«У Конституції слід записати: за вплив на суддю настає відповідальність, передбачена законом»
У 2010-му був проведений «косметичний ремонт» судової системи, а в цьому році влада вирішила розпочати процес глобальних змін. У травні 2012-го Президент видав указ про створення Конституційної асамблеї, яка має розробити зміни до Основного Закону. Питанням оновлення судової системи займається комісія КА з питань правосуддя, яку очолює суддя у відставці, Голова Верховного Суду у 2002—2006 рр., доктор юридичних наук Василь МАЛЯРЕНКО. Сьогодні до комісії вже надходять пропозиції, як і що потрібно змінити в розд.VIII Конституції «Правосуддя». Про ці ідеї та про думки комісії щодо змін кореспондентці «ЗіБ» і розповів Василь Тимофійович.
«На жаль, сьогодні в суд ідуть ті, у кого не склалося в прокуратурі, міліції, адвокатурі»
— Василю Тимофійовичу, у Положенні про КА записано, що вона спочатку повинна узагальнити практику реалізації Основного Закону, підготувати концепцію внесення до неї змін, а потім — законопроект. Чому, на вашу думку, сьогодні, коли ще немає концепції, з’являються проекти законів про внесення змін до Конституції?
— Розпочну так: до комісії надійшли листи голови асамблеї Леоніда Кравчука та глави Адміністрації Президента Сергія Льовочкіна. До них був приєднаний проект закону «Про внесення змін до Конституції України щодо посилення гарантій незалежності суддів». У листах пояснюється, чому є необхідність унести саме такі зміни. У них не зазначається, чому це питання потрібно вирішити швидко. Швидше за все, це вимога європейських структур, які постійно нагадують Україні про необхідність прискорення демократичних змін.
Комісія розглянула цей проект. У ньому є ряд слушних пропозицій, але є й такі, які потребують концептуального вирішення й не можуть бути відірваними від загальних уявлень. Тому я від імені комісії пишу листа голові КА про те, з якими пропозиціями ми погоджуємося, а з якими — ні.
— Згаданим проектом закону пропонується підвищити віковий ценз для суддів з 25 до 30 років. Комісія підтримує таке нововведення?
— Так, комісія погоджується.
— Чим комісія аргументує свою думку?
— Аргументів небагато. Найголовніший — суддею повинна бути зріла людина. Не лише з точки зору освіти, а й з погляду життєвого досвіду. До слова: Ісус Христос розпочав свою діяльність саме в 30 років. У російського поета Сергія Єсеніна є така сентенція:
Видно, так заведено навеки —
К тридцати годам перебесясь,
Все сильней, прожженные калеки,
С жизнью мы удерживаем связь.
30 років — це визначальний період у житті людини, це перехід від юнацького максималізму до зрілості.
Проте не всі погоджуються з підвищенням вікового цензу. Як правило, в 30 років юрист уже знаходить своє місце в житті: працює або в юридичній компанії, або в прокуратурі, або займається адвокатською діяльністю. Не кожний погодиться в 30 років зриватися з місця та починати все з нуля в суді. На мій погляд, суд збіднюватиметься, бо туди йтимуть невдахи, які до 30 років не знайшли себе в житті.
Крім того, в такому віці людині буде значно складніше пройти тестування та скласти іспит. До досягнення цього віку багато хто вже захищає кандидатські дисертації, є й такі, котрі докторські захищають. Але в суд вони не підуть. Уявіть собі: доктор наук подасть документи, складатиме екзамен. А потім виявиться, що він його не склав. Тоді така людина стане посміховищем для своїх колег. Звичайно, вона на це не піде.
У той же час у багатьох країнах світу робота в суді — найвища сходинка для адвоката, прокурора, професора. Там мріють про суддівську кар’єру, адже посада судді — престижна й високооплачувана. У нас поки що ні того, ні іншого немає. Тому, на жаль, усе — за залишковим принципом: у суд ідуть ті, у кого не склалося в прокуратурі, міліції, адвокатурі. Ось так.
