О последствиях неуведомления ГФС о появлении нового работника и основаниях для недопуска инспектора
Трудовые отношения во время военного положения пережили свои трансформации и на практике, и в законодательных нормах. Однако, нечто осталось неизменным, например, проверки Гоструда и обязанность работодателя уведомить ГФС о принятии нового работника.
Послідовні відносини
У Національній асоціації адвокатів України відбувся круглий стіл «Роль Держпраці у контролі трудового законодавства під час воєнного стану».
Про виконання роботодавцем обов’язку щодо направлення до територіального органу ДФС повідомлення про прийняття на роботу працівника розповіла адвокат, д.ю.н. Наталія Кайда.
Спікер нагадала, що згідно вимог чинного законодавства, допустити працівника до роботи можна тільки після: укладення трудового договору, видачі наказу (розпорядження) роботодавця, повідомлення ДФС. Натомість, без такого повідомлення працівник оформлений «неповністю».
Бланк цього документу і правила його подачі можна знайти у відповідному порядку з постанови КМУ від 17.06.2015 №413. Однак повідомлення в будь-якому разі слід подавати до початку працівником роботи. Таку вимогу містить ч.3 ст.24 Кодексу законів про працю.
Такі повідомлення подають роботодавці (як юрособи, так і ФОП, а також резиденти «Дія City»).
По яких працівниках потрібно подавати повідомлення про прийняття на роботу:
основний працівник;
сумісник;
прийнятий на тимчасову чи сезонну роботу;
іноземець;
прийнятий за переведенням;
прийнятий за рішенням ОМС;
працівник у філіях/відокремлених підрозділах.
Про яких працівників не слід повідомляти:
з якими укладений цивільно-правовий договір;
практикантів;
за внутрішнім суміщенням (не внутрішнє сумісництво);
при поновленні на підстав судового рішення;
при поновленні через вихід з декрету.
Позиція Верховного Суду із зазначеного питання викладена у постанові від 17.03.2021 у справі №804/2342/17. ВС зазначив, що відповідно до ст.24 КЗпП працівник не може бути допущений до роботи без укладення трудового договору, оформленого наказом та розпорядженням власника або уповноваженого ним органу, та повідомлення центрального органу виконавчої влади з питань забезпечення формування та реалізації державної політики з адмініструванням єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування про прийняття працівника на роботу в порядку, встановленому Кабміном.
Постанова №413 встановлює, що повідомлення до територіальних органів ДФС подається одним із таких способів:
засобами електронного зв’язку з використанням ЕЦП відповідальних осіб відповідно до вимог законодавства у сфері електронного документообігу та електронного підпису;
на паперових носіях разом з носієм в електронній формі.
Інформація, що міститься у повідомленні про прийняття працівника на роботу/ укладення гіг-контракту, вноситься до реєстру страхувальників та реєстру застрахованих осіб.
Із усього зазначеного випливає, що повідомлення про прийняття на роботу подається роботодавцем перед фактичним допуском працівника до роботи. При цьому, факт оформлення трудового договору не означає допуску працівника до виконання роботи за таким договором у день його укладення. Відтак, направлення до територіального органу ДФС повідомлення про прийняття на роботу працівника у день його прийняття не може свідчити про наявність порушення вимог законодавства про працю, в тому числі ч.4 ст.24 КЗпП.
Однак варто врахувати, що відповідно до постанови №413 форма такого повідомлення передбачає необхідність зазначення дати укладення трудового договору та дати надсилання повідомлення про його укладення.
Відповідальність за неподання або несвоєчасне подання такого повідомлення трактується як неоформлення трудових відносин (лист Держпраці від 29.04.2016 №5043/4/4.1ДП-16). За таке порушення накладається штраф. Станом на 2023 рік його розмір становить 67000 грн.
Підстави для недопуску
В свою чергу адвокат Дмитро Навроцький представив огляд судової практики щодо перевірок Держпраці.
Загалом питання проведення самих перевірок під час воєнного стану потребує врахування двох законодавчих змін. По-перше, 1.07.2022 Верховною Радою було прийнято закон «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо оптимізації трудових відносин» №2352-ІХ, положення якого набрали чинності з 19.07.2022. Цим законом було відновлено проведення перевірок з питань додержання законодавства про працю у період дії воєнного стану.
По-друге, на час дії воєнного стану цим законом відновлено лише позапланові перевірки з питань додержання законодавства про працю і лише з обмеженого переліку підстав, який визначено у новій ст.16 закону «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» від 15.03.2022 №2136-ІХ. У цій же статті визначено, що позапланові перевірки з питань додержання законодавства про працю на період воєнного стану мають здійснюватися у порядку, визначеному законом «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 5.04.2007 №877-V.
Однак, якщо в ході перевірки перевіряються інші факти, ніж ті, що зумовили її проведення, суб’єкт господарювання може вимагати припинення її проведення на підставі норм ст.10 згаданого закону. Таку позицію висловив і Верховний Суд, зокрема у постановах від 20.09.2021 у справі №2040/5544/18, від 17.03.2021 у справі №500/2878/18.
Також Д.Навроцький звернув увагу на позицію ВС щодо підстав для недопуску інспектора праці до проведення перевірки. Так, перед початком перевірки інспектор Держпраці повинен ознайомити роботодавця з підставою її проведення та надати копію відповідного посвідчення (направлення) на проведення перевірки, яке оформлюється на підставі відповідного наказу органу Держпраці, та підписується кервіником органу Держпраці або його заступником і засвідчується печаткою, а також має пред’явити службове посвідчення, що засвідчує його особу.
Додатково інспектор має надати: погодження від центрального апарату Держпраці, якщо перевірка проводиться за заявою фізичної особи щодо порушення роботодавцем її трудових прав.
Необхідність отримання цього погодження у такому випадку і наявність підстав для недопуску інспектора Держпраці до проведення перевірки у разі його відсутності підтвердив ВС у постановах від 26.08.2021 у справі №824/471/18-а, від 31.01.2019 у справі №809/799/17.
Неуведомление или несвоевременное уведомление ГФС расценивается как неоформление с работником трудовых отношений.
Материалы по теме
Комментарии
К статье не оставили пока что ни одного комментария. Напишите свой — и будете первым!