ВАС роз’яснив спірні моменти в справах, позивачами в яких є «діти війни»
Пленум Вищого адміністративного суду прийняв постанову «Про судову практику вирішення адміністративними судами спорів, що виникають у зв’язку із застосуванням статті 6 Закону України «Про соціальний захист дітей війни». Володарям мантій з нижчих інстанцій розтлумачили, зокрема, які документи вони повинні витребовувати та яким законодавством керуватися при розгляді справ, у яких ідеться про соціальні гарантії.
Дискусійні положення
Проблема застосування ст.6, де передбачено виплату підвищення до пенсії або щомісячного довічного грошового утримання чи державної соцдопомоги, що виплачується замість пенсії, виникла ще 4 роки тому. На початку 2008 р. голови окружних та апеляційних адмінсудів звернулися до ВАС по роз’яснення стосовно застосування цих положень закону. Вищий спеціалізований суд проводив відповідні семінари, розсилав листи-рекомендації. Проте це не вирішило проблеми: правильного та однакового застосування ст.6 згаданого закону не відбулося. Тому й виникла потреба в прийнятті постанови.
«У постанові відображені всі «больові моменти» застосування норм права під час вирішення зазначеної категорії справ. Постанова буде корисною для суддів, які розглядають соціальні спори. Питання застосування ст.6 потребують нагального вирішення, тому сьогодні нам варто було б прийняти документ у цілому», —повідомив секретар пленуму Михайло Смокович.
Він проінформував, що проект складається із 16 пунктів. Однак результатом 2,5-годинного обговорення документа стало виключення з нього двох пунктів. Вони стосувалися строків звернення до суду і викликали в членів пленуму найбільше питань. Секретар третьої судової палати ВАС Василь Юрченко застеріг: не можна включати дискусійні положення в постанову, адже вони можуть увести в оману служителів Феміди нижчих інстанцій. У такому випадку про єдність практики при вирішенні соціальних спорів можна буде забути.
Також «адміністративники» вирішили внести до документа редакційні правки і прийняли постанову, як і пропонував М.Смокович, у цілому.
Без практики Євросуду не обійтися
У п.1 акта пленуму зазначається: судам необхідно враховувати, що ст.6 закону «Про соціальний захист дітей війни» (з урахуванням рішення Конституційного Суду від 22.05.2008) встановлено підвищення на 30% мінімальної пенсії за віком до пенсії або щомісячного довічного грошового утримання чи державної соціальної допомоги, що виплачується замість пенсії, для «дітей війни».
Пункт 2 постанови передбачає, що для підтвердження статусу «дитини війни» в позивача судам необхідно встановити дату його народження та належність до громадянства України. Оскільки закон не передбачає видання «дітям війни» документів, котрі підтверджують цей статус, для встановлення права на отримання підвищення до пенсії суди повинні витребувати дані про отримання позивачем пенсії або щомісячного довічного грошового утримання чи державної соцдопомоги, що виплачується замість пенсії, які дають право на отримання підвищення до пенсії.
У п.3 йдеться про те, що при розгляді цієї категорії справ законники повинні керуватися Конституцією, Конвенцією про захист прав людини і основоположних свобод, Кодексом адміністративного судочинства, законами, рішеннями КС від 9.07.2007 (справа про соцгарантії громадян) та від 22.05.2008 (справа щодо предмета та змісту закону про держбюджет).
«Ураховуючи положення ч.2 ст.8 КАС щодо застосування принципу верховенства права, відповідно до положень ст.17 закону «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» суди також повинні застосовувати практику Євросуду як джерело права», — зазначив секретар пленуму.