— Вимога досягти 25-річного віку для зайняття посади судді — вже традиція для України. Це було записано в законі «Про статус суддів» від 15.12.92 та й у радянські часи суддями ставали у 25 …
— Я став суддею, коли мені виповнилося 32. У 38 років був уже суддею Верховного Суду. Та мій випадок — швидше виняток, аніж правило. У радянські часи на роботу в суд брали кращих студентів. Кожен студент міг проявити себе з найкращого боку протягом 5-річного терміну навчання. Ось так було і в моєму випадку: щоразу, коли я складав іспити, екзаменатори казали: «Вам потрібно йти в суд».
«Комісія не згодна з тим, щоб суддів призначав глава держави, навіть у церемоніальному порядку»
— Повернімося до законопроекту. Також ним пропонується, аби суддів призначали відразу безстроково, без 5-річного «випробувального» строку. Яка думка комісії щодо цього?
— Ми вважаємо, що цього робити не бажано. Протягом перших 5 років роботи суддя старається, боїться, намагається дотримуватися букви закону, бо знає: закінчиться цей строк — і він постане перед «контролерами», звітуватиме про свою діяльність. У радянські часи суддю через кожні 5 років переобирали. На наш погляд, скасування першого призначення судді строком на 5 років буде помилкою, яка завдасть багато шкоди.
— Тобто комісія рекомендує відхилити цю пропозицію?
— Так.
— Ви сказали, що в радянські часи суддів переобирали через кожні 5 років. Можливо, варто й сьогодні повернутися до цього?
— Є й такі пропозиції: спочатку на 5 років обирати суддю, потім — на 10. На думку людей, які багато років пропрацювали в судовій системі, обрання судді на 5, 10 років є механізмом стримування його від певних спокус.
— Законопроектом передбачається, що парламент не братиме участі в обранні суддів. Усе вирішуватимуть Вища кваліфікаційна комісія суддів та Вища рада юстиції, а Президент виконуватиме церемоніальну функцію — підписуватиме укази про призначення. Чи погодилася комісія із цією ідеєю?
— Комісія погодилася з тим, аби Верховна Рада не займалася цим питанням. Але комісія не згодна з тим, щоб суддів призначав глава держави, навіть у церемоніальному порядку. На наш погляд (думки щодо цього питання розділилися), суддів має або обирати народ, або призначати ВРЮ, більшість членів якої б становили судді.
— Тобто пропозицію щодо суддівської більшості у ВРЮ ви підтримуєте.
— Так, ми погоджуємося, що ВРЮ повинна складатись із 20 осіб, із них 15—16 осіб — судді, решта — юристи-науковці. Жодних прокурорів (окрім Генпрокурора), адвокатів, представників ВР, Президента й т.д. в її складі не повинно бути.
— Ще одна новела — пропонується, щоб не указами Президента створювалися, реорганізовувалися та ліквідовувалися суди, а актами ВР.
— Ми підтримали цю ідею та доповнили її: не просто парламент повинен вирішувати це питання, мережа судів має бути визначена законом. Так само створювати, реорганізовувати, ліквідовувати суди потрібно законом, а не указом глави держави.
— Чим надалі займатиметься комісія?
— Ми розглянули проект, але це не значить, що поставили крапку. Починаємо роботу із самого початку: обговорюватимемо від першої до останньої букви розд.VIII Конституції. Будемо шліфувати, думати, як розв’язати головні проблеми: забезпечити незалежність судді, підкорити його лише закону, зменшити навантаження на нього тощо.
— Чи розроблятиме комісія свою концепцію?
— Концепції не писатимемо. Будемо йти від окремого до загального. Коли ми окремі питання вирішимо, тоді вималюється й загальна картина. Ми не пишемо концепцій, бо останніх у нашій державі було вже дві. А чи реалізовані вони? Ні. Навіщо писати третю концепцію? Краще прописати конкретні норми Конституції — те, що підказує життя.
Ось, наприклад, наразі в Україні на 45 млн населення — 8,5 млн справ у судах. В інших країнах світу ситуація інакша: населення більше, а справ набагато менше, ніж у нас.
— Мабуть, у тих країнах більше справ вирішується в досудовому порядку.
— Так. Тому й ми передусім повинні поміркувати, як зробити так, аби навантаження на суддю було меншим, щоб до суду не зверталися з безконфліктними справами. Навіщо приходити в суд зі справою, де немає спору? Мені це важко збагнути.
