На днях у ЗМІ з’явилася інформація, яку підхопили окремі сумнозвісні активісти, про те, що в Європі вимагають скасувати «поправки Лозового». Але чи так це насправді?
Як відзначають фахівці, з якими поспілкувався «ЗіБ», насправді висновки звіту Єврокомісії було суттєво викривлено.
Так, про вимогу ЄК щодо скасування «поправок Лозового» поквапилися оголосити у «Центрі протидії корупції» та Віталій Шабунін на своїй ФБ-сторінці.
Майже одночасно на сайті ZN.ua з’явилася публікація, в якій зазначається, що у Брюсселі наполягають на перегляді Кримінального процесуального кодексу. Далі стверджується: «Зокрема, Комісія вказує на вади чинного законодавства, які дають можливість корупціонерам уникати покарання, затягуючи розслідування та розгляд справ у суді — серед яких так звані «поправки Лозового».
Після цього цитується частина речення дійсно із висновків: «Єврокомісія зазначає, що у 2024 році Україна має «переглянути Кримінальний процесуальний кодекс та Кримінальний кодекс з метою підвищення ефективності та результативності боротьби з корупцією на найвищому рівні, наприклад, шляхом запобігання процесуальним затримкам, запровадженню розумних строків досудового розслідування та вдосконалення регулювання угод про визнання вини».
Проте далі зазначається, що «це збігається зі змістом законопроектів №№10100 та №10060-2, які передбачають скасування «поправок Лозового», а також реформу Спеціалізованої антикорупційної прокуратури». Хоча ні про що таке у звіті не йдеться.
Натомість, як звертають увагу фахівці, ЄК пропонує удосконалити КПК та КК наприклад, шляхом «запобігання процесуальним затримкам...». Тобто, навпаки, наголошує на тому, що правоохоронні та судові органи зобов’язані дотримуватися всіх встановлених КПК строків досудового слідства, в тому числі тих строків, які наразі встановлені в чинній редакції КПК (в тому числі тих, що встановлені «правками Лозового»).
Також ЄК рекомендує «запровадити розумні строки та вдосконалити регулювання угод про визнання винуватості». Як відомо, поняття «розумні строки», відповідно до європейських норм права, включає вимогу, що строки досудового розслідування мають бути обмеженими, але достатніми для проведення повноцінного досудового розслідування. Досудове розслідування має бути закінчено в «розумний строк», а не тривати безконтрольно стільки часу, скільки заманеться правоохоронним органам.
Для тих, хто хоче сам переконатися у справжніх рекомендаціх ЄК, можуть ознайомитися із звіту (стор.31—32) або далі.
«In the coming year, Ukraine should in particular:
→ continue to further improve its track record on investigations, prosecutions and final court decisions in high-level corruption cases, including the seizure and confiscation of criminal assets, as well as ensure timely implementation of the 2023-2025 state anti-corruption programme, including appropriate monitoring and allocation of relevant resources and remove undue legal restrictions on the verification powers of the National Agency for Corruption Prevention (NACP), in order to ensure the effectiveness of the electronic asset declaration system, without prejudice to the rules applying to national security during wartime;
→ revise the Criminal Procedure Code and the Criminal Code to enable higher efficiency and outcomes in high-level corruption cases, e.g. by preventing procedural delays, introducing reasonable time limits for pre-trial investigations, and improving the regulation of plea bargain agreements; increase the number of judges of the High Anti-Corruption Court by reactivating the Public Council of International Experts and enable the court to adjudicate certain cases in single judge composition;
→ enact legislation to improve the selection procedures for the SAPO head and key officials, to strengthen the institutional independence of SAPO by transforming it into a separate legal entity, and to increase its level of procedural autonomy as well as establish robust mechanisms for external and internal control and discipline».
Переклад:
«У наступному році Україна, зокрема, має це зробити:
→ продовжити подальше покращення результатів розслідувань, судових переслідувань та остаточних судових рішень у справах про корупцію на високому рівні, включаючи арешт та конфіскацію злочинних активів, а також забезпечити своєчасне виконання державної антикорупційної програми на 2023-2025 роки, включаючи належний моніторинг та виділення відповідних ресурсів, та усунути надмірні правові обмеження щодо повноважень Національного агентства з питань запобігання корупції (НАЗК) з метою забезпечення ефективності системи електронного декларування активів, без шкоди для правил, що застосовуються до національної безпеки під час воєнного часу;
→ переглянути Кримінальний процесуальний кодекс та Кримінальний кодекс з метою підвищення ефективності та покращення результатів у справах про корупцію на найвищому рівні, наприклад, шляхом запобігання процесуальним затримкам, запровадження розумних строків досудового розслідування та вдосконалення регулювання угод про визнання винуватості; збільшити кількість суддів Вищого антикорупційного суду шляхом відновлення роботи Громадської ради міжнародних експертів та надати суду можливість розглядати певні справи у складі одного судді;
→ ухвалити законодавство для вдосконалення процедур відбору керівника САП та ключових посадових осіб, посилення інституційної незалежності САП шляхом перетворення її на окрему юридичну особу та підвищення рівня її процесуальної автономії, а також запровадження надійних механізмів зовнішнього та внутрішнього контролю і дисципліни».
Коментарі
До статті поки що не залишили жодного коментаря. Напишіть свій — і будьте першим!