Эксперты спрогнозировали последствия дерегуляции в Украине
Несмотря на то, что парламентарии кичатся количеством принятых изменений к законодательству и количеством реформ, инвесторы не спешат вкладывать деньги в украинскую экономику. Проанализировав ситуацию, эксперты назвали риски, которые должны учесть парламентарии.
Ефективний механізм
Народні депутати дуже добре усвідомлюють: нині не важливо, який ти професіонал, тому намагаються створити гарне враження про ефективність своєї роботи в медіа-просторі. Можливо, тому, що саме в цьому більшість з них і є фахівцями. Проте експерти передбачають, що така медійна активність може закінчитись грандіозним фіаско не лише для парламентарів, але й для вітчизняного бізнесу та економіки.
Про перші результати та перспективи адмінреформи говорили під час Українського форуму якісного регулювання бізнесу, який став відкритим майданчиком для дискусії. Зокрема, представники законодавчої влади мали можливість почути бізнес і пояснити, що вони роблять і навіщо.
Відкрив форум аналітик підрозділу регуляторної політики Організації економічного співробітництва та розвитку Гієрмо Гернандес, який виклав думку європейської спільноти щодо подій, що відбуваються в Україні. Незважаючи на те що боротьба з корупцією є критичною з погляду отримання інвестицій, цього замало, аби зробити економічний прорив. Економіка України, за словами аналітика, може досягти рівня Маврикію, проте за умови, що слуги народу почнуть використовувати інструменти, напрацьовані ОЕСР.
Передусім, на думку Г.Гернандеса, необхідне розуміння, що реформа буде ефективною, якщо нові механізми будуть легкими для застосування. Адже дієвість держави залежить від балансу витрачених зусиль для наповнення бюджету та фідбеку від бізнесу, який погодився використовувати запропоновані механізми.
Відповідно до досліджень, проведених ОЕСР, високе податкове навантаження не є головною причиною поширення корупції. Вивчаючи процеси, що відбуваються в Україні, фахівці з ОЕСР дійшли висновку, що боротися з корупцією шляхом створення додаткових правоохоронних органів або підвищення штрафів так само ефективно, як долати бур’яни за допомогою поливу. Адже першопричиною корупції є її передбачуваність.
Тому, якщо при створенні нового механізму не було враховано його зручність та простоту, він не буде затребуваний суспільством. Проаналізувавши більшість законодавчих ініціатив, Г.Гернандес дійшов висновку, що вони є надто дорогими, тож, швидше за все, їхнє прийняття призведе до втрат в економіці через зниження інвестування.
Збурити та залучити
Проаналізувавши світові тенденції, експерти з’ясували, що, обираючи юрисдикцію, інвестори насамперед аналізують зручність кредитного ринку, зарегульованість правилами та умовностями, а також можливість розвитку. Саме тому, аналізуючи процеси, що відбуваються в державі, експерти рейтингу Doing Business велику увагу приділяють дослідженню законодавства. Адже на розвиток економіки держави впливає регуляторна політика.
Таким чином, більше інвесторів залучатиме та держава, адміністративні механізми якої є найбільш конкурентоспроможними. Про важливість регуляторних рішень свідчать і дослідження, які встановили, що від 5 до 10% доходу держави залежать від нормативної бази та легкості реалізації запропонованих механізмів.
Вивчивши роботу парламенту, європейські експерти передбачають подальше падіння ринків. Адже, незважаючи на прийняття багатьох актів, на які раніше не знаходили ні часу, ні політичної волі, серед них є чимало «законодавчого спаму». Тож жодних позитивних наслідків від такої діяльності очікувати не варто. Адже якийсь один предмет регулюється різними нормативними актами, не узгодженими між собою. За таких обставин адміністративні процедури стають дорожчими та суперечливішими.
Фактично вартість адміністрування податку та витрати бізнесу можуть в кілька разів перевищувати суму, яку повинен отримати бюджет. Тому парламентарям час переходити від точкових та необдуманих змін до стратегічного та виваженого підходу.
Слово за владою
У свою чергу перший заступник міністра розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства Павло Кухта зазначив, що все не так погано. До того ж загальновідомим є той факт, що на місце в рейтингу Doіng Business можна впливати. Намагаючись переконати присутніх, П.Кухта навів такий приклад: можна рахувати світлофори та дійти висновку, що дорога для транзиту буде надто довгою. Тож результат у рейтингу можна не лише купити, але й «підчистити».
