В Україні не будуть вважатись кримінальними правопорушеннями діяння, вчинені в умовах воєнного стану, що спрямовані на відсіч та нейтралізацію збройної агресії Російської Федерації або агресії іншої країни.
Відповідний проект закону «Про внесення змін до Кримінального кодексу України та інших законів України щодо визначення обставин, що виключають кримінальну протиправність діяння та забезпечують бойовий імунітет в умовах дії режиму воєнного стану» зареєстрований у Верховній Раді за № 7145.
Так, Кримінальний кодекс пропонується доповнити новою ст. 43-1 про виконання обов’язку щодо захисту Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України.
Пропонується закріпити, що не є кримінальним правопорушенням діяння (дія або бездіяльність), вчинене в умовах воєнного стану або в період збройного конфлікту та спрямоване на відсіч та стримування (нейтралізацію) збройної агресії Російської Федерації або агресії іншої країни, якщо це заподіяло шкоду життю та здоров’ю тієї особи, хто посягає, а також заподіяло шкоду охоронюваним інтересам фізичних або юридичних осіб або держави Україна, при відсутності ознак катування та порушення правил ведення війни або застосування збройної сили, визначених міжнародними договорами, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України.
Також особа не підлягатиме кримінальній відповідальності за застосування зброї (озброєння), бойових припасів або вибухових речовин проти майна та осіб, які здійснюють збройну агресію проти України, якщо їх застосування відбулося відповідно до вимог законодавства.
Окрім цього, у законопроекті передбачається внесення до Закону України «Про оборону України» змін, які передбачають запровадження поняття «бойовий імунітет», яким позначатиметься звільнення військового командування, військовослужбовців, добровольців Сил територіальної оборони Збройних Сил України, працівників правоохоронних органів, які відповідно до своїх повноважень беруть участь в обороні України, осіб, визначених Законом України «Про забезпечення участі цивільних осіб у захисті України», від відповідальності, у тому числі кримінальної, за втрати особового складу, бойової техніки чи іншого військового майна, наслідки застосування збройної та іншої сили під час відсічі збройної агресії проти України або ліквідації (нейтралізації) збройного конфлікту, виконання інших завдань з оборони України із застосуванням будь-яких видів зброї (озброєння), настання яких з урахуванням розумної обачності неможливо було передбачити при плануванні та виконанні таких дій (завдань) або які охоплюються виправданим ризиком, крім випадків порушення правил ведення війни або застосування збройної сили, визначених міжнародними договорами, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України.
Також для керівників державних органів, установ та підприємств у Законі про правовий режим воєнного стану пропонується закріпити поняття виправданого ризику: В умовах воєнного стану особа, яка займає політичну посаду, посаду державної служби, посаду в органах місцевого самоврядування, посаду керівника суб’єкта державного сектору економіки, не несе відповідальність, у тому числі кримінальну, за рішення, дії чи бездіяльність, негативні наслідки яких неможливо було передбачити або які охоплюються виправданим ризиком, за умови, що такі дії (бездіяльність) були необхідні для відсічі збройної агресії проти України або ліквідації (нейтралізації) збройного конфлікту.
.
Матеріали за темою
Коментарі
До статті поки що не залишили жодного коментаря. Напишіть свій — і будьте першим!