Чому бухгалтеру не слід братись за розблокування податкових накладних
Перехід до загальної системи оподаткування та давня проблема реєстрації податкових накладних, яку долають черговими змінами. На що чекати в найближчій перспективі і за якими алгоритмами взаємодіяти з податковою тим, кого підозрюють у ризиковості?
На порозі змін
В Національній асоціації адвокатів України відбулась фахова дискусія «Зміни до порядку зупинення реєстрації податкової накладної, практичні поради та формування судової практики».
Голова комітету НААУ з питань митного та податкового права Яків Воронін розповів про передумови та актуальність проведення даного заходу. Як відомо, з 1.08.2023 відновились ряд перевірок, було скасовано єдиний податок, а це означає, що великий та середній бізнес, який використовував єдиний податок за ставкою 2%, повертається до загальної системи оподаткування, а отже стане платником податку на додану вартість. «Оскільки платники ПДВ з 2015 року мають постійний клопіт у вигляді Системи автоматизованого моніторингу відповідності ПН/РК критеріям оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації таких ПН/РК в ЄРПН, і враховуючи те, що у липні набули зміни до постанови №1165, яка врегульовує порядок зупинення податкових накладних та розрахунків коригування, ця тема безмежно болюча», — додав Я.Воронін.
Тож адвокати зібрались на вебінарі, щоб обговорити новели змін і те, чого слід очікувати найближчим часом.
За словами Я.Вороніна, система СМ КОР фундаментально змінила підхід взаємодії діалогу бізнесу з податковою. Раніше існував постаудит за наслідками ведення господарської діяльності. А із запровадженням цієї системи фактично подвоїлось навантаження на платників. І майже кожна господарська операція по суті проходить міні-перевірку. У разі якщо податкова накладна зупинена, то відповідні структурні підрозділи або адвокати готують усі аргументи для того, щоб на комісіях регіонального або центрального рівня переконати податкову службу в тому, що ризиковості в даних операціях немає — вони реальні і дійсні.
Також Я.Воронін навів статистичні дані, відповідно до яких протягом 4-го кварталу 2022 року більше 40% активних платників зазнали блокування податкових накладних, із них 17% були визнані ризиковими. Окрім цього, за цей же звітний період було зупинено більше ніж 500 тис. ПН на суму близько 9 млрд грн. В ситуації із зупиненням податкових накладних опинились 38 тис. платників.
Три кити позитиву
Член ради комітету НААУ з питань митного та податкового права Ірина Нараєвська, яка безпосередньо брала участь у напрацюванні означених змін, розповіла про позитивні зрушення для платників.
Спікер нагадала, що суттєві зміни щодо реєстрації податкових накладних набули чинності з 8.07.2023. Тож що змінилось? По-перше, раніше процедури адміністративного оскарження практично не працювали, оскільки не були врегульовані законодавством.
Тож головним здобутком змін є те, що з’явилась процедура адміністративного оскарження. Тепер можна буде оскаржити як відмову у прийняті таблиці даних платника податків, так і відмову у рішенні визнати платника податків не ризиковим. Це, в свою чергу, дозволить адвокату отримати позитивний результат, навіть не заходячи в судовий процес.
По-друге, що теж позитивно, компанії зможуть визнаватись ризиковими тільки за період у 180 календарних днів. Якщо компанія співпрацювала з контрагентом, який з певних підстав став ризиковим або отримав іншу проблему, пов’язану з податками, то сьогодні такі контрагенти суттєво впливають на клієнтів і створюють проблеми для того, щоб вийти з ризиків. Зараз цей строк відносин з ризиковими контрагентами скорочений до 180 днів. Очікується, що нові рішення відносно компаній щодо їх ризиковості будуть прийматись лише у тих випадках, якщо вони мали відносини з ризиковими контрагентами протягом минулих 180 днів.
Однак є і не зовсім приємна новина. Попри декларовану рівність платників, до тих із них, які вже отримували негативні рішення про їх ризиковість до 8.07.2023, правило 180 днів застосовуватись не буде.