Пунктом 4 передбачено, що відповідачами у справах за позовними заявами «дітей війни» з приводу підвищення до пенсії є відповідні органи Пенсійного фонду, які здійснюють нарахування та виплату пенсій та державної соцдопомоги. «Відповідно до Положення про управління Пенсійного фонду в районах, містах і районах у містах, місцеве управління Пенсійного фонду забезпечує своєчасне і в повному обсязі фінансування та виплату пенсій, безпосередньо призначає і виплачує пенсії та інші виплати відповідно до чинного законодавства. Отже, воно є належним відповідачем у таких справах. Тому залучення до участі в них як співвідповідача чи третьої особи інших органів, у тому числі Державного казначейства, є помилковим», — зауважив М.Смокович.
З липня правила змінено
Пункт 5 постанови передбачає, що справи стосовно таких спорів підсудні місцевим загальним судам як адміністративним незалежно від статусу відповідача.
Територіальна підсудність справ визначається за вибором позивача: за місцем проживання (перебування, знаходження) останнього або за місцезнаходженням відповідача (п.6).
«Державна соцпідтримка «дітей війни» у вигляді підвищення до пенсії, за своєю правовою природою, є окремим джерелом їхнього доходу та не є складовою їхньої пенсії або щомісячного довічного грошового утримання чи державної соцдопомоги. Тому судам потрібно враховувати, що під час вирішення таких спорів строки звернення до суду визначаються за правилами ст.99 КАС», — зачитав п.7 секретар пленуму.
А от приписи ст.87 закону «Про пенсійне забезпечення» та ст.46 закону «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування», якими встановлено строки виплати нарахованих, але неотриманих сум пенсій за минулий час, не поширюються на ці правовідносини, а тому не можуть застосовуватися судами під час розгляду зазначених спорів.
Пунктом 8 роз’яснюється, що розмір мінімальної пенсії за віком установлено ст.28 закону «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування», яка й підлягає застосуванню під час розгляду таких спорів.
У п.9 вказуються періоди, за які «діти війни» мають право на здійснення перерахунку підвищення до пенсії в розмірах, визначених законом «Про соціальний захист дітей війни».
У п.10 ідеться про законодавчі норми, відповідно до яких у 2009 та 2010 рр.установлювалися розміри соціальних виплат.
«До набрання чинності постановою Кабміну «Про встановлення деяких розмірів виплат, що фінансуються за рахунок коштів державного бюджету» від 6.07.2011, яка набула чинності 23.07.2011, застосуванню підлягають положення ст.6 закону «Про соціальний захист дітей війни». 3 23 липня цього року правомірність дій суб’єктів владних повноважень у зазначених категоріях справ потрібно перевіряти на відповідність вимогам закону «Про Державний бюджет України на 2011 рік» та постанови Кабміну від 6.07.2011», — зазначається в п.11.
У п.12 роз’яснено, що пенсія — періодичний платіж. Її регулярна виплата не обмежена в часі. Підвищення до пенсії, яке є додатковою виплатою особі, котра визнана такою, що має на нього право, нерозривно пов’язане з виплатою пенсії та теж має не визначений у часі граничний термін виплати.
Пункт 13 стосується порядку скороченого провадження.
В останньому, п.14, зазначається, що «діти війни» не віднесені до осіб, звільнених від сплати судового збору, а тому за подання позовної заяви повинні сплачувати судовий збір на загальних підставах, якщо вони не мають інших пільг».
Повністю текст постанови Пленуму Вищого адміністративного суду України від 19.12.2011 N 8 «Про судову практику вирішення адміністративними судами спорів, що виникають у зв’язку із застосуванням статті 6 Закону України «Про соціальний захист дітей війни» читайте тут.
Весь номер в форматі PDF
(pdf, 2.44 МБ)
Голова ВАС Ігор Темкіжев (ліворуч) та секретар пленуму Михайло Смокович поспішають підготувати постанови, які забезпечать єдність судової практики.
Матеріали за темою
Коментарі
так в конце ж они дали ссылку на полный текст постановления. чё не хватает?
нда...из статьи ничего непонятно! в чем смысл принятых постановлений? лучше бы просто стенограмму написали