Рада судей поддержал позицию ГСАУ о недопустимости выплат любым лицам (судьям, работникам органов и учреждений системы правосудия), находящимся на временно оккупированных территориях.
Об этом говорится в решении РСУ от 11.04.2024 №5, информирует «Закон и Бизнес».
Такое решение принято в ответ на коллективные обращения (жалобы) от некоторых районных судов Херсонской области по поводу нарушений трудовых прав работников аппарата судов, оказавшихся на оккупированной территории, что заключается в приостановлении соответствующими территориальными управлениями ГСАУ действия трудовых договоров с такими работниками.
В то же время, РСУ также фиксируется информация о том, что есть основания полагать, что отдельные судьи и работники государственных органов в системе правосудия остаются на временно оккупированных территориях Украины по собственной воле и сотрудничают с так называемой оккупационной властью.
При таких обстоятельствах в РСУ убеждены, что продолжение выплат судейского вознаграждения и заработной платы, особенно в условиях дефицита государственного бюджета и недофинансирования судебной власти, является по меньшей мере неэффективным использованием государственных средств.
Также члены Рады обратили внимание ГСАУ на необходимость разработки и утверждения по согласованию с Высшей радой правосудия изменений в Типовое положение об аппарате суда, которыми предусмотреть алгоритм назначения временно исполняющего обязанности руководителя аппарата суда в суде, где отсутствуют какие-либо работники и судьи.
Рада суддів України
РІШЕННЯ
11 квітня 2024 року м. Київ №5
Щодо організації роботи судів які залишилися на тимчасово окупованій території
Наказом ДСАУ від 13.07.2022 №233 «Про утворення робочої групи» (зі змінами) утворено робочу групу з розробки та запровадження заходів реагування щодо запобігання випадкам неефективного використання коштів державного бюджету України розпорядниками коштів нижчого рівня в умовах воєнного стану.
За результатами засідання робочої групи та прийнятих на цьому засіданні рішень, яке відбулось 16.11.2023, керуючись п.4 Положення про робочу групу з розробки та запровадження заходів реагування щодо запобігання випадків неефективного використання коштів державного бюджету розпорядниками коштів нижчого рівня в умовах воєнного стану, затвердженого наказом ДСАУ №233 (зі змінами), робочою групою було надано пропозиції та рекомендації, зокрема рекомендовано в.о. голови Державної судової адміністрації звернутися із листами до відповідних територіальних управлінь ДСАУ про неприпустимість виплат будь-яким особам, що перебувають на ТОТ або стосовно яких відсутня інформація про перебування їх на підконтрольній Україні території.
Враховуючи рекомендації робочої групи з розробки та запровадження заходів реагування щодо запобігання випадкам неефективного використання коштів державного бюджету України розпорядниками коштів нижчого рівня в умовах воєнного стану, 06.12.2023 за вих. №8-15966/23 ДСАУ надіслано листа до ТУ ДСАУ в Донецькій, Запорізькій, Луганській та Херсонській областях про запобігання випадкам неефективного використання коштів державного бюджету та звернуто увагу на неприпустимість здійснення виплат будь-яким особам (суддям, працівникам органів та установ системи правосуддя), що перебувають на тимчасово окупованих територіях або стосовно яких відсутня інформація про перебування їх на підконтрольній Україні території.
Також відповідно до п.2 наказу ДСАУ від 08.08.2022 №270 «Про посилення відповідальності розпорядників коштів нижчого рівня» Державною судовою адміністрацією звернуто увагу на те, що в умовах воєнного стану, зокрема, начальники територіальних управлінь ДСАУ, як керівники установ, що є розпорядниками бюджетних коштів нижчого рівня, несуть персональну відповідальність за доцільність, ефективність, результативність і цільове використання бюджетних коштів, за наявність належним чином оформлених первинних документів обліку використання робочого часу та відповідних розпорядчих документів (наказ та/або розпорядження), достовірність відомостей щодо обліку використання робочого часу та їх відображення у табелі обліку використання робочого часу.
Водночас, до Ради суддів надійшли колективні звернення (скарги) від деяких районних судів Херсонської області щодо порушень трудових прав працівників апарату судів, які опинилися на окупованій території, що полягає у призупиненні відповідними територіальними управліннями ДСАУ дії трудових договорів з такими працівниками.
Попри це, РСУ також фіксується інформація про те, що є обґрунтовані підстави вважати, що окремі судді та працівники державних органів у системі правосуддя залишаються на тимчасово окупованих територіях України з власної волі та співпрацюють з так званою окупаційною владою.
За таких обставин продовження здійснення виплат суддівської винагороди та заробітної плати, особливо в умовах дефіциту державного бюджету та недофінансування судової влади, є щонайменше неефективним використанням державних коштів.
