В БЭБ рассказали, как применяют риск-ориентированый подход на примере НДС
Пока юридическое сообщество единогласно говорит о том, что БЭБ не работает, в бюро пытаются убедить в обратном. Здесь гордятся своими инструментами в работе и имеют собственное видение борьбы с нелегальным игорным бизнесом.
Молоді, але продуктивні
Асоціація адвокатів України провела форум «Війна та право». В рамках цього заходу т.в.о. заступника керівника департаменту — керівник управління стратегічного аналізу та прогнозування департаменту аналізу інформації та управління ризиками Бюро економічної безпеки України Олег Хороновський розповів про аналітичну модель та ризик-орієнтований підхід у діяльності БЕБ.
Спікер зазначив, що БЕБ — це досить молодий правоохоронний орган, який фактично почав свою діяльність в листопаді 2021 року і на жаль пропрацював лише 4 місяці до початку війни. «Але, не дивлячись на такий короткий строк, БЕБ уже запровадив фундаментальний принцип у своїй діяльності щодо ризик-орієнтованого підходу», — додав О.Хороновський.
У профільному законі про БЕБ можна знайти визначення ризик-орієнтованого підходу. По суті, це діяльність, яка складається із певних етапів виявлення ризиків економічній безпеці держави, їх оцінювання, визначення ступеню їх загрози економічній безпеці, а також планування заходів, які дозволяють їх мінімізувати та усувати.
За словами спікера, у ЗМІ поширювалась інформація про те, що за 2022 рік БЕБ попередило нанесення державі збитків у розмірі 7,4 млрд грн. Це підняло своєрідний хайп щодо справжності цих цифр. «Такі показники були досягнуті, бо саме в діяльності БЕБ було запроваджено ризик-орієнтований підхід, тому що в жодному іншому правоохоронному органі України не застосовуються такі принципи», — прокоментував представник БЕБ.
Так, у зв’язку із реалізацією ризик-орієнтованого підходу, у БЕБ створюються так звані профілі ризику. Він являє собою внутрішній службовий інформаційний документ, який вміщує інформацію про ризик. В свою чергу ризик — це загроза, яка ідентифікується в різноманітних сферах економічної безпеки. Наприклад, незаконне відшкодування ПДВ — це, по суті, ризик. Незаконний експорт зернових культур також є ризиком.
Загалом ризик — це певна негативна тенденція, явище, фактор, який становить загрозу для економічної безпеки. Отже, профіль ризику містить інформацію про сам ризик, його критерії — характерні ознаки, що його ідентифікують, а також типові заходи — свого роду дорожня карта, в якій розписано, як мають реагувати аналітики та детективи на певні ризики.
Алгоритм діяльності
Надалі О.Хороновський пояснив алгоритм аналітичної діяльності. Спочатку відбувається виявлення самого ризику вчинення кримінальних правопорушень у різних сферах економіки. На цьому етапі аналітик БЕБ досліджує великий обсяг інформації. Така інформація отримується як з баз даних — податкової, митної служби та інших органів державної влади, так і з матеріалів кримінальних проваджень, оперативно-розшукових справ та матеріалів інших державних органів. Цей аналіз проводиться на предмет наявності конкретних критеріїв ризиків.
Для прикладу з ПДВ критеріями будуть відсутність товарних залишків у складських приміщеннях, на підставі яких здійснюється відшкодування ПДВ, критерії фіктивності суб’єкта господарювання, який заявляє певну суму на відшкодування (до прикладу, зареєстрований лише один працівник, відсутні виробничі потужності).
Далі аналітик за результатом такої роботи надає висновок про те, містяться у даному випадку ризики чи ні. Він може здійснювати такий аналіз за власною ініціативою або на запит детективів БЕБ. Для цього аналітик в якості інструментів використовує різні програмні продукти, які дозволяють аналізувати великі обсяги інформації в автоматичному режимі. Наприклад, програма Maltego, яка може за заданими параметрами робити певну вибірку інформації.
