Організовувати продаж акцій зможуть лише фондові біржі
Уже підписано закон, який внесе зміни в роботу фондових бірж та в спосіб розміщення цінних паперів. Серед нововведень — заборона професійним учасникам фондового ринку самостійно організовувати торгівлю. Відповідні повноваження надаються виключно фондовим біржам.
«Паперові» зміни
З 1 січня наступного року набуде чинності закон «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення законодавства про цінні папери» (повний текст див. на стор.17), ухвалений парламентом на початку липня.
Цим актом установлено схему емісії цінних паперів як при публічному, так і при приватному розміщенні. Визначений ст.30 закону «Про цінні папери та фондовий ринок» порядок у цілому не змінюється, проте стає більш конкретизованим та детальним.
Уведено термін «укладення договорів з першими власниками», що є одним з етапів емісії. Це дозволяє чітко визначити часові межі продажу цінних паперів при їх розміщенні, а також момент, після якого забороняється змінювати проспект емісії публічного розміщення.
Емісія цінних паперів може відбуватись у формі публічного розміщення або приватного. При цьому перше розміщення акцій акціонерного товариства є виключно приватним — серед засновників. Публічне акціонерне товариство зобов’язане здійснювати публічне розміщення акцій додаткових емісій лише на фондовій біржі.
Умови та підстави припинення діяльності юридичних осіб доповнюються положеннями про необхідність у разі проведення державної реєстрації припинення юридичної особи — емітента цінних паперів додатково до визначених зараз документів подавати державному реєстратору довідку Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку про відсутність нескасованих випусків цінних паперів цієї юридичної особи. Для акціонерних товариств подається довідка про скасування всіх випусків акцій.
Передбачено додаткові підстави припинення акціонерного товариства:
• допущення порушень при його створенні, які неможливо усунути;
• неподання до комісії передбаченої законодавством інформації протягом двох років;
• неутворення органів акціонерного товариства протягом року з дня реєстрації комісією звіту про результати приватного розміщення акцій;
• нескликання загальних зборів акціонерів протягом 2 років поспіль.
У разі виявлення зазначених порушень комісія звертається до суду з позовною заявою про припинення акціонерного товариства.
Вимоги до реклами
Особливу увагу законодавець приділив визначенню поняття реклами цінних паперів та порядку її поширення. Рекламою вважається інформація про інститути спільного інвестування, цінні папери, які емітуються або перебувають в обігу, товари та послуги, що пропонуються професійним учасником фондового ринку, саморегулівною організацією таких учасників або уповноваженим рейтинговим агентством.
Замовляти рекламу цінних паперів, товарів, послуг можуть тільки особи, які емітують такі цінні папери або продають рекламовані товари, надають послуги. Державним органам забороняється поширювати рекламу будьяких цінних паперів, крім державних.
Текст будьякої реклами цінних паперів та фондового ринку подається до комісії для погодження не менш ніж за 10 робочих днів до дня її оприлюднення. У разі заборони реклами комісія направляє рекламодавцю прийняте рішення та публікує його на офіційному сайті НКЦПФР.
У рекламі цінних паперів та фондового ринку забороняється зазначати прогнозований розмір дохідності (крім цінних паперів з фіксованою дохідністю), використовувати відомості, що не відповідають проспекту емісії цінних паперів, вдаватися до порівнянь незалежно від дійсності зазначеної для порівняння інформації.
Організація фондового ринку
Законодавець визначив, що «діяльність з організації торгівлі на фондовому ринку — діяльність фондової біржі із створення організаційних, технологічних, інформаційних, правових та інших умов для збирання та поширення інформації стосовно пропозицій цінних паперів та інших фондових інструментів і попиту на них, проведення регулярних біржових торгів цінними паперами та іншими фінансовими інструментами, централізованого укладання договорів щодо цінних паперів та інших фінансових інструментів згідно з правилами такої фондової біржі, зареєстрованими у встановленому законом порядку».
Таким чином, діяльність з організації торгівлі буде дозволено тільки фондовим біржам (згідно з чинним законодавством її здійснюють професійні учасники фондового ринку). З огляду на підвищені вимоги до розміру капіталу та характеру діяльності біржі це дозволить зменшити можливості окремих осіб впливати на вартість цінних паперів.
Окремо визначається порядок укладення та зміни договорів купівліпродажу цінних паперів. Такий договір, що укладається на біржі, вважатиметься укладеним з моменту фіксації фондовою біржею факту укладення договору відповідно до її правил та не зможе бути розірваний, крім випадків, установлених законом. Правочини щодо цінних паперів, здійсненні без участі торговця, за винятками, визначеними законом, вважатимуться нікчемними.
