Європейський суд з прав людини визнав прийнятною до розгляду міждержавну справу «Україна та Нідерланди проти Росії». Тепер суд у Страсбурзі перейде до її розгляду по суті.
«Суд одностайно вирішив, що з 11 травня 2014 року події підпадають під юрисдикцію суду», оскільки «території, захоплені сепаратистами, перебували під контролем Російської Федерації», - наголосила суддя ЄСПЛ, яка 25 січня зачитала коротку версію рішення суду щодо спільної скарги, повідомляють в Українській Гельсінській спілці з прав людини.
Представники Росії в Європейський суд з прав людини не з’явилися. Незадовго до слухань у цій справі уряд РФ відсторонив від ведення процесів у ЄСПЛ команду свого міністерства юстиції, хоча зазвичай у державах-членах Ради Європи саме мін’юсти є відповідальними за захист держави у Страсбурзі.
Міждержавна справа «Україна та Нідерланди проти Росії» стосується системних порушень прав людини на Сході України (окупована Росією територія України) з 2014 року, включаючи також збиття Малайзійського літака рейсу MH17 17 липня 2014 року, а також викрадення трьох груп в дітей на сході України в період з червня по серпень 2014 року та їх тимчасове переміщення до Росії.
У 2020 році три міждержавні справи об’єднали в одну, а саме: «Україна проти Росії (щодо Східної України)» за заявою № 8019/16, яка стосується масових та систематичних порушень прав людини на тимчасово окупованих територіях Донецької та Луганської областей; «Україна проти Росії» за заявою № 43800/14 щодо викрадення та спроб незаконного вивезення дітей-сиріт з Донецької та Луганської областей на територію Російської Федерації у 2014 році; «Нідерланди проти Росії» за заявою № 28525/20 щодо збиття літака рейсу Малайзійських авіаліній MH17.
Держави-заявники стверджували про наступні порушення Росією Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод:
статті 2 – право на життя
статті 3 – заборона катувань, нелюдського і такого, що принижує гідність поводження)
статті 4 – заборона примусової праці
статті 5 – право на свободу
статті 8 – право на повагу до приватного та сімейного життя
статті 9 – свобода думки, совісті та релігії
статті 10 – свобода вираження поглядів
статті 11 – свобода зібрань і асоціацій
статті 13 – право на ефективний засіб правового захисту
статті 14 – заборона дискримінації
статті 1 Протоколу № 1 – захист власності
статті 2 Протоколу № 1 – право на освіту
статті 3 Протоколу № 1 – право на вільні вибори
статті 2 Протоколу №4 – свобода пересування.
26 січня 2022 відбулися усні слухання Великою Палатою щодо прийнятності даної справи.
Позиція Уряду Російської Федерації зводилась до наступного:
- Уряд РФ не погоджується з відмовою ЄСПЛ об’єднати міждержавну справу «Росія проти України» зі справою «Україна та Нідерланди проти Росії».
- РФ не визнає жодні із заявлених у міждержавних заявах скарги. Росія також не є стороною конфлікту в Україні.
- Справа має бути відхилена як неприйнятна, оскільки заявлені у ній скарги не підпадають під юрисдикцію РФ.
- Події, яких стосується справа «Україна та Нідерланди проти Росії», мають місце на території Донецької та Луганської областей, які перебувають поза суверенітетом РФ.
- Міждержавна справа сфабрикована та не містить жодних надійних доказів. Натомість на підтримку заяв надано фальсифіковані докази.
- Збиття літака МН-17 у липні 2014 року – це трагедія для всього світу. Але заява Уряду Нідерландів базується на сфабрикованих доказах і обвинуваченнях РФ щодо її відповідальності за трагедію. Збиття літака мало місце в період активних бойових дій у повітряному просторі України. Росія не має відношення до збиття літака.
Позиція України:
- Одразу після встановлення Росією ефективного контролю над Кримським півостровом, у квітні 2014 року розпочалася окупація східних областей України.
- Російська Федерація має екстратериторіальну юрисдикцію у розумінні статті 1 Конвенції найпізніше – з кінця квітня 2014 року, що підтверджується наступним: ефективним контролем над територією (присутність російських військових та озброєння); військовим, політичним та економічним впливом на керівництво так званих «Д/ЛНР»; фізичним контролем, що здійснюється представниками РФ над постраждалими від порушень прав людини.
- На заперечення позиції РФ стосовно її непричетності до дій «сепаратистів», перехоплені розмови та заяви ватажків бойовиків доводять, що вони контролювалися Росією. Також докази свідчать, що з моменту початку Україною антитерористичної операції, Росія надавала логістичну та військову підтримку сепаратистам.
- Одночасно з військовою присутністю та підтримкою, РФ здійснювала контроль над ключовими політичними та економічними сферами діяльності так званих республік, що підтверджувалося керівниками цих об’єднань.
- Окрім того, з 2019 року всі мешканці так званих «Д/ЛНР» можуть стати громадянами РФ, що є необхідним для отримання пенсій та соціальних виплат мешканцями цих республік.
- Уряд РФ не надав переконливих і достатніх доказів та аргументів у відповідь на надані Україною докази присутності російських військових та озброєння на території східної України.
- Російська Федерація має нести відповідальність за систематичні та триваючі порушення прав людини на території східної України, у тому числі – за збиття літака рейсу Малайзійських авіаліній MH17, а Європейський суд має компетенцію розглядати цю справу.
- Існування адміністративної практики порушень РФ прав людини підтверджується двома основними типами доказів: доповідями міжнародних організацій та свідченнями свідків, які підтверджують інформацію, викладену в доповідях.
- Як і у справі щодо Криму, Уряд України стверджує, що правило вичерпання ефективних засобів національного правового захисту не застосовується у цій справі у зв’язку з існуванням адміністративної практики порушень прав людини.
- Основною метою України у цій справі є припинення порушення прав людини та запобігання їх у майбутньому на непідконтрольній їй території.

Фото: Укрінформ
Матеріали за темою
Начальник управління СБУ в АРК виявився контррозвідником РФ, який закінчив Академію ФСБ Росії
23.04.2021
ВПО пообіцяли механізм, як отримати гроші за втрачене майно
в„–13 (1363), 31.03—06.04.2018
Вимога ГПК провокує численні звернення до ЄСПЛ від підприємств, розташованих у зоні АТО
в„–40 (1338), 21.10—27.10.2017
Як відчужувати майно на непідконтрольній території
в„–40 (1338), 21.10—27.10.2017
Коментарі
До статті поки що не залишили жодного коментаря. Напишіть свій — і будьте першим!