Знайдено ефективний метод боротьби зі свавіллям чиновників, які ігнорують громадян
Запровадження інституту зразкового рішення в Кодексі адміністративного судочинства розвантажить суди. А громадян захистить від типових порушень їхніх прав з боку суб’єктів владних повноважень. Утім, чи виявиться він ефективним на практиці?
Світовий тренд
Зміни до процесуального законодавства (проект №6232) уводять у КАС поняття «типові» та «зразкові адміністративні справи» й «зразкове рішення». По суті, йдеться про механізм, подібний до модельних чи пілотних рішень, які виносить Європейський суд з прав людини.
Останній перше пілотне рішення ухвалив ще в 2004 році в справі «Броньовський проти Польщі». Як розповіла суддя Вищого адміністративного суду Наталія Блажівська, метою застосування цього інструменту є зменшення навантаження. Отже, Євросуд виступає як квазіконституційний, вказуючи пілотним рішенням на норми законодавства, які потребують змін.
Водночас мотивація національних судів, що застосовують подібні інструменти, є глибшою. Зокрема, в Угорщині інститут модельного рішення діє з 1 січня 2008 року. Умовою розгляду модельної справи є наявність в суді першої інстанції більш ніж 10 типових проваджень.
Натомість Латвія відмовилася від цього інструменту. Тамтешні законодавці аргументували це так: сторони можуть бути незадоволені тим, що певна справа була визначена як типова для постановлення зразкового рішення. Другий аргумент: факти у справах можуть дещо відрізнятись, а суд може вважати їх схожими. Третій: зростає навантаження на Верховний суд, що вимагатиме додаткового фінансування, а уряд на це не погодиться.
В Португалії модельна справа може розглядатись, якщо йдеться про застосування нової норми або суд переконаний, що ситуація може повторюватись.
Вітчизняний контекст
Схожі інститути існують у Німеччині, Франції, Італії, Австрії, Польщі, недавно такий механізм запровадили Словенія та Литва.
Український варіант має свої особливості. Зокрема, для зразкової справи треба 10 типових проваджень, позови мають бути пред’явлені до одного й того ж держоргану. При цьому справу розглядає колегія з 5 і більше суддів ВС за правилами спрощеного провадження. Рішення може бути переглянуто в апеляційному порядку, а в касаційному — тільки з двох підстав: якщо справа неправильно визнана типовою або нетиповою.
«Це масові справи, якими перевантажені суди. І сьогодні це актуальний інструмент. По-перше, ми отримаємо уніфікацію застосування норм, по-друге — економію часу. І, безумовно, правову визначеність», — підсумувала Н.Блажівська.
Очевидно, такий гарний інструмент стане у пригоді громадянам і в соціальних спорах, і в податкових, і в інших, де чиновники вперто не хочуть виконувати закон, а дотримуються якихось внутрішніх інструкцій, порушуючи права громадян. Важливо, аби механізм ефективно запрацював на практиці.

Матеріали за темою
ВР ухвалила закон про створення нових судів
26.02.2025
Як відмовитись від апеляційної скарги
26.04.2024
Строки подачі та зміст апеляційної скарги
19.03.2024
Коментарі
До статті поки що не залишили жодного коментаря. Напишіть свій — і будьте першим!