Механізм тимчасового призупинення виплати суддівської винагороди, заробітної плати виписано у рішенні РСУ від 5.08.2022 №22 із зазначенням, що такий механізм не суперечитиме вимогам чинного законодавства України.
Враховуючи викладене, РСУ повністю підтримує позицію ДСАУ викладену в листі від 06.12.2023 за вих. №8-15966/23 до теруправлінь ДСАУ в Донецькій, Запорізькій, Луганській та Херсонській областях про запобігання випадкам неефективного використання коштів державного бюджету України.
В той же час, у зв’язку із збройною агресією російської федерації на території України численні суди як першої, так і апеляційної інстанції опинились на тимчасово окупованих територіях, зв’язок з їх посадовими особами, відповідальними за нарахування як суддівської винагороди, так і заробітної плати працівникам за об’єктивних причин відсутній, ДСАУ стикається з відповідними труднощами у нарахуванні відповідних виплат.
Крім того, призупинення відповідними територіальними управліннями ДСАУ дії трудових договорів з працівниками судів, які опинилися на тимчасово окупованих територіях призвело до випадків відсутності в суді будь-якого судді та/або працівника апарату суду.
З огляду на вказане, виникла необхідність у впорядкуванні питання, пов’язаного з покладенням обов’язку щодо нарахування відповідних виплат на інших осіб, за умови відсутності голови, керівника апарату конкретного суду, який перебуває в окупації.
Закон «Про судоустрій і статус суддів» визначає організацію судової влади та здійснення правосуддя в Україні, а також регламентує статус професійного судді та трудові відносини із суддями. Згідно зі ст.52 вказаного закону суддею є громадянин України, який відповідно до Конституції та цього закону призначений суддею, займає штатну суддівську посаду в одному з судів України і здійснює правосуддя на професійній основі.
Відповідно до ч.1 ст.135 закону «Про судоустрій і статус суддів» суддівська винагорода регулюється цим законом та не може визначатись іншими нормативно-правовими актами.
Суддівська винагорода є різновидом заробітної плати, яка отримується у якості винагороди за здійснення правосуддя на професійній основі особою, що призначена суддею та займає штатну суддівську посаду в одному з судів України.
У зв’язку з військовою агресією російської федерації проти України указом Президента з 24 лютого 2022 року по всій території України запроваджено воєнний стан.
Згідно із ст.122 закону «Про правовий режим воєнного стану» в умовах правового режиму воєнного стану суди, органи та установи системи правосуддя діють виключно на підставі, в межах повноважень та в спосіб, визначені Конституцією та законами України.
Повноваження судів, органів та установ системи правосуддя, передбачені Конституцією, в умовах правового режиму воєнного стану не можуть бути обмежені.
02 березня 2022 року Рада суддів опублікувала рекомендації щодо роботи судів в умовах воєнного стану в яких наголосила, що при визначенні умов роботи суду у воєнний час необхідно керуватися реальними поточними обставинами, що склалися в регіоні.
Рішенням від 14.03.2022 №10 (із змінами, внесеними згідно з рішенням РСУ від 05.08.2022 № 24) Рада суддів затвердила окремі рекомендації організації роботи судів та суддів в умовах воєнного стану якими роз’яснено особливості участі суддів у національному спротиві, особливості трудових відносин із суддями, а вирішення усіх інших організаційних питань покладено на органи та установи системи правосуддя.
Відповідно до розд.ІІІ вказаних рекомендацій суддівська винагорода у розмірі посадового окладу та доплат, визначених ч.2 ст.135 закону «Про судоустрій та статус суддів», виплачується якщо:
суддя згідно з табелем перебуває в автоматизованому розподілі справ та здійснює свої повноваження на робочому місці або дистанційно;
суддя перебуває у відрядженні, оплачуваній відпустці тощо;
суддя увільнений від виконання обов’язків з відправлення правосуддя у зв’язку із призовом на військову службу під час мобілізації на особливий період, зі збереженням місця роботи, посади і середнього заробітку на період проходження військової служби;
суддя в робочий час виконує обов’язки, пов’язані з участю в національному спротиві;
суддя не здійснює правосуддя з незалежних від нього причин (закінчення строку повноважень, тимчасове зупинення роботи суду, тимчасове зупинення відправлення правосуддя тощо).
У рішенні від 25.11.2021 №54 РСУ звернула увагу на те, що спеціальним законодавством не врегульовано порядок обліку робочого часу суддів, а тому застосуванню підлягають положення наказу Державного комітету статистики від 05.12.2008 №489 «Про затвердження типових форм первинної облікової документації зі статистики праці», яким затверджено форму табеля (форма «П-5»).
Позначення до табеля обліку використання робочого часу про причини відсутності на роботі (основна відпустка, відпустка за власний рахунок, лікарняний тощо) та інші відхилення від нормальних умов праці вносяться на підставі документів (листки непрацездатності, заяви) та кадрових наказів.
