Навіщо змінювати закон про лобіювання до того, як він вступив у силу, і чому це добре
8 липня Комітет з питань правоохоронної діяльності вирішив рекомендувати Верховній Раді прийняти за основу і в цілому як закон законопроект №13340-1, що передбачає відтермінування на рік адміністративної відповідальності за порушення у сфері лобіювання.
Днями раніше (4 липня) профільний Комітет правової політики розглянув та підтримав пов'язаний із цим законопроект про вдосконалення закону «Про лобіювання» (№13339) та в свою чергу пропонує прийняти його в першому читанні за основу.
Закон ще не діє, а його вже змінюють — це нормально?
Цілком нормально. Досконалості немає меж — особливо у випадку новаторських законодавчих актів, як-от закон «Про лобіювання». Якщо ми вже сьогодні визнаємо, що деякі положення потребують доопрацювання — це не свідчення слабкості закону, а навпаки, ознака глибокої професійної роботи й передбачливості.
Не практика виявила вади, а системне прогнозування — це позитивна тенденція, і я вітаю її.
У чому суть проєктів, і чому вони важливі?
Законопроєкти зі вдосконалення закону «Про лобіювання» (№№13339 та 13339-1) — це точне налаштування механізмів, які забезпечать:
чітке розмежування понять («лобіювання», «предмет лобіювання», «комерційний інтерес» тощо);
запровадження інструментів для зареєстрованих лобістів — таких як право на «лобістський запит» чи спрощений доступ до органів влади;
оптимізацію звітності — без втрати прозорості, але з урахуванням реалій.
Це не косметичні правки — це архітектурні рішення, які дозволять інституту лобіювання запрацювати не лише формально, а й функціонально.
Лобістський запит: що це і навіщо потрібен?
Ми живемо у світі, де професійна адвокація повинна мати інструментарій. Якщо у нас працює адвокатський запит, чому лобіст — який діє відкрито, в публічних інтересах, у законних межах — не може мати подібний інструмент?
Лобістський запит — це відповідальне інструментоване звернення, а не обхідна доріжка. Це не просто лист, а фахове звернення, що має юридичний статус. Його мета — донести позицію на основі:
аналітичних матеріалів;
експертної аргументації;
конкретних пропозицій.
Це — інструмент професійної взаємодії, який має бути підзвітним, публічним і зрозумілим. Водночас він дозволяє оперативно доносити позицію бізнесу або галузі з конкретного питання та проводити фахову комунікацію на основі аналітики та даних, а не емоцій чи особистих впливів.
Надання лобістам більше інструментів — це не поступка, а шанс:
державі — приймати обґрунтовані рішення на основі якісного зворотного зв’язку;
бізнесу — бути почутим, не вдаючись до «тіньових радників» і «посередників»;
суспільству — бачити, хто і як впливає на державну політику, і вимагати відповідальності.
Зрештою, як показує світовий досвід, найефективніші системи лобіювання — ті, де закон чітко визначає і обов’язки, і права лобістів.
Крім того, з інструментом лобістського запиту пов’язана не лише можливість особливої комунікації, а й відповідальність за ненадання відповіді.
Так, законопроектом № 13340 пропонується штрафувати посадових осіб за ненадання відповіді на лобістський запит, незаконну відмову в його прийнятті або розгляді від 425 до 850 грн., повторно — від 1020 до 1360 грн. Ігнорування законного механізму комунікації —це правопорушення, що матиме конкретні наслідки. На жаль, профільний комітет з питань правоохоронної діяльності не підтримав цю ідею та прийняв рішення рекомендувати парламенту відхилити цей проект.
Доступ до приміщень органів влади
Тут варто розвіяти ще один міф: ніхто не просить руйнувати режимні обмеження чи процедури безпеки, особливо в умовах війни. Але коли ми кажемо про «участь лобіста в робочій групі», про «присутність на засіданні», ми маємо гарантувати елементарне — можливість фізичного доступу до місця, де приймається рішення.
Ми не кажемо про лобіста як «прохача». Ми кажемо про лобіста як повноцінного суб’єкта законного процесу — з правами і обов’язками. Якщо ми хочемо, щоб інститут лобіювання запрацював, треба перестати його маргіналізувати.
Відтермінування штрафів: чому це — відповідально, а не поблажливо
Будь-який новий інститут має пройти шлях «становлення». Ми говоримо про:
формування практики;
запуск реєстру прозорості;
адаптацію бізнесу;
роз’яснювальну кампанію;
нову етику.
Усе це не відбувається миттєво, тому введення санкцій із запізненням (як це передбачають проєкти №№13340 та 13340-1) — це ознакa відповідального підходу. Особливо якщо ми хочемо, щоб ринок не боявся, а навпаки — свідомо йшов у «білий сектор».
До того ж, ризики тут — навпаки. Ті, хто не хоче легалізуватись, часто навіть не потрапляють у зону дії закону. А ті, хто пішли офіційним шляхом, можуть опинитися першими ж і покараними — через недосвідченість, а не навмисне порушення.
Чи не суперечить це євроінтеграційним зобов’язанням?
Ні. І Європейський Союз, і ми самі зацікавлені не в тому, щоб «закон був на папері», а в тому, щоб він реально працював. Відтермінування відповідальності — це не саботаж, а інструмент якісної імплементації. Усі найкращі європейські юрисдикції проходили через період м’якої адаптації.
Перспективи ухвалення: чи є підтримка в парламенті?
Я переконаний: так, є. Ці законопроєкти напрацьовані не в тіні й не кулуарно. Їх розробляли:
робоча група при Комітеті ВР з питань правової політики;
НАЗК;
експерти, юристи, ринок;
бізнес-об’єднання.
Тут не було опонентів — був конструктив. І саме тому ми маємо шанс не просто ухвалити зміни, а створити якісну правову основу для інституту прозорого лобіювання в Україні.
Наша компанія також брала активну участь у роботі робочої групи Комітету ВР з питань правової політики щодо законодавчого врегулювання лобістської діяльності. Надані пропозиції стали основою для підготовки відповідних проектів.
Висновок
Те, що зміни вносяться ще до набуття чинності основного закону — це ознака політичної зрілості та відкритості до вдосконалення. Закон не є і не має бути статичним. Він — інструмент. А щоб цей інструмент працював, його потрібно точно налаштувати. Саме це ми сьогодні й робимо.

Віктор Залізнюк, керівник практики GR ЮК «ADER HABER», член робочої групи Комітету ВР з питань правової політики щодо законодавчого врегулювання лобістської діяльності
Матеріали за темою
213 тисяч ФОПів закрились цьогоріч
03.10.2025
Уточнено процедуру отримання посвідчення УБД
02.10.2025
На порталі Дія з’явиться голосовий AI
29.09.2025
Коментарі
До статті поки що не залишили жодного коментаря. Напишіть свій — і будьте першим!