До закону «Про цінні папери та фондовий ринок» унесено нові положення про вимоги до професійних учасників фондового ринку. Зокрема, кандидатури керівників фондових бірж та депозитаріїв погоджуватимуться з комісією. Професійні учасники зобов’язані дотримуватися пруденційних нормативів та подавати до комісії розрахунки, які підтверджують виконання нормативів. Юридичні та фізичні особи, котрі мають істотну участь у професійному учаснику, зобов’язані надавати комісії додаткові відомості про себе та додатково подавати інформацію в разі зміни таких відомостей.
Також уперше вводяться до законодавства про цінні папери пруденційні нормативи: комісії надається право встановлювати обов’язкові кількісні значення та показники, яких професійні учасники фондового ринку матимуть дотримуватись у своїй діяльності.
Окремо слід звернути увагу на те, що в законі «Про цінні папери та фондовий ринок» з’явиться перелік документів, які необхідно подавати для отримання ліцензії, та перелік підстав для відмови в її видачі. Визначення цих правил на рівні закону вносить стабільність і передбачуваність у правове регулювання фондового ринку.
Строк дії ліцензії на провадження певного виду професійної діяльності на фондовому ринку є необмеженим. Ліцензія на провадження андеррайтингу видаватиметься лише за умови наявності в торговця цінними паперами ліцензії на провадження дилерської діяльності.
Особливі умови надання ліцензії на провадження андеррайтингу пов’язані зі зміною визначення таких послуг. Зокрема, встановлено, що андеррайтер зможе здійснювати таку діяльність:
• купівлю цінних паперів у емітента з подальшим їх перепродажем інвесторам;
• гарантування повного або часткового продажу цінних паперів емітента інвесторам, повний чи частковий їх викуп за фіксованою ціною з подальшим перепродажем;
• продаж якомога більшої кількості цінних паперів, без зобов’язання придбати будьякі цінні папери, що не були продані.
Саме тому в разі викупу андеррайтером нереалізованих цінних паперів емітента йому необхідна ліцензія на провадження дилерської діяльності для подальших дій.
Статус і повноваження комісії
Щодо статусу НКЦПФР необхідно підкреслити, що її повноваження істотно розширено. Так, комісії надано право:
• встановлювати пруденційні нормативи;
• погоджувати кандидатури керівників фондових бірж та депозитаріїв, статут та правила фондових бірж та депозитаріїв;
• установлювати вимоги щодо реклами на фондовому ринку та деякі інші права, контролювати їх дотримання.
Крім цього, встановлюється відповідальність у вигляді штрафів за поширення реклами фондового ринку без попереднього її подання комісії, неприпинення реклами цінних паперів, емісія яких визнана недійсною, поширення реклами після заборони комісією таких дій. У разі виявлення порушення складається акт, який разом з необхідними документами розглядається уповноваженою особою комісії для прийняття рішення про накладення стягнення. Юридична особа не може бути притягнута до відповідальності за дії, що були предметом перевірки, за результатами якої не було виявлено правопорушень на ринку цінних паперів.
Окремо визначено умови та підстави для надання комісією ліцензії на здійснення операцій з цінними паперами або відмови у видачі ліцензії.
Крім цього, для торговця цінними паперами та для фондової біржі встановлено обов’язок подавати до загальнодоступної інформаційної бази комісії відомості про кожен правочин щодо емісійних цінних паперів, здійснений поза фондовою біржею або на фондовій біржі відповідно. Щодо правочинів зазначається найменування емітента цінних паперів, їх вид, форма, міжнародний ідентифікаційний номер, ціна та інші відомості, визначені комісією. До інформації не включаються відомості про сторони правочинів.
У загальному вигляді внесені зміни можна розглядати як логічний розвиток та вдосконалення чинного законодавства щодо цінних паперів та фондового ринку з одночасним істотним розширенням компетенції НКЦПФР стосовно ліцензування та нагляду.
Весь номер в форматі PDF
(pdf, 3.56 МБ)
Матеріали за темою
У 2023 році реальний ВВП зріс на 5,3%
02.04.2024
НБУ знизив облікову ставку до 14,5%
14.03.2024
Державний борг України перевищив 5 трлн
28.12.2023
Коментарі
До статті поки що не залишили жодного коментаря. Напишіть свій — і будьте першим!