Як розповіла І.Нараєвська, кожен рік, коли відбувається зупинка реєстрації податкових накладних і визнання платника ризиковим, ми бачили ситуацію, коли включали тих, хто мав ризикових контрагентів за рік чи за два своєї діяльності. Втім, десь всередині року можна було побачити, що податкова ніби обрізає позаминулий рік і лишає лише минулий для аналізу такої ризиковості. Тобто, якщо компанія була визнана ризиковою у 2023 році, то претензії за 2021 рік вже не виставлялись. Така тактика поведінки податківців змінюється раз на квартал: спочатку претензії за позаминулий рік виставляються, а потім — ні.
Тобто якщо мати на руках рішення, винесене півроку тому, то скоріше за все ризиковості за позаминулий рік вже не буде. І це навіть не зважаючи на те, що платник ніяких дій не вчиняв з цими підставами ризиковості.
Спікер зізналась, що у адвокатів поки що немає практики з опрацювання рішень щодо ризиковості, які були б прийняті після 8.07.2023. Адже такі клієнти, які отримали рішення про ризиковість, у кращому випадку звертаються за юридичною допомогою через місяць після його отримання.
Ще один позитив, який однак не пов’язаний зі змінами від 8.07.2023, а швидше стосується змін, прийнятих у жовтні минулого року, це більш детально виписані підстави для визнання ризиковості. Таким чином платники можуть відреагувати на зауваження щодо їх діяльності і виправити ситуацію.
Чия компетенція та відповідальність?
І.Нараєвська зізнається, що чомусь популярною є така позиція: якщо виникла ситуація зупинки реєстрації податкових накладних, з цим має розібратися бухгалтер. Інколи, дійсно, бухгалтер починає вивчати цю інформацію і намагатись знайти рішення.
«На моє переконання, така ситуація — це тільки на 10% бухгалтерська компетенція. А в більшості — це все ж управлінські рішення, задачі і недопрацювання. Тому ніколи не раджу бухгалтеру брати на себе відповідальність — читати квитанцію і за її результатами приймати рішення. Якщо в компанії є юрист чи адвокат, то краще дати почитати цю квитанцію саме йому», — прокоментувала спікер.
Адже у протилежному випадку, за її словами, податкові накладні не розблоковуються, скарга відхиляється і платнику доводиться йти у судовий процес для того, щоб розблокувати ПН. Натомість потрібно розглядати квитанцію колегіально.
Прикро й те, що попри зміни, податкові накладні, які втратили ризиковість, будуть автоматично розблоковані, але лише у випадку, якщо така ризиковість мала місце після 8.07.2023. Тобто, знову ж, тим, хто був ризиковим до 8.07.2023, автоматично розблоковувати ПН не будуть.
І.Нараєвська зазначила, що в судовому процесі для платників більш сприятлива ситуація з огляду на судову практику щодо зупинення реєстрації ПН. Але ця процедура досить тривала і передбачає створення великого обсягу документів.
В адміністративній процедурі вимоги більш жорсткіші з боку податківців. Правила, створені ними, не узгоджуються із судовою практикою в тій мірі, в якій хотілося б. Однак, інколи ці питання потребують особистого спілкування із представниками комісії. Спікер порадила колегам взяти на замітку те, що головні управління публікують на своїх сторінках номери телефонів, з ким із членів комісії можна поспілкуватись. А деякі комісії навіть призначають прийом для того, щоб можна було обговорити проблематику.
Часто зазначенні у рішеннях контрагенти не є ризиковими, просто потрібно пояснити відносини з ними. Наприклад, це може бути у випадку, коли контрагент здійснює абсолютно інший рід діяльності і це логічно не пов’язується із діяльністю клієнта. Тож якщо подати у поясненнях аргументацію на користь підтвердження цих операцій, то податковий орган не буде висувати інших претензій. У такому випадку платник може стати «неризиковим» у досить стислі строки і без судової тяганини.

Ірина Нараєвська порадила вступати в комунікацію із податківцями, аби з’ясувати конкретні причини «ризиковості».
Матеріали за темою
Коментарі
До статті поки що не залишили жодного коментаря. Напишіть свій — і будьте першим!