На думку заступника міністра, все не так погано, адже більшість сьогоднішніх міністрів працювала в попередньому Уряді. Тож позитивний рух триватиме, хоча і не стрімкий. Сьогоднішній Кабмін, на думку П.Кухти, є одним з найбільш дерегуляційних. Хоча він і працює «зі сподіванням на банкрутство». Адже запровадження Кодексу з процедур банкрутства має захистити інвестора — як внутрішнього, так і зовнішнього. «Про який розвиток ідеться, якщо інвестор може сподіватися на повернення аж 6% своїх інвестицій? Доки українці не навчаться відповідально ставитися до боргів — жодного економічного прориву не буде, хоч які закони не приймай», — наголосив чиновник.
Перейнявши естафету, голова Комітету ВР з питань фінансів, податкової та митної політики Данило Гетманцев зауважив, що нині відбувається адекватний законодавчий процес. Головний здобуток — прийняття тих важливих законів, які багато років лежали в парламенті. Нині на розгляд нардепів надійшло понад 2500 законопроектів, проте, на думку Д.Гетманцева, нічого поганого в цьому немає.
Тож голова комітету закликав читати не лише заголовки. І запевнив, що Уряд намагається забезпечити справедливість через чесність. Хоча бюджет на 2020 рік не відповідає покладеним на нього сподіванням, проте прийнятий вчасно.
Встиг поскаржитися Д.Гетманцев і на великий бізнес, з яким найбільше проблем, особливо в частині ухилення від оподаткування. Однак він переконаний, що через рік можливостей для цього стане менше, адже Україна матиме змогу отримувати інформацію щодо будь-якої власності своїх громадян, яка перебуває в інших юрисдикціях.
Нині народні обранці сподіваються на довготривалий ефект від запровадженої ними дерегуляції. «Головний KPI від нашої діяльності — це зростання економіки та добробуту громадян. А згодом і поступове повернення громадян в Україну. Ось що є головною метою Уряду», — зазначив Д.Гетманцев. Закінчив він свою доповідь зауваженням, що парламентарі вже прийняли все нагальне, тож тепер можна повертатися до якості законопроектів.
Коментарі в очах
Однак, незважаючи на всю артистичність та емоційність представників чинної влади, їхні виступи очікуваного впливу на присутніх не мали. Тож не лише в залі, а й на сцені почали дискутувати щодо високого рівня бюрократизму та намагання державної машини вберегти саму себе.
Як зазначив член наглядової ради Міжнародного фонду Блейзера Олег Устенко, про жодні інвестиції не може йтися з огляду на дуже високій рівень організованої злочинності. Та й дерегуляція не завжди дає очікуваний ефект. Та ж Грузія, яка недавно займала високе місце у світових рейтингах, отримавши інвестиції, не стала країною зі сталою та розвиненою економікою. Тому урядовцям було б добре знати, що прогрес, побудований на змінах до бюджету та законодавства, веде до ще більшої кризи. «І якщо вони насправді хочуть змін, то перше, над чим варто працювати, — це налагодження бізнес-клімату в державі», — зазначив О.Устенко.
Нині у світі відбувається тотальне скорочення інвестицій. Більшість представників бізнесу воліє залишатися в сталих та передбачуваних економіках. З огляду на наявність військового бюджету Україна повинна показувати високі темпи економічного розвитку. Інакше всі законодавчі потуги не матимуть жодного сенсу.
Внутрішнього ж інвестора обізвали «трансгендером, який знепритомнів». Адже неможливо вести бізнес в умовах, коли правила гри змінюються щогодини. Крім того, всім зрозуміло, що більшість інвестицій, які за формальними ознаками є закордонними, насправді має українське коріння. Тож не варто сподіватися, що великий міжнародний бізнес почне інвестувати у нашу економіку. Нині Україна може запропонувати дуже цікаві проекти, однак ризик величезний.
Тому парламентарям запропонували припинити «кошмарити» суддів, запровадити максимальний рівень захисту власності, а також докласти зусиль для зупинення еміграції. Інакше на Україну очікує доля Греції. Проте з огляду на геополітичні умови, якщо парламентарі «не візьмуться за розум», нам доведеться вирішувати не проблеми бідності, а питання існування України як держави, підсумували міжнародні експерти.
Представники влади сподіваються на те, що їм допоможе якщо не дерегуляція, то хоча б КзПБ.
Материалы по теме
НБУ снизил учетную ставку до 14,5%
14.03.2024
Государственный долг Украины превысил 5 трлн
28.12.2023
НБУ озвучил прогнозы по инфляции в 2024 году
28.11.2023
Нацбанк снизил учетную ставку до 20%
14.09.2023
Комментарии
К статье не оставили пока что ни одного комментария. Напишите свой — и будете первым!