Інші відмітки в табелі робочого часу проставляються на підставі повідомлень судді або розпорядчих документів суду (повідомлення про перебування на лікарняному, наказів про надання іншого дня відпочинку, про відрядження, про перебування у відпустці тощо).
Щодо оформлення відсутності працівників, які покинули свої робочі місця на території ведення бойових дій та не подали відповідних заяв про надання відпустки або листків непрацездатності зазначу, що відсутність такого працівника табелюється умовними позначеннями «НЗ» («відсутність з нез’ясованих причин») або «І» («інші причини неявки»). Після з’ясування обставин та виявлення, що причини відсутності були поважні, або ж, що раніше надана інформація не підтвердилась, табель обліку використання робочого часу можна скорегувати.
У випадках, коли суддя систематично та безпідставно відсутній на робочому місці під час робочого часу розпорядники бюджетних коштів, збори суддів відповідного суду вправі ухвалювати відповідні рішення (розпорядчі акти), якими фіксувати відповідну поведінку.
Такими ж розпорядчими актами може фіксуватися наявність підтвердженої інформації про колабораційні дії.
Вирішуючи питання щодо можливості перебування судді, якого відсторонено від здійснення правосуддя, на адміністративній посаді, Рада суддів у рішенні від 25.11.2021 №53 прийшла до висновку, що задля забезпечення реалізації гарантій незалежності суддів, мінімізування ризиків незаконного впливу на суддів зі сторони осіб, які займають адміністративні посади, дотримання принципів виборності голів судів та їх заступників, а також, відновлення довіри суспільства до судової влади у разі застосування до судді, який обіймає адміністративну посаду у суді тимчасового відсторонення судді від здійснення правосуддя, такий суддя позбавляється можливості обіймати адміністративну посаду в суді.
У цьому рішенні РСУ звернула увагу судів та суддів України на те, що перебування судді на адміністративній посаді є неможливим на час тимчасового відсторонення судді від здійснення правосуддя, незалежно від підстав такого відсторонення від посади.
Рада суддів зазначила, що з дня тимчасового відсторонення судді від здійснення правосуддя суддя позбавляється статусу голови або заступника голови суду та йому не виплачуються передбачені чинним законодавством доплати за перебування на адміністративній посаді.
Також Рада суддів ще раз наголосила, що відповідно до викладеної у рішенні РСУ від 23.01.2017 №2 позиції здійснення адміністративних повноважень не є тотожним зайняттю адміністративної посади судді.
Відповідно до ст.155 закону «Про судоустрій і статус суддів», розд.ІІІ Типового положення про апарат суду, затвердженого наказом ДСАУ від 08.02.2019 № 131 (із змінами) організаційне забезпечення роботи суду здійснює його апарат, який очолює керівник апарату. Керівника апарату місцевого суду, його заступника призначає за погодженням голови відповідного суду на посаду та звільняє з посади начальник відповідного ТУ ДСАУ.
Водночас здійснення повноважень керівника апарату суду не є тотожним зайняттю посади керівника апарату суду. Це допускається в разі виробничої необхідності або може бути пов’язане з розпорядчими функціями і з правом підпису відповідних документів.
Так, відповідно до пп.18, 19 розд.ІІІ Типового положення про апарат суду на час відсутності керівника апарату суду чи неможливості здійснювати ним свої повноваження з інших причин його обов’язки виконує заступник керівника апарату суду, визначений відповідним наказом керівника апарату суду про розподіл обов’язків, а за відсутності такого наказу один із заступників керівника апарату суду, який має більший стаж роботи в апараті суду.
У разі тимчасової відсутності заступника (заступників) керівника апарату місцевого суду виконання обов’язків за посадою відсутнього керівника апарату місцевого суду покладається на одного з керівників структурних підрозділів апарату суду, крім керівників бухгалтерської служби суду (головного бухгалтера) і режимно-секретного підрозділу (за наявності), наказом начальника теруправління ДСАУ за поданням голови суду.
На сьогодні законодавством України не врегульовано питання тимчасового виконання обов’язків керівника апарату суду в тих судах, де відсутні працівники апарату суду, а також судді (що унеможливлює внесення подання про призначення на посаду в порядку визначеному законом). Це пов’язано з тим, що відповідні норми законодавства були прийняті для застосування у мирний час, а початок широкомасштабної агресії проти України поставив перед судовою владою України нові виклики, які законодавець не передбачив і не міг передбачити у правому регулюванні відповідних правовідносин.
На думку Ради суддів, у такому випадку може бути застосовано алгоритм започаткування роботи новоутворених судів.
