Чи можна отримати додаткові кошти від ліквідації ТУ ДСАУ?
Однією з гарячих тем останнього з’їзду суддів стало питання доцільності існування Державної судової адміністрації. Рада суддів узялася з’ясовувати думки на місцях із цього приводу. Дійшла черга до Дніпропетровської, Закарпатської та Запорізької областей.
Економії не буде!
Як повідомили в прес-службі РСУ, під час третьої сесії до обговорення цього питання долучилися голови обласних апеляційних та місцевих загальних судів, керівники апарату, а загалом 71 учасник. На початку дискусії голова РСУ Богдан Моніч зауважив, що таке широке представництво дозволить скласти предметне і реальне уявлення про діяльність територіальних управлінь та зрозуміти, наскільки ефективно вони виконують функції розпорядників бюджетних коштів.
З інформації щодо діяльності ТУ ДСА в Дніпропетровській області, яку представила начальник Ганна Ігнатьєва, стало зрозуміло, що суттєвої економії коштів від ліквідації управління судова система області не отримає. Адже, якщо передати його функції апеляційному чи місцевим судам, навіть з урахуванням майбутнього укрупнення, це потягне за собою автоматичне збільшення штату порівняно з нинішньою чисельністю працівників теруправління області.
«На мою думку ліквідація ТУ ДСАУ або передача частини функцій апеляційним судам не дасть очікуваних ефективних результатів», — зауважила начальник ТУ ДСАУ Ганна Ігнатьєва.
Вона навела прості розрахунки: за попередніми розрахунками у Дніпропетровській області має залишитися 17 місцевих окружних судів, і для їх обслуговування потрібно збільшити штат кожного на 5—6 штатних одиниць. Тобто знадобиться профінансувати ще мінімум 85 посад. «Я не кажу про 12—13 працівників, які займаються фінансово-господарськими справами у господарських та адміністративних судах, і це буде далеко не 31 працівник, який зараз працює в ТУ ДСАУ», — підсумувала вона.
Підґрунтя для конфліктів
Голова Дніпровського апеляційного суду Наталія Деркач нагадала: «Свого часу в апеляційних судах і деяких районних ми самі призначали кадри, розподіляли кошти, але від цього стали відходити. Тому що суддя повинен займатися суддівською роботою, а компетенція адміністрування судочинства — це вже дещо інша ситуація».
На її думку, функція адміністрування судочинства повинна здійснюватися вертикально інтегрованою структурою, якою на сьогодні є ДСАУ. Адже це насамперед уможливлює розподілення різних завдань між різними структурами судової влади, що є одним зі шляхів уникнення потенційного конфлікту. «Чому я так кажу? Бо якщо передати функції ТУ ДСА апеляційним судам, то з місцевими судами ми явно будемо вступати в конфлікт інтересів. Адже почнемо призначати їм керівників апарату, розподіляти бюджети, видавати кошти на поточні видатки тощо, і це саме те від чого ми тривалий час відходили, повертатись туди ми ніяк не можемо», — наголосила Н.Деркач.
«Ліквідувати теруправління — це не означає розв’язати проблему з фінансуванням і кадровим забезпеченням. У нашому випадку ліквідація означає крок назад», — підсумувала вона.
Про створення підґрунтя для потенційних матеріально-фінансових й процесуальних конфліктів у разі передачі функцій ТУ ДСАУ апеляційним та місцевим судам зазначив і начальник теруправління Закарпатської області Олександр Кошинський. З його позицією погоджуються в Закарпатському апеляційному суді й найбільших міськрайонних судах — Ужгородському та Мукачівському. Адже питання доцільності існування ТУ ДСАУ виникло на тлі катастрофічного недофінансування, а не неефективної роботи підрозділів судової адміністрації.
Більше роботи — більші штати
Не відрізнялася від попередніх учасників і позиція представників Запорізької області. Начальник ТУ ДСАУ в цій області Ірина Бєлікова звернула увагу на функціонал, який наразі виконується територіальним управлінням. Як правило, про нього якраз і не згадують ті, хто ратує за ліквідацію теруправлінь.
