений про перерву у засіданні РСУ для необхідності надання ДСАУ додаткових матеріалів та документів з вказаного питання.
Зазначене може свідчити як про низький рівень виконавчої дисципліни, низьку ефективність діяльності органу при розгляді відповідних запитів, так і про можливі наміри приховати певну інформацію.
Рада суддів вважає, що такий рівень організації роботи ДСАУ не відповідає її основним повноваженням, а також не забезпечує чітких, злагоджених та оперативних дій, які ДСАУ має здійснювати перед викликами сьогодення з метою належного організаційного та фінансового забезпечення діяльності органів судової влади.
З наданих 29.08.2023 додаткових матеріалів вбачається, що у 2022—2023 рр. безпосереднє керівництво з питань фінансового забезпечення діяльності судів (крім Верховного Суду та вищих спеціалізованих судів), Вищої кваліфікаційної комісії суддів, Національної школи суддів, органів суддівського самоврядування, Служби судової охорони, ДСАУ та її територіальних управлінь у межах повноважень, визначених законом «Про судоустрій і статус суддів», відповідно до покладених на нього функцій та повноважень здійснював Пампура М.В., який у зазначений період виконував обов’язки т.в.о. заступника голови ДСАУ, обіймав посаду заступника голови ДСАУ.
До його відання були віднесені й питання організації матеріально-технічного забезпечення судів (крім Верховного Суду та вищих спеціалізованих судів), ВККС, НШСУ, органів суддівського самоврядування, ССО, ДСАУ та її територіальних управлінь, управління об’єктами державної власності, що належать до сфери управління ДСАУ тощо.
Зважаючи на вищевикладене, РСУ в даному рішенні має змогу проаналізувати виключно отримані матеріали, в тому числі й ті, які були отримані раніше упродовж 2022 року.
Також при ухваленні даного рішення є можливість з’ясувати окремі недоліки роботи ДСАУ, які відображені у рішенні ВРП від 20.07.2023 №740/0/15-23 «Про Звіт Голови Державної судової адміністрації України про діяльність Державної судової адміністрації України за 2022 рік».
Як зазначено у звіті щодо стану фінансового забезпечення органів та установ системи правосуддя, загальна потреба ДСАУ, як головного розпорядника коштів у бюджетних призначеннях, для досягнення результативних показників роботи судової системи у 2022 році мала становити 26 млрд 691,6 млн грн. При цьому законом «Про Державний бюджет України на 2022 рік» для місцевих та апеляційних судів, а також органів та установ системи правосуддя було затверджено видатки обсягом 19 млрд 035,4 млн грн., що забезпечувало 71% від потреби ДСАУ в фінансових ресурсах як головного розпорядника бюджетних коштів.
У зв’язку з повномасштабною збройною агресією російської федерації проти України у березні та квітні 2022 року були проведені секвестри державного бюджету, внаслідок чого бюджетні призначення ДСАУ були зменшені на 2 млрд 117,9 млн грн. (зменшено фінансові ресурси на 11%), з них 1 млрд 418,5 млн грн. на оплату праці, 65,3 млн грн. на нарахування на оплату праці, 74,5 млн грн. на поточні видатки, 15,8 млн грн. на комунальні послуги та енергоносії, 541,6 млн грн. на видатки розвитку та 2,2 млн грн. на виконання судових рішень на користь суддів.
На кінець 2022 року загальна сума бюджетних призначень ДСАУ становила 16 млрд 917,5 млн грн., із них за загальним фондом державного бюджету — 14 млрд 167,5 млн грн., за спеціальним фондом — 2 млрд 750,0 млн грн. 90% вказаних бюджетних призначень на 2022 рік — на оплату праці та нарахування на неї (15 млрд 270,5 млн грн.), решту спрямовано на інші поточні видатки (1 млрд 200,8 млн грн. — 7%), на оплату комунальних послуг та енергоносіїв (446,2 млн грн. — 3%) та видатки розвитку (0,05 млн грн. — 0%).
Також у звіті зазначено, що у 2022 році план надходження бюджетних коштів до спеціального фонду державного бюджету було виконано на 90,5% (із запланованих 2 млрд 750,0 млн грн. фактичні надходження від сплати судового збору, звернення застави в дохід держави та від стягнення судового збору, стягувачем за яким є ДСАУ, становили 2 млрд 489,0 млн грн., тобто ДСАУ, як головний розпорядник коштів, недоотримала 261 млн грн.).
Щодо підготовки бюджетного запиту на 2023 рік ДСАУ зазначила у звіті, що загальна потреба ДСАУ в фінансових ресурсах на 2023 рік становить 33710,1 млн грн.
Законом «Про Державний бюджет України на 2023 рік» ДСАУ як головному розпоряднику бюджетних коштів затверджено 17324,5 млн грн., що забезпечує 51,4% від її потреби у фінансових ресурсах.
Як наслідок, упродовж 2022 року до РСУ надходили звернення від місцевих та апеляційних судів щодо неналежного фінансового та матеріально-технічного забезпечення їхньої діяльності, а також щодо недостатнього рівня заробітної плати працівників апарату місцевих та апеляційних судів.