Це означає, що начальник теруправління ДСАУ може прийняти рішення про призначення тимчасово виконуючого обов’язки керівника апарату суду (в суді де відсутні будь-які працівники), термін дії повноважень якого обмежується датою призначення керівника суду юридичної особи. На посаду може бути призначено працівника теруправління ДСАУ, який відповідає вимогам до професійної компетентності для зайняття посади (з дотриманням вимог щодо несумісності).
Згідно із ч.1 ст.152 закону «Про судоустрій і статус суддів» ДСАУ розробляє та затверджує за погодженням із Вищою радою правосуддя Типове положення про апарат суду.
Пунктом 14 ч.1 ст.3 закону «Про Вищу раду правосуддя» встановлено повноваження ВРП погоджувати Типове положення про апарат суду.
Зважаючи на актуальність питання призначення тимчасово виконуючого обов’язки керівника апарату суду в суді, де відсутні будь-які працівники, Рада суддів вважає ще одним із можливих шляхів нормативного врегулювання цього питання розробку та затвердження за погодженням із ВРП змін до Типового положення про апарат суду, якими передбачити алгоритм призначення тимчасово виконуючого обов’язки керівника апарату суду, закріпивши правило, що у випадку, коли в місцевому суді відсутні працівники апарату суду внаслідок їх звільнення або призупинення з ними трудових відносин, начальник теруправління ДСАУ за поданням голови суду (в.о. голови суду) або без такого подання (в разі відсутності в суді суддів, які перебувають на підконтрольній території України) може прийняти рішення про призначення тимчасово виконуючого обов’язки керівника апарату суду, термін дії повноважень якого обмежується датою призначення керівника суду юридичної особи. На посаду може бути призначено працівника теруправління ДСАУ, який відповідає вимогам до професійної компетентності для зайняття посади (з дотриманням вимог щодо несумісності).
Для апеляційних судів відповідне призначення здійснюється головою ДСАУ з числа її працівників за поданням голови суду (в.о. голови суду) або без такого подання (в разі відсутності в суді суддів, які перебувають на підконтрольній території України).
З огляду на положення п.3 ч.1 ст.3 закону «Про Вищу раду правосуддя», яким встановлено повноваження ВРП затверджувати Положення про Державну судову адміністрацію України та типове положення про її територіальні управління, п.8 чч.4 та 5 ст.153 закону «Про судоустрій і статус суддів», яким визначено повноваження ДСАУ затверджувати положення про ТУ ДСАУ, відповідні зміни до положення про апарат суду повинні бути узгоджені з Положенням про Державну судову адміністрацію України, типовим положенням про її територіальні управління, положеннями про територіальне управління Державної судової адміністрації України.
Заслухавши та обговоривши інформацію голови Ради суддів Моніча Б.С. щодо організації роботи судів, які залишилися на тимчасово окупованій території, відповідно до ст.133 закону «Про судоустрій і статус суддів», Положення про Раду суддів України, затвердженого позачерговим Х з’їздом суддів України 16.09.2010 (із подальшими змінами), Рада суддів
в и р і ш и л а:
1. Вважати за неможливе здійснення будь-яких виплат суддям та працівникам апарату судів, які перебувають на тимчасово-окупованій території України або стосовно яких відсутня інформація про перебування їх на підконтрольній Україні території.
2. У випадку, коли в місцевому суді відсутні працівники апарату суду внаслідок їх звільнення або призупинення з ними трудових відносин, начальник територіального управління ДСАУ за поданням голови суду (в.о. голови суду) або без такого подання (в разі відсутності в суді суддів, які перебувають на підконтрольній території України) може прийняти рішення про призначення тимчасово виконуючого обов’язки керівника апарату суду, термін дії повноважень якого обмежується датою призначення керівника суду юридичної особи. На посаду може бути призначено працівника ТУ ДСАУ, який відповідає вимогам до професійної компетентності для зайняття посади (з дотриманням вимог щодо несумісності).
3. Для апеляційних судів відповідне призначення здійснюється головою ДСАУ з числа її працівників за поданням голови суду (в.о. голови суду) або без такого подання (в разі відсутності в суді суддів, які перебувають на підконтрольній території України).
4. Рекомендувати ДСАУ розробити та затвердити за погодженням із Вищою радою правосуддя зміни до Типового положення про апарат суду, якими передбачити алгоритм призначення тимчасово виконуючого обов’язки керівника апарату суду в суді, де відсутні будь-які працівники та судді, узгодивши їх з Положенням про Державну судову адміністрацію України, типовим положенням про її територіальні управління, положеннями про територіальне управління Державної судової адміністрації України.
Голова Б. Моніч

Нажмите на изображение, чтобы подписаться на телеграмм-канал «ЗиБ» и узнать больше о новостях судебной системы.
Материалы по теме
Комментарии
К статье не оставили пока что ни одного комментария. Напишите свой — и будете первым!