«Якщо вести мову про передачу функцій ТУ ДСАУ щодо фінансового й матеріально-технічного забезпечення апеляційним судам, то треба розуміти, що їх передача призведе до значного перевантаження апеляційних судів. До прикладу, їм доведеться дбати не про одну-дві власні будівлі, а про 38 приміщень, які зараз на балансі ТУ ДСАУ.
Та найбільший, на її думку, обсяг додаткової роботи з’явиться при підготовці й проведенні тендерних процедур при закупівлі товарів та послуг. Якщо ж функції теруправлінь будуть передані місцевим судам, то це потягне за собою зростання штату кожного з них. Як приклад, вона зауважила, що лише кількість працівників бухгалтерської служби зросте з 8 одиниць, які сьогодні працюють в управлінні, до 56 по всій області.
За словами І.Бєлікової, передача функцій управління приведе до структурних зрушень в організації роботи судів, оскільки потребуватиме виконання працівниками апарату завдань, які раніше не були їм притаманні та взагалі невідомі. Більше того, кількість таких завдань зросте в десятки разів.
Якщо ж спроектувати ситуацію на період реорганізації судів, то така перебудова матиме особливо негативний вплив на роботу як судів, так і суддів. Адже в такий період уся увага має бути спрямована на забезпечення безперервного доступу громадян до правосуддя. Натомість розв’язання господарських питань потребуватиме окремої уваги та значних зусиль керівництва суду. «Як наслідок, вирішення процесуальних питань гальмуватиметься, а робота суду може бути взагалі заблокована», — спрогнозувала ситуацію І.Бєлікова.
Її підтримав і голова Запорізького апеляційного суду Валерій Бєлка: «Це питання ми обговорювали неодноразово і з працівниками ТУ ДСАУ, і з головами судів, і з керівниками апарату. І наша думка така: територіальним управлінням на сьогодні бути».
Позиції та пропозиції
У підсумку обговорення учасники зустрічі висловилися за посилення контролю за діяльністю ДСАУ та її територіальних підрозділів з боку РСУ. Очільники судів також висловилися за впорядкування штатної чисельності працівників апарату відповідно до навантаження на суддів і кількості справ, які розглядаються.
До речі, перед початком обговорення було проведено опитування учасників щодо теми зустрічі. За даними, що наводить прес-служба РСУ, 33 респонденти вважають, що проблема навколо роботи ТУ ДСАУ створена штучно, 20 висловилися за більшу прозорість у діяльності теруправлінь, і лише 12 — за передачу функцій місцевим загальним судам. Інші відповідей не дали.
Підсумовуючи результати обговорення, Б.Моніч зазначив, що висловлені позиції та пропозиції будуть враховані у відповідних документах і рекомендаціях щодо організації роботи, над якими працюють у РСУ. Разом з тим він звернувся з проханням до голів судів оперативно інформувати про очевидні недоліки у роботі теруправлінь, аби мати можливість так само оперативно приймати необхідні управлінські рішення.
Утім, аби знайти відповідь на питання, що обговорювалося, достатньо згадати, що «опт» завжди обходиться дешевше «роздробу». І те, що сьогодні входить до обов’язків однієї досвідченої людини, 10 нових облич ніколи не зроблять удесятеро швидше. Це — аксіома для будь-якої бюрократії. Як і те, що кожна бюрократія має схильність до роздмухування власних штатів, завантажуючи роботою саму себе.
З таблицею «Функціональні обов’язки деяких службовців територіальних управлінь ДСАУ» можна ознайомитись на нашому сайті.
Матеріали за темою
У райсуді на Волині змінився голова
19.04.2024
У райсуді Миколаївщини змінився голова
17.04.2024
У райсуді Житомирщини змінився голова
16.04.2024
Чи може суддя в умовах війни постійно брати відпустки без збереження зарплати — рішення РСУ
12.04.2024
У райсуд на Рівненщині потрібен суддя — ВККС
10.04.2024
У Харківському ОАС нарешті обрали голову
08.04.2024
Коментарі
До статті поки що не залишили жодного коментаря. Напишіть свій — і будьте першим!