Уявімо собі таку ситуацію в США: їдете ви на автомобілі, потрібно десь зупинитися. Паркуєтеся біля узбіччя й не звертаєте уваги, що там стоїть гідрант. Ідете до магазину, через 10 хв. повертаєтесь, а у вас під склоочисниками — квитанція на сплату штрафу: не можна зупинятися біля гідранта. Ви берете квитанцію та йдете в банк платити. Якщо не погоджуєтесь із виписаним штрафом, ідете в суд.
А в нас? Водій зупиняється в забороненому місці, його чекає інспектор, складає протокол. Буває, зчиняється сварка. Після цього протокол поштовим зв’язком відправляють до суду. Такими протоколами завантажується і пошта, і суд. Суддя викликає на засідання людину і т.д. Задумайтесь, скільки непотрібної роботи?! Звідси — і мільйони справ. У судах 4 млн «справ про порушення Правил дорожнього руху», в яких немає спору. Перевищив швидкість, тобі виписали штраф — плати. Навіщо справу передавати до суду, якщо особа погоджується з тим, що здійснила правопорушення?!
Тому сьогодні завдання комісії — запропонувати такі зміни до розд.VIII Конституції «Правосуддя», аби були вирішені питання, про які я вже згадував: гарантувати суддям незалежність, але щоб у «стані цієї незалежності» вони не робили дурниць, несли певну відповідальність. Відповідальність повинні нести й ті, хто впливає на суд. В Основному Законі записано: «Вплив на суддів у будь-який спосіб забороняється». Однак ні слова про те, які наслідки настануть для того, хто вплив чинить. Це те саме, що записати: проїзд на червоне світло заборонений, але не встановити покарання за порушення правила.
— Після цих змін потрібно буде коригувати й чинні закони.
— Так. Обов’язково. Думаю, члени комісії погодяться, що в Конституції слід записати: за вплив на суддю настає відповідальність, передбачена законом. І будемо вимагати, щоб у Кримінальному кодексі з’явилася відповідна норма.
«Повноваження ВККС і ВРЮ фактично дублюються. Це призводить до конфліктних ситуацій»
— До речі, стосовно відповідальності. У законопроекті, розробленому в АП, передбачено, що суддя не може бути без згоди ВРЮ (за поданням кваліфікаційної комісії суддів) затриманий чи заарештований до винесення обвинувального вироку судом. Яка думка комісії з цього приводу?
— Комісія погоджується з тим, аби це робила ВРЮ, а не парламент (як записано в чинній Конституції). Але ми не погоджуємося, щоб подання вносила кваліфкомісія суддів. Вона не є конституційним органом. Тому, перш ніж передбачати, щоб ця комісія вчиняла певні дії, потрібно в Основному Законі записати, що ця комісія діє в державі.
Однак є одне «але». Ми запитуємо: навіщо в державі дві структури, які паралельно вирішують питання добору кадрів та дисциплінарної відповідальності суддів? Повноваження ВККС і ВРЮ фактично дублюються. Це призводить до конфліктних ситуацій, появи суперечностей, різних підходів у напрацюванні підстав притягнення до дисциплінарної відповідальності тощо. В інших країнах діє одна структура (у багатьох країнах вона має назву «магістратура»), до компетенції якої належать як питання добору суддів, так і питання притягнення їх до дисциплінарної відповідальності.
Навіщо дві структури з великим апаратом, навіщо витрачати так багато грошей на їх утримання? У комісії є пропозиція створити один орган, який би займався цими питаннями.
— А чи впорається один орган з такими обов’язками?
— А чому у Франції, Польщі чи в Італії один орган справляється?
— Можливо, до цих структур надходить не так багато скарг на дії суддів. Наприклад, ВККС за рік отримує майже 20 тис. скарг.
— Справа не в тому, впорається чи ні, а в тому, щоб не було суперечностей, був один підхід у вирішенні одних і тих самих питань.
— Які ще ідеї щодо внесення змін до Конституції є в комісії?
— 16 листопада відбудеться чергове засідання комісії. Ми обговорюватимемо конкретні пропозиції, працюватимемо над власним проектом унесення змін. Він розроблятиметься й на основі законопроекту, який надійшов до нас із АП, і на основі інших проектів. Наприклад, члени Конституційної асамблеї: Микола Оніщук, Микола Мельник, Валерій Євдокимов, Василь Сіренко — запропонували своє бачення того, які зміни потрібно внести до Основного Закону. У кожному із цих проектів є плюси й мінуси. Тому ми збираємо всі проекти й на їх основі розробимо проект, в якому будуть зібрані найкращі пропозиції. У комісії немає політизації, конфліктності, суперечностей. У нас є принципова професійна дискусія у спокійному, виваженому тоні.
«Перш ніж розглядати питання інстанційності, потрібно визначитися зі статусом Верховного Суду»
— Як ви вважаєте, після внесення змін до Конституції судовій системі важко буде адаптуватися до них?
— Думаю, що ні. Адже сьогодні не пропонується щось відірване від життя. У засіданнях нашої комісії беруть участь судді, вони знають і бачать, що потрібно змінювати.
— Що робитимете, якщо до деяких пропозицій чи зауважень комісії не дослухаються?
— Можливо, буде й таке. Та ми не будемо страждати від цього. Спокійно все сприймемо. У кожного своє бачення: є люди, які глибоко знають проблематику, а є й такі, що поверхово. Тих, хто не дуже добре знається на проблемі, може бути більшість. Класик азербайджанської літератури Мірза Шафі писав:
Среди глупцов блеснув умом,
Прослыл я первым дураком.
Но, притворясь глупцов глупей,
Я стал умнейшим из людей!
Тобто сотня людей може не сприйняти одного мудреця. Ти можеш кричати та пропонувати що завгодно, але тебе не почують. І ти повинен із цим змиритися.
Так чи інакше, але, крім нашої думки, є політична воля, певні інтереси. Ми сумлінно робимо свою справу, а приймати закон буде ВР.
— Влітку Конституція «відсвяткувала» 16-ліття. Думаєте, вже настав час її змінювати?
— Справа в тому, що в правосудді час для змін давно настав. Ось, наприклад, створення мирових судів на часі вже багато років. Така система судів діє в багатьох країнах світу. І діє успішно. Більш ніж половина з 8,5 млн справ, які перебувають на розгляді в судах, — дрібні, з якими може впоратися мировий суддя. Ним може бути юрисконсульт. У деяких державах мировими суддями стають не юристи. У радянські часи судочинство могли здійснювати народні засідателі (коли суддя захворів або пішов у відпустку). Звичайно, до такого ми вже не повернемося.
Сьогодні пропонується записати в Основному Законі, що система судів загальної юрисдикції в Україні будується за принципами територіальності, спеціалізації та інстанційності. Здавалося б, усе дуже просто з територіальністю: у кожному районі — суд. Але погляньмо на Європу. Там є таке поняття, як екстериторіальний суд: аби зменшити ймовірність тиску на суддів з боку місцевої адміністрації, суди створюються в округах, до складу яких можуть уходити частини різних районів. У такому разі суддя не залежить від районного керівництва. Чому б у нас не запровадити екстериторіальний спосіб побудови судової системи? Будемо й це обговорювати.
Можна вийти й за межі теперішньої спеціалізації, можна її розширити. Наприклад, в Італії, Франції є суди, які спеціалізуються на розгляді конкретних питань: соціальних, податкових, земельних, ювенальних. У нас є багато соціальних спорів, то чому б не створити соціальний суд? Багато є і податкових спорів — можна говорити і про створення податкового суду.
Перш ніж розглядати питання інстанційності, потрібно визначитися зі статусом Верховного Суду: є він окремою інстанцією чи ні, яка його роль у судовій системі.
Очевидно, що змін до Конституції буде запропоновано багато. Кожне слово, записане в Основному Законі, повинне бути продуманим, перевіреним експертами, лінгвістами, філологами. Адже це — акт найвищої юридичної сили! Все потрібно робити, добре обдумавши, зваживши всі «за» і «проти». Як казали древні, festina lente (поспішай поволі).
«Скасування першого призначення судді строком на 5 років буде помилкою, яка завдасть чималої шкоди».
Матеріали за темою
Що таке судовий наказ та коли він видається
16.06.2026
Що варто знати про позовну давність
12.06.2026
Особливості заочного судового розгляду
04.06.2026
Що варто знати про забезпечення позову
20.03.2026
З яких витрат складається судовий розгляд
22.12.2025
Коли дитина може подати заяву до суду
19.12.2025


Коментарі
Я надеюсь что он сможет навести порядок!