Про цю проблему зазначено і у рішенні ВРП від 20.07.2023 №740/0/15-23, зокрема, на запит ВРП апеляційні суди у співпраці з місцевими судами опрацювали звіт та висловили свої зауваження і пропозиції, а саме:
«Неналежний рівень фінансування оплати праці працівників апарату місцевих та апеляційних судів призводить до втрати професійних спеціалістів, плинності кадрів та ускладнення заповнення вакантних посад, і відповідно, неукомплектованості штату апарату судів.
Наявний розмір стимулюючих виплат для працівників апарату судів за вкрай низьких посадових окладів, а також поглиблення економічної кризи в державі в умовах воєнного стану не забезпечують гідний та справедливий рівень їх оплати праці.
Судами зауважено, що зазначені у звіті відомості щодо середнього розміру заробітної плати та стимулюючих виплат для працівників апарату судів у розрізі юрисдикцій та інстанцій судів не відображають реальний стан оплати праці та потребують деталізації в розрізі категорій державних службовців, працівників патронатної служби, службовців та робітників.
Окремі пропозиції судів стосувалися необхідності деталізації інформації про стан фінансового забезпечення органів та установ системи правосуддя, щодо діяльності яких ДСАУ є головним розпорядником бюджетних коштів (ВККС, НШСУ, ССО, ДСАУ та її територіальних управлінь).
ВРП погодилась з відповідними пропозиціями судів та доцільністю відображення в подальших звітах про діяльність ДСАУ детальної інформації щодо середнього розміру заробітної плати та стимулюючих виплат для працівників судів, органів та установ системи правосуддя, щодо діяльності яких ДСАУ здійснює функції головного розпорядника бюджетних коштів, у розрізі юрисдикції/ інстанції судів, категорій працівників тощо».
РСУ теж відома окреслена проблема, у зв’язку з чим Рада зверталася до ДСАУ листом від 10.01.2023 №9рс-12/23-вих стосовно нерівномірного розподілу фінансування по регіонах України з проханням надати інформацію:
про розмір стимулюючих виплат працівникам апарату судів, виплачених упродовж 2022 року (в розрізі основних посад та кожного регіону по інстанції та юрисдикції), із зазначенням середнього розміру стимулюючих виплат в розрізі кожного регіону та в розрізі кожної посади;
про розмір стимулюючих виплат в розрізі регіонів та відповідних установ правосуддя, які знаходяться у віданні ДСАУ як головного розпорядника бюджетних коштів (ДСАУ, ТУ ДСАУ, НШСУ, ВККС).
Листом ДСАУ від 08.02.2023 №11-1516/23 надано інформацію про розмір стимулюючих виплат у 2022 році працівників апарату судів у розрізі категорій посад та кожного регіону по інстанціях та юрисдикціях, працівників ДСАУ, ТУ ДСАУ, НШСУ, ВККС.
Аналіз зазначеної інформації свідчить про непропорційність розподілу та перерозподілу коштів між органами судової влади.
Аналогічні проблеми виникали упродовж 2020 та 2021 років, у зв’язку з чим рішенням РСУ від 09.04.2021 №8 встановлено заборону керівникам територіальних управлінь ДСАУ та їх працівникам виплачувати стимулюючі виплати в розмірах, що перевищують середній розмір стимулюючих виплат працівників апарату судів відповідної області.
Рішенням РСУ від 03.09.2021 №39 дозволено встановлювати стимулюючі виплати працівникам ТУ ДСАУ на рівні стимулюючих виплат працівників апарату апеляційних судів відповідного регіону, враховуючи економію фонду оплати праці, яка утворилась у територіальному управлінні ДСАУ за попередні місяці.
Згідно наявної у РСУ інформації, вказане рішення не виконується, хоча є чинним.
Так у звіті ДСАУ за 2022 рік зазначено, що завдяки перерозподілу бюджетних асигнувань у 2022 році ДСАУ забезпечено у 2022 році середньорічні стимулюючі виплати працівникам апарату судів на рівні:
місцеві загальні суди — 33% посадового окладу;
місцеві спеціалізовані суди — 42% посадового окладу;
апеляційні суди — 45% посадового окладу.
Зазначена інформація не відповідає дійсності, оскільки з аналізу наявної у РСУ інформації реальний середньорічний розмір стимулюючих виплат не досягає заявлених ДСАУ цифр.
Так по місцевим загальним судам зазначений розмір варіюється від 3,8% до 42,3%.
При цьому заявлений розмір стимулюючих виплат досягає 33% лише в чотирьох областях.
В той же час у територіальних управліннях ДСАУ середній розмір стимулюючих виплат варіюється від 54,3% до 125%.
(Для подальшого ознайомлення з текстом рішення перейдіть за посиланням).

У РСУ поставилися критично до спроб представників ДСАУ пояснити виявлені розбіжності виплатою окремими судами допомоги для вирішення соціально-побутових питань.
Матеріали за темою
Коментарі
До статті поки що не залишили жодного коментаря. Напишіть свій — і будьте першим!