ВС проти збільшення покарань несумлінних працедавців
Верховному Суді вказали на недоліки посилення від¬повідальності за незаконне звільнення громадян та грубе порушення угоди про працю.
Експерти пояснюють, що такі зміни суперечать тенденціям гуманізації кримінальної відповідальності, крім того, посилення відповідальності не обов’язково сприятиме зниженню кількості порушень.
Правове управління ВС проаналізувало законопроект «Про внесення змін до статей 172 і 173 Кримінального кодексу України» (№7236), ініційований народним депутатом Юрієм Мірошниченком. У пояснювальній записці до проекту говориться, що його розроблено з метою удосконалення кримінальної відпові¬дальності за окремі злочини у сфері захисту трудових прав.
Для реалізації цієї мети нардеп пропонує посилити покарання за злочини, передбачені цими статтями, а також привести диспозицію ст.173 КК у від¬повідність із положеннями законодавства про працю.
На думку експертів ВС, ідея посилити покарання за скоєння злочинів, передбачених стст.172 і 173 КК, є сумнівною. Так, у пояснювальній записці до проекту вона аргументована тим, що санкції зазначених статей, зокрема розмір штрафу як виду покарання, є меншими, ніж санкція ч.1 ст.41 Кодексу про адміністративні правопорушення за адміністративний проступок у галузі охорони праці. Однак, наголошують фа¬хівці, сама по собі така аргументація ще не є достатньою для внесення змін до закону про кримінальну відповідальність. Для цього необхідно провести відповідні кримінологічні дослідження, навести дані судової статистики, які свідчили б про неефективність існуючого покарання тощо, а це не було зроблено при підготовці проекту.
Чинні редакції санкцій стст.172 і 173 КК не передбачають покарання у ви¬гляді позбавлення волі. Ці злочини відповідно до класифікації злочинів (ст.12 КК) належать до злочинів невеликої тяжкості. Водночас згідно з проектом у разі скоєння злочинів, передбачених ч.2 обох статей КК, до особи може застосовуватися покарання у вигляді позбавлення волі на строк до 3 років, а самі такі злочини належатимуть до злочинів середньої тяжкості.
Проте з огляду на характер та ступінь суспільної небезпеки вказаних злочинів навряд чи доцільно відносити їх до злочинів середньої тяжкості та змінювати суворість покарання за їх скоєння, переконані у ВС. Як засвідчує практика, просте посилення покарання не знижує рівня злочинності та, як правило, не вирішує проб¬леми. На думку експертів, якщо й уносити зміни в санкції стст.172 і 173 КК, то лише в межах збільшення розміру покарання у ви¬гляді штрафу.
При цьому запропоновані зміни суперечать і тенденції до гуманізації кри¬мінальної відповідальності, яку відображає, наприклад, закон «Про внесення змін до Кримінального та Кримінально-процесуального кодексів України щодо гуманізації кримінальної відповідальності» від 15.04.2008.
Проект містить й інші недоліки, наголосили у ВС. Зокрема, вживається тер¬мін «громадянин-під¬при¬ємець». Експерти зауважили, що це звужує коло підприємців тільки тими, які мають громадянство України або іншої держави, однак відповідно до чинного законодавства займатися підприємницькою діяльністю мають право й особи без громадянства (ст.71 закону «Про правовий статус іноземців та осіб без громадянства»). У ВС переконані, що більш обгрунтовано використати при формулюванні диспозиції вказаної статті проекту широковживаний у законодавстві термін «фізична особа — підприємець».
Коментарі
До статті поки що не залишили жодного коментаря. Напишіть свій — і будьте першим!