Работники суда получат инструкции, как обеспечить максимальный сервис для граждан
Путь к справедливости должен быть легким и понятным, а стресс от борьбы за свои права — минимальным. Особенно если это касается детей, инвалидов и изнасилованных женщин. Эксперты обсудили, как этого достичь в современных украинских реалиях.
Хороший сервіс
У країнах Європи що тільки не роблять, аби спростити життя тим, хто прагне справедливості. У Британії створили навчальний мультик, в якому розповідають, як свідкам прийти до суду. Події з героєм мультика розвиваються з точки зору свідка, який не знає, що робити і куди йти. Крок за кроком йому розповідають про те, що його чекає, як потрібно поводитися. На думку фахівців, анімація має на меті не лише висвітлення процедури, але й подолання стресу, якого цей свідок зазнає.
Але британці не зупинилися на анімації. У судах можна отримати навчальні брошури. Ось рубрики однієї з них: підтримка та інформація, повідомлення про злочин, похід до суду, бути свідком…
Британський суддя Вітольд Павлак під час обговорення на круглому столі з українськими колегами ініціативи «Модельний суд» запитав, що вони роблять, аби максимально доступно розповісти учасникам процесу про їхні права та обов’язки й про те, як треба чинити, ставши стороною у справі чи свідком. Один з присутніх прокурорів сказав, що вони зачитують свідкам і сторонам інформацію про їхні права.
Такий стан обізнаності не сподобався закордонним гостям. Суха формальна мова тільки підвищить рівень стресу. Часто особа, яка не є фахівцем з права, навіть не розуміє, що їй озвучують. У важкі моменти життя люди не довіряють поліції чи прокурорам.
Але навіть коли довіра на належному рівні, часто людина не знає, до кого їй звернутись, в які двері зайти.
Один із суддів розповів історію із життя. Одного разу він отримав роботу в районному суді і йому запропонували великий гарний кабінет. Інші ж законники працювали в маленьких приміщеннях, тіснилися. Чоловік дуже радів, поки не почав працювати. Адже всі, хто відвідував суд: скаржник, який хотів подати заяву, сторони процесу, котрі заблукали, свідки чи просто люди, яким потрібно було отримати юридичну консультацію, — заходили в його кабінет і запитували, оскільки він був найближчим від входу.
Міжнародні експерти зазначили, що в суді потрібна людина, яка надаватиме інформацію й допомагатиме відвідувачам. Така собі інтегрована приймальня, в якій буде клерк, котрий допомагатиме людям. Ахіллесовою п’ятою судочинства є саме відсутність комунікації.
Суд, поліція та прокуратура мають бути лише гарним сервісом для обслуговування громадян. Експерт проекту ЄС «Право-Justice» Анна Адамська впевнена, що орієнтація на користувачів послуг є ключовим фактором у сучасному підході до управління та організації роботи в судах.
Знедолені в суді
Людина відчуває стрес, коли є потерпілим або свідком. Його зазнає дитина, яка стала жертвою насильства. Часто стрес від пережитого призводить до того, що особі, навіть якщо вона потерпіла, хочеться не боротися за свої права, а втекти.
Директива Європейського парламенту рекомендує: «Ризик залякування та помсти з боку правопорушника має бути обмежений, адвокатам має надаватися максимально широкий спектр заходів, які попереджали б виникнення стресу в потерпілих під час судового розгляду, зокрема внаслідок зорового контакту зі злочинцем, його родиною, співучасниками або представниками громадськості».
Людина, яка стала жертвою злочину, не має бажання зустрічатись із кривдником. Однак через погане оснащення суддів часто доводиться заходити через один вхід і чекати засідання в одній кімнаті з його родичами чи друзями.
Згідно з європейською директивою засідання суду слід планувати так, щоб унеможливити будь-який контакт жертви та кривдника. Їм можна призначати різний час або ще якось обходити ці гострі моменти.
Часто люди, які вирішили боротися за свої права, не отримують належної підтримки з боку поліції та прокуратури. Іноді потерпілим через суд доводиться змушувати правоохоронців вчиняти слідчі дії.
Голова Правозахисної спілки інвалідів Олександр Вознюк, усупереч думці, що нав’язується суспільству про заангажованість та корумпованість вітчизняної Феміди, висловив протилежне твердження. З усіх державних органів сьогодні саме у судах найкраща ситуація із захистом прав потерпілих і саме в суд ідуть ті, хто втратив віру в поліцію та прокуратуру.
Навіть з адвокатами не все так добре. Адже знайти хорошого безплатного адвоката інвалід, який має на це право, фактично не може. Часто люди, яким не вдалося відстояти свої права з безкоштовним захисником, беруть кредити, оплачують роботу дорогих адвокатів, аби виграти справу.
Позитивну думку про українських суддів висловив і польський експерт Даріуш Сєлецький: «Україна відрізняється від інших країн, де впроваджують подібні проекти. По-перше, тут дуже освічені люди. По-друге, ви маєте багато високопрофесійних експертів. Ми пропонуємо розробити рекомендації, пропозиції й інструкції щодо правил поведінки. Завданням цього є лише допомога».
А.Адамська також повідомила, що в ході реалізації проекту будуть розроблені стандарти обслуговування клієнтів, які слугуватимуть орієнтиром для судів, уключаючи правила звернення до учасників процесу, корпоративний дрес-код, спілкування суддів та працівників апарату з колегами та клієнтами, вирішення конфліктних ситуацій, гарантування безпеки судів і сторін тощо.
«Суди, поліція, адвокати лише надають послуги. В кримінальному провадженні ці послуги надають суспільству», — заявив В.Павлак.

Анна Адамська впевнена, що орієнтація на користувачів послуг є ключовим фактором у сучасному суді.
Материалы по теме
Комментарии
К статье не оставили пока что ни одного комментария. Напишите свой — и будете первым!