Позитивы и риски замены ареста на пробационный надзор
Использование ареста как вида наказания затруднено недостаточным количеством арестных домов и их плохим техническим состоянием. Законодатель рассматривает возможность замены ареста на пробационный надзор. Рассмотрим плюсы и минусы такого шага.
На свободі, але з обмеженнями
Зазначимо, що кількість арештів в Україні значно перевищує кількість місць у слідчих ізоляторах. Наприклад, станом на 1.07.2021, загальна кількість місць у слідчих ізоляторах становила 25537, тоді як кількість осіб, які перебували в них, складала 35732. Це означає, що ізолятори перевантажені на 40%.
Тож у Верховній Раді зареєстровано проект «Про внесення змін до Кримінального, Кримінального процесуального кодексів України та інших законодавчих актів України щодо удосконалення видів кримінальних покарань в умовах воєнного стану» (№9185). Він передбачає доповнення ст.51 Кримінального кодексу новим видом покарання, а саме пробаційним наглядом.
Покарання у виді пробаційного нагляду полягає в обмеженні прав і свобод засудженого, визначених законом і встановлених вироком суду, із застосуванням наглядових та соціально-виховних заходів без ізоляції від суспільства.
Відповідно до законопроекту, суд покладатиме на засудженого до пробаційного нагляду такі обов’язки:
періодично з’являтися для реєстрації до уповноваженого органу з питань пробації;
повідомляти уповноважений орган з питань пробації про зміну свого місця проживання, роботи або навчання;
не виїжджати за межі України без погодження з уповноваженим органом з питань пробації.
Крім того, суд додатково може покласти на засудженого до пробаційного нагляду такі обов’язки:
використовувати електронний засіб контролю і нагляду та проживати за вказаною у рішенні суду адресою;
дотримуватися встановлених судом вимог щодо вчинення певних дій, обмеження спілкування, пересування та проведення дозвілля;
працевлаштуватися або за направленням уповноваженого органу з питань пробації звернутися до органів державної служби зайнятості для реєстрації як безробітного та працевлаштуватися, якщо йому буде запропоновано посаду (роботу);
виконувати заходи, передбачені пробаційною програмою;
пройти курс лікування від наркотичної, алкогольної залежності, розладів психіки та поведінки внаслідок вживання психоактивних речовин або захворювання, що становить небезпеку для здоров’я інших осіб;
брати участь у заходах, спрямованих на утвердження української національної та громадянської ідентичності.
Обовʼязок використовувати електронний засіб контролю і нагляду за засудженим, буде встановлюватися судом на строк від 1 місяця до 1 року. Сам же пробаційний нагляд, як вид покарання, буде призначатись на строк від 1 до 5 років.
Арешт, як вид покарання планують залишити, але виключно для військовослужбовців, які в свою чергу будуть утримуватись на гаупвахті, строком від 1 до 6 місяців.
Шанс для виправлення
Одним з головних позитивних наслідків впровадження змін до КК є зменшення кількості осіб, які перебувають у в’язницях. Якщо замість арешту правопорушнику буде надано можливість проходження пробаційного нагляду, він зможе продовжувати роботу, доглядати за родиною та заробляти на утримання себе та своїх близьких. Це знизить навантаження на систему в’язниць, де умови перебування нерідко є жахливими.
Також заміна арешту на пробаційний нагляд забезпечить додаткові можливості для виправлення правопорушників без їх ізоляції від суспільства. Це особливо важливо для тих, хто має родину, займається бізнесом, або має інші зобов’язання, які не дозволяють їм бути ув’язненими.
Одним з найважливіших аргументів на користь заміни арешту на пробаційний нагляд є додаткові можливості для виправлення правопорушників. Пробаційний нагляд дозволяє забезпечити, що особа, яка порушила закон, буде відповідальна за свої дії, одночасно не відчуваючи дискомфорту від ізоляції від суспільства. Це дозволяє збільшити шанси на повернення правопорушників до суспільства зі зміцненим почуттям відповідальності та здатності до самоконтролю.
Проблеми контролю
Однак, впровадження змін до КК, пов’язаних зі заміною арешту на пробаційний нагляд, може мати й негативні наслідки. Перш за все, важливо пам’ятати, що пробаційний нагляд не є універсальним засобом покарання. Іноді цього може бути недостатньо для запобігання скоєнню нових злочинів, а також для ефективного впливу на поведінку правопорушника.
У деяких випадках засуджені можуть вийти з-під контролю і порушити умови пробаційного нагляду. Наприклад, якщо на засудженого судом додатково покладено обмеження спілкування із певними особами, то як контролювати, що він дійсно буде дотримуватись цього? Це може призвести до того, що деякі правопорушники не дотримуватимуться умов пробаційного нагляду, що порушуватиме закон та загрожуватиме безпеці громадськості.
Крім того, недостатньо розвинена система пробаційного нагляду в Україні може створювати проблеми зі здійсненням контролю за дотриманням умов пробаційного нагляду. Необхідно проводити ретельний моніторинг діяльності пробаційних служб та забезпечувати їх кваліфікованим персоналом для забезпечення ефективності системи пробаційного нагляду.
Негативні наслідки впровадження пробації можуть також включати те, що в деяких випадках правопорушники можуть використовувати це як спосіб уникнути відповідальності за свої злочини.
Незважаючи на те, що пробація може бути ефективним інструментом реабілітації для багатьох засуджених, деякі особи можуть використовувати цю можливість як спосіб уникнути суворої кримінальної відповідальності.
Прикладом такого уникнення суворої відповідальності може бути запропонована нова санкція ст.129 КК. Так, законодавець пропонує застосовувати до особи, яка погрожувала іншій особі вбивством, пробаційний нагляд як єдиний можливий вид покарання. Однак, яким чином буде здійснюватися контроль за засудженим, щоб ця погроза в подальшому не стала реальністю?
***
Враховуючи позитивні та негативні наслідки впровадження пробації як заміни арешту, можна зробити висновок, що цей вид покарання може бути дуже ефективним для забезпечення реабілітації засуджених та зменшення кількості осіб, які перебувають у в’язницях.
Проте, необхідно також враховувати ризики та недоліки, які пов’язані з впровадженням цієї системи. Важливо, щоб будь-які зміни до КК, пов’язані зі зміною виду покарання, були досить обґрунтованими та детально проробленими, щоб забезпечити належну ефективність та безпеку для суспільства.
Авторы проекта рассчитывают уменьшить количество людей в местах несвободы и дать им шанс исправиться без изоляции от общества.
Материалы по теме
Комментарии
К статье не оставили пока что ни одного комментария. Напишите свой — и будете первым!