Керівник Офісу протидії рейдерству Віктор Дубовик за матеріалами розглянутої Міністерством юстиції скарги розповів про особливості державної реєстрації права власності на релігійну споруду, яка визнана памʼяткою місцевого значення.
Про це інформує «Закон і Бізнес» з посиланням на Мін’юст.
До Міністерства юстиції надійшла скарга від релігійної організації «Релігійна громада парафії на честь Апостолів Петра і Павла Чернівецької єпархії української православної церкви міста Сокиряни Чернівецької області» на незаконні реєстраційні дії у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань і рішення щодо церкви 1880 року - пам’ятки місцевого значення. За результатом розгляду Мін’юст задовольнив скаргу, анулював незаконні реєстраційні дії і рішення та тимчасово блокував нотаріусам доступ до Єдиного державного реєстру.
«Слід враховувати, що об’єкти культурної спадщини є суспільним надбанням та потребують особливої охорони. Збереження об’єктів культурної спадщини становить загальний суспільний інтерес, має засадниче значення для суспільства. Цей інтерес зумовлює необхідність вжиття державою дій, спрямованих на забезпечення контролю за таким збереженням (абзац другий статті 1 Першого протоколу Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року)», - зазначив В.Дубовик.
Стаття 1 закону «Про охорону культурної спадщини» визначає низку понять, серед яких:
- культурна спадщина - це сукупність успадкованих людством від попередніх поколінь об’єктів культурної спадщини;
- памʼятка – це обʼєкт культурної спадщини, який занесено до Державного реєстру нерухомих пам’яток України;
- нерухомий об’єкт культурної спадщини визначений – це об’єкт культурної спадщини, який не може бути перенесений на інше місце без втрати його цінності з археологічного, естетичного, етнологічного, історичного, архітектурного, мистецького, наукового чи художнього погляду та збереження своєї автентичності;
- охорона культурної спадщини – це система правових, організаційних, фінансових, матеріально-технічних, містобудівних, інформаційних та інших заходів з обліку (виявлення, наукове вивчення, класифікація, державна реєстрація), запобігання руйнуванню або заподіянню шкоди, забезпечення захисту, збереження, утримання, відповідного використання, консервації, реставрації, ремонту, реабілітації, пристосування та музеєфікації об’єктів культурної спадщини;
- предмет охорони об’єкта культурної спадщини – це характерна властивість об’єкта культурної спадщини, що становить його історико-культурну цінність, на підставі якої цей обʼєкт визнається пам’яткою.
Отже, нерухомі об’єкти культурної спадщини, на відміну від іншого нерухомого майна, мають особливу правову природу. Такі об’єкти мають певні характерні властивості, з огляду на які вони мають цінність не тільки як нерухоме майно («матеріальну» цінність), а набувають історико-культурну цінність («нематеріальну», ідеологічну цінність). Така «нематеріальна» цінність культурної спадщини не з’являється одразу після побудови нерухомого майна. Вона формується десятиліттями та століттями, оскільки суспільство може лише успадкувати її від попередніх поколінь (п.п. 117-118 постанови Великої Палати Верховного Суду від 12.09.2023 у справа №910/8413/21).
Крім того, частина перша статті 18 закону «Про охорону культурної спадщини» передбачає імперативний припис – об’єкти культурної спадщини, що є пам’ятками (за винятком пам’яток, відчуження або передача яких обмежується законодавчими актами України), можуть бути відчужені, а також передані власником або уповноваженим ним органом у володіння, користування чи управління іншій юридичній або фізичній особі за наявності погодження відповідного органу охорони культурної спадщини.
«Таке погодження було відсутнє. З огляду на зазначені обставини, оскаржувані реєстраційні дії та рішення були анульовані», - повідомив В.Дубовик.
У контексті цього кейсу керівник Офісу протидії рейдерству звернув увагу на важливі для проведення державної реєстрації переходу права власності на об’єкти культурної спадщини правові висновки, викладені у п.п. 215-216 постанови Великої Палати Верховного Суду від 12.09.2023 у справа № 910/8413/21: «Публічний порядок становлять фундаментальні цінності, до яких належить і збереження обʼєктів культурної спадщини України як частини історичної памʼяті народу. Незаконне відчуження об’єктів культурної спадщини є таким, що порушує публічний порядок. Відповідно до частин першої та другої статті 228 ЦК правочин вважається таким, що порушує публічний порядок, якщо він був спрямований на порушення конституційних прав і свобод людини і громадянина, знищення, пошкодження майна фізичної або юридичної особи, держави, Автономної Республіки Крим, територіальної громади, незаконне заволодіння ним. Правочин, який порушує публічний порядок, є нікчемним».
Крім того, з метою надання державним реєстраторам інформації про актуальне покликання для перевірки відповідного правового статусу нерухомого майна, Мін’юстом був направлений запит до Міністерства культури та інформаційної політики.
У відповіді на цей запит Мінкультури зауважило, що Державний реєстр нерухомих пам’яток не є одноразовим актом, тому постійно оновлюється і передбачає проведення безперервної роботи, пов’язаної із занесення об’єктів культурної спадщини до Реєстру за категорією місцевого та національного значення та внесення змін до нього. Його оновлення здійснюється систематично по мірі наповнення.

.
Матеріали за темою
Посадовця Мін’юсту затримали на хабарі
03.10.2025
Як оформити або скасувати довіреність
08.09.2025
Як виключити відомості про засновників ГО
22.08.2025
Коментарі
До статті поки що не залишили жодного коментаря. Напишіть свій — і будьте першим!