Отже, аналітик проводить конкретну оцінку щодо ризиковості і, наприклад, в результаті цієї оцінки встановлює 10 суб’єктів господарювання, в яких відсутнє придбання товару і 5 суб’єктів господарювання, в яких відсутні виробничі потужності. Така інформація сортується, після цього аналітик визначає загрози і склад кримінальних правопорушень.
Наприклад, у випадку із ПДВ може вбачатись вчинення правопорушення, передбачено ст.191 Кримінального кодексу щодо розкрадання коштів державного бюджету. Якщо є конкретно задокументована інформація щодо відсутніх залишків товарів, робиться відповідний висновок, який фіксується в аналітичних продуктах та інформаційних документах.
Після складання таких документів вони скеровуються в порядку ст.214 Кримінального процесуального кодексу до підрозділу детективів, де детектив приймає рішення щодо внесення чи невнесення відомостей до ЄРДР.
Інструменти управління
Також важливим є момент, що стосується управління ризиками. Цей етап передбачає вжиття заходів реагування на виявлені ті чи інші ризики. У БЕБ є три інструменти реагування на ризики. Перший — це рекомендація державним органам щодо вчинення дій, для того, щоб мінімізувати ризики у сфері економіки. У випадку відшкодування ПДВ, йдеться про рекомендацію податковій службі провести камеральні і документальні перевірки.
Другий інструмент — пропозиція суб’єктам законодавчої ініціативи, а також органам державної влади стосовно внесення змін у діюче законодавство. Наприклад, БЕБ протидіє нелегальному гральному бізнесу. У зв’язку з цим було проаналізовано великий обсяг інформації, встановлювались умови та причини, що сприяють такій діяльності. В результаті аналітиками було підготовлено висновок щодо того, що норми чинного законодавства не в достатній мірі дозволяють протидіяти таким випадкам. Міра відповідальності є неадекватною цьому явищу. Адже нелегальний дохід одного грального закладу може складати близько 200 тис. грн. на місяць, а мінімальна сума штрафу становить 170 тис. грн.
Проаналізувавши судову практику було з’ясовано, що зазвичай застосовується саме ця мінімальна санкція. Тобто за один місяць нелегальної діяльності організатори такого бізнесу можуть повністю покрити цей штраф. А сам процес документування цієї злочинної діяльності займає вагомий масив часу — від кількох місяців до року.
В даному випадку пропозиція БЕБ полягала у посиленні кримінальної відповідальності у вигляді запровадження інституту позбавлення волі як додаткова відповідальність, а також у запровадженні адміністративної відповідальності щодо власників приміщень, які надають під таку нелегальну діяльність використання своїх приміщень.
Третій інструмент — крайній захід — це метод кримінального примусу. Саме він передбачає передачу документів детективам і в рамках кримінального провадження здійснюється оформлення кримінальної діяльності.
Ще одним етапом у діяльності БЕБ є контроль за реалізацією заходів. Він здійснюється аналітиками. Загалом аналітична діяльність БЕБ здійснюється на трьох рівнях — стратегічному, оперативному, тактичному. У зв’язку з цим діють відповідні аналітичні підрозділи.
Підсумовуючи, О.Хороновський зазначив, що сама аналітична діяльність може і потребує певного вдосконалення. «Однак для цього потрібно запровадити норму щодо обов’язку державних органів реагувати на наші рекомендації та пропозиції», — додав спікер.
За його словами актуальним залишається і питання фінансування. Оскільки для того, аби реалізувати ризик-орієнтований підхід, необхідно закуповувати обладнання — сервери, програмні продукти, які б дозволи застосовувати такий підхід у максимально автоматичному режимі.
В БЭБ предлагают привлекать к ответственности не только организаторов нелегального игорного бизнеса, но и их арендодателей.
Материалы по теме
Комментарии
К статье не оставили пока что ни одного комментария. Напишите свой — и будете первым!