Освобождает ли несоответствие дорожного знака ГОСТу от обязанности его соблюдения?
Для того, чтобы прийти к пониманию судебной практики, необходимо начать с осознания принципов, положенных в основу ответственности. Исходя именно из такой позиции, адвокат рассказал коллегам о защите водителей, не минуя в своей лекции базовые правила дорожного движения.
Від Риму до протоколу
Про захист водія за Кодексом про адміністративні правопорушення, а також загалом про важливість дотримання Правил дорожнього руху говорили у Вищій школі адвокатури в межах вебінару. Спікер заходу, адвокат Антон Кравченко назвав тему очевидно актуальною, оскільки сьогодні автомобіль став не лише засобом пересування, але й способом рятування.
Передісторія появи ПДР у нинішньому вигляді починається із 2013 року, коли відбулись найбільші зміни до цих правил. Однак не всім змінам судилося прижитись. Так, до прикладу, запровадження «штрафних балів» у 2015 році закнчилось їх скасуванням у 2021 році — через практичну недоцільність такої системи.
Сьогодні питання безпеки дорожнього руху регулює цілий ряд нормативно-правових актів. Серед них як фундаментальні — Конституція, так і не зовсім очевидні — на зразок Державних стандартів України. До проблем, які існують у цій системі, спікер відніс складнощі із понятійним апаратом, а також взаємовиключність деяких норм.
Загалом же правове регулювання та відповідно захист за стадіями поділяється на:
перед виїздом ТЗ, що регулюється ПДР;
під час руху ТЗ (також регулюється ПДР);
на місці зупинки/ ДТП/ розгляду та виконання рішень (регулюється ПДР, Кримінальним кодексом, Кримінальним процесуальним кодексом, КпАП, Кодексом адміністративного судочинства, Цивільним процесуальним кодексом).
Також А.Кравченко звернув увагу на ґенезу редакцій ПДР, які в нашій країні беруть початок у 1940-х роках. Хоча першим прототипом таких правил можна вважати заборону їзди у центрі міста, що сягає 50-тих років до н.е. в Стародавньому Римі.
Структура ПДР передбачає наявність визначень, прав та обов’язків учасників руху, ліміти, дії та їх наслідки, а також стан та умови. Сам лектор зазначив, що випадкових норм у ПДР майже не буває, адже всі вони покликані перешкоджати утворенню аварійних ситуацій, навіть якщо на перший погляд здаються далекими від реалій. Однак у нормативно-правових актах є неврегульовані моменти або речі, які взагалі неможливо врегулювати.
Відступ від правил
ДСТУ зокрема встановлює стандарти для дорожніх знаків. Касаційний адміністративний суд, а також Сьомий апеляційний адміністративний суд у своїх постановах звертали увагу на те, що неналежна організація дорожнього руху (в тому числі і встановлення дорожніх знаків) не може бути підставою для притягнення до відповідальності. Поруч із цим якщо знак не відповідає ДСТУ, але при цьому є видимим, то сама лише невідповідність стандартам не виключає обов’язку дотримання вимог. На це у своєму рішенні звернув увагу Шостий апеляційний адміністративний суд. В контексті знаків важливою є постанова КАС від 14.08.2019 у справі №199/8466/16 щодо їх фізичної видимості та дублювання.
Також А.Кравченко нагадав деякі основні правила. Зокрема, що кожен учасник дорожнього руху має право розраховувати на те, що й інші учасники виконують ці правила. Також, що у випадку виникнення небезпеки для руху водій повинен негайно зменшити швидкість або зупинитися.
Перешкода для руху також може змусити водія маневрувати або зменшувати швидкість аж до зупинки ТЗ. Важливим є й те, що водій має право відступати від вимог законодавства в умовах дії непереборної сили або коли іншими засобами неможливо запобігти власній загибелі чи каліцтву громадян.
Спікер нагадав учасникам вебінару розміри ТОП-штрафів за керування, наголосивши, що найбільш болісним для водіїв є штраф не у грошовому еквіваленті, а позбавлення права керування на 3 роки.
Не оминув А.Кравченко і питання обов’язкового та добровільного страхування, а також перевірки ТЗ перед виїздом. Так, поліс ОСЦВП покриває шкоду, завдану майну в розмірі до 160 тис. грн. та життю чи здоров’ю в розмірі 320 тис. грн. Європротокол при дотриманні усіх вимог його заповнення покриває лише шкоду, завдану ТЗ розміром до 80 тис. грн.
Що ж до перевірки ТЗ перед виїздом, то тут одвічно актуальним є питання, коли ж варто міняти літні шини на зимові. Так-от згідно з нормами, якщо температура хоча б раз за день опускається нижче +7, потрібно перевзувати свій ТЗ у зимову гуму.
Мовою суду
На необов’язковість пред’явлення водієм документів без доказів порушенням ним ПДР вказав 5ААС у постанові від 20.11.2020 у справі №473/1404/20, а також Верховний Суд у постанові від 15.03.2019 у справі №686/11314/17. А на те, що свідчення інспектора не прирівнюються до доказів, указав ВС у постанові від 29.04.2020 у справі №161/5372/17. Рівно як і визнання вини у постанові про порушення ПДР також не є доказом (постанова КАС від 8.07.2020 у справі №177/525/17).
До того ж навіть схожі між собою визначення «на місці вчинення» та «за місцем його вчинення» не є тотожними. Такого висновку дійшов Конституційний Суд у рішенні від 26.05.2015 №5-рп/2015. Цей висновок знайшов відображення й у рішенні Рівненського міського суду від 10.12.2020 у справі №569/16238/20.
Огляд та обшук ТЗ — також різні процесуальні дії. Так, у постанові ККС від 21.04.2021 у справі №708/392/18 вказано також на те, що відсутність заперечень щодо огляду ТЗ та сама по собі правомірність такої дії й добровільна згода на огляд — це різні поняття.

ДТП почти всегда является следствием того, что кто-то из участников дорожного движения пренебрег правилами.
Материалы по теме
Комментарии
К статье не оставили пока что ни одного комментария. Напишите